מגעים אחרונים להקמת הממשלה: נתניהו מעוניין בקבינט של 11 חברים

לחדשות 13 נודע כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מעוניין לשמור על פורום הקבינט המדיני-ביטחוני מצוצמם באופן יחסי. אם ירחיב את הקבינט, נתניהו "יאלץ" להכניס אליו חברי כנסת נוספים מהמפלגות השונות

זמן צפייה: 01:37

על רקע המגעים האחרונים להקמת הממשלה, שאם לא יחול שינוי דרמטי צפויה לקום כבר בשבועיים הקרובים וייתכף שאף קודם לכן, לחדשות 13 נודע הערב (רביעי) כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מעוניין לשמור על פורום הקבינט המדיני-ביטחוני מצוצמם באופן יחסי. כרגע, כוונותיו מצביעות על כך שהוא רוצה בקבינט של 11 חברים בלבד.

הקבינט המצומצם בו נתניהו מעוניין, יוכל להתקיים רק אם הוא יימנע מחברי כנסת מהליכוד לקחת חלק בקבינט, ולא בטוח שזה יעד שנתניהו יצליח לעמוד בו. נכון להיום, מלבד נתניהו, מי שייקח חלק בקבינט הבא הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי המיועד ח"כ איתמר בן גביר.

כמו כן, גם שר הביטחון המיועד יואב גלנט ייקח חלק בקבינט וגם שר המשפטים בממשלת נתניהו הבאה יריב לוין. ח"כ אוחנה צפוי גם הוא להיות חלק מהרכב הקבינט המסתמן, וזאת, אם לא ימונה לתפקיד יו"ר הכנסת, ויכהן כשר החוץ הבא - תפקיד שיבטיח לו מושב בקבינט.

ראש הממשלה נתניהו לפני ישיבת הקבינט (לשכת העיתונות הממשלתית)
ראש הממשלה נתניהו לפני ישיבת קבינט. ספטמבר 2019 | צילום: לע''מ

לפי החוק במדינת ישראל, מספר השרים בקבינט לא יכול לעלות על מחצית משרי הממשלה. נתניהו כאמור, מעוניין בפחות ממה שהחוק מתיר, והדבר גם נאמר לשותפותיו העתידיות לקואליציה. אם ירחיב את הקבינט, נתניהו "יאלץ" להכניס אליו חברי כנסת נוספים מהמפלגות השונות, כאלו שהוא לא בהכרח מעוניין בהם, כמו ח"כ יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית ואורית סטרוק מהציונות הדתית.

יודגש כי הקבינט המדיני-ביטחוני הוא הפורום שאמור לאשר מבצעים צבאיים ומהלכים ביטחוניים משמעותיים. לאורך שנותיו כראש ממשלה, נתניהו העדיף שלא לכנס אותו, ולקבל את ההחלטות בפורומים מצומצמים יותר, יחד עם מקורבים שסמך עליהם. הצפי הוא שכך נתניהו ינהג גם עם הקבינט הזה, שבעיני נתניהו עצמו - הוא קיצוני יותר מבעבר. על כן, לא מן הנמנע שראש הממשלה מיועד לא ימהר לכנס אותו ויעדיף לקיים דיונים בפורומים מצומצים יותר. הקבינט המסתמן של נתניהו "גברי" מאוד בהרכבו, ונכון לעכשיו אין אף אישה שמקומה מובטח בו.

יוזכר כי גם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד העדיף להימנע מכינוס הפורום, כשהתאפשר לו. בחודשיו האחרונים לתפקיד, לפיד כינס פעמים מעטות את הקבינט, ולמבצע "עלות השחר" הוא יצא מבלי לכנס את הקבינט, מה שבזמנו עורר את זעמם של כמה מחבריו.