לקראת כאוס חוקתי? העימות בין נשיאת העליון לשר המשפטים

חיות ולוין תקפו אחד את השנייה בחריפות כאשר נשיאת העליון כינתה את הרפורמה של השר "מתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט", והשר טען כי בדבריה של חיות יש "קריאה להבעיר את הרחובות". במקביל, במשטרה נערכים להפגנת ענק נגד הרפורמה בצאת השבת

זמן צפייה: 06:21

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נאמה הערב (חמישי) בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי ותקפה חריפות את "רפורמת המשילות" של שר המשפטים יריב לוין: "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

בסיום נאומה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "חותם על כל מילה בדברי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. "הדמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, הרוב לא נתן לאף אחד צ׳ק פתוח לעשות ככל העולה על רוחו". נתייצב יחד איתה במאבק על נשמתה של המדינה ונגד הנסיון לפרק את הדמוקרטיה הישראלית".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: שיר תורם, פלאש 90

שר המשפטים לוין הגיב בהקדם על דבריה של נשיאת העליון, ותקף גם הוא: "מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות שהתקיימו אך לפני חודשיים. ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם. שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1201232020' autoplay='0' credit='' desc='שר המשפטים לוין עונה לנשיאת העליון חיות' poster='' kid='1_9ixnye5h' duration='']

"לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים", הוסיף לוין. "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט, ולצורך להחזיר אותה למקום בו הייתה בימיהם של ענקי המשפט לנדוי ואגרנט".

בתוך כך, הבוקר מאות עורכי דין הפגינו מול בתי המשפט בתל אביב, ירושלים, חיפה ונצרת במחאה על הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין. הם קראו קריאות כגון "זה יתהפך עלינו", "פוליטיקאים ללא גבולות" והניפו שלטים תוך שהם עוטים גלימות.

מחאת הגלימות מול בית משפט השלום תל אביב
מחאת הגלימות מול בית משפט השלום תל אביב

דינה זילבר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נאמה בהפגנה שהתקיימה בתל אביב, פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים ואמרה: "אדריכלי התאונה המשטרית הזאת - תורידו רגע את הרגל מדוושת הגז של שרשרת ה-D9 שהקפתם אותנו בה ותאזינו לקול העם. קול העם הוא פסק דין חשוב שקבע כי היותה של ישראל מדינה דמוקרטית זה נתון חוקתי. קול העם זה גם הקול שלנו, גם אנחנו בעם. את הקול הזה אנחנו חייבים להשמיע בגדול".

במקביל, המשטרה מסרה אחר הצהריים: "בהמשך להערכת המצב השבועית שנערכה היום בעיר באר שבע עם השר לביטחון לאומי, פורום משתתפי הערכת המצב דן, בין היתר, בנושא המחאה הצפויה במוצאי שבת הקרובה בתל אביב ובירושלים. משטרת ישראל תבטיח קיומה של המחאה וזו זכותו של כל אזרח להביע את עמדתו. זו זכות בסיסית של כל אדם במדינה דמוקרטית, אך לצד זאת מתמונת המודיעין עלה חשש להפרות סדר".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1201232028' autoplay='0' credit='' desc='ההכנות להפגנה במוצ"ש' poster='' kid='1_dsdkdzp1' duration='']

עוד נמסר: "על מנת שנוכל להבטיח את שלום הציבור ואת קיומה המלא של המחאה, שבה משטרת ישראל וקוראת למארגני המחאה ולמשתתפים לשמור על הסדר ולאפשר את קיומן של המחאות כחוק". במשטרה אמרו עוד כי הושלמה ההיערכות המבצעית, וכוחות יהיו פרוסים "על מנת לאפשר את חופש המחאה לכלל האזרחים, לשמור על ביטחון הציבור והסדר הציבורי".

הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב
הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב. יום שבת | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90