אושר בישיבת הממשלה: יוקם "המשמר הלאומי" של בן גביר

חלק מהשרים הביעו תרעומת על הקיצוץ במשרדים האחרים לטובת תוספת תקציב של מיליארד ש"ח למשרד לביטחון לאומי, אך השר בן גביר הסביר את הצורך בתוספות למשטרה והדגיש שכל התקציב הוא חלק מתשעת מיליארד השקלים שהובטחו לו. לפיד: "הכל בשביל לממן צבא פרטי של ביריונים לליצן הטיקטוק והפיתות. סדר העדיפויות של הממשלה הזו הזוי ובזוי"

זמן צפייה: 07:05

הממשלה אישרה היום (ראשון) תוספת של מיליארד שקלים לתקציב הביטחון הלאומי, אשר מיועד ל"משמר הלאומי" אותו אמור להקים השר איתמר בן גביר תחת המשרד לביטחון לאומי. חלק מהשרים הביעו תרעומת על הקיצוץ במשרדים האחרים, אך בן גביר הסביר את הצורך בתוספות למשטרה והדגיש שכל התקציב הוא חלק מתשעת מיליארד השקלים שהובטחו לו.

מלשכת בן גביר נמסר כי הממשלה אישרה את הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי, אך מלשכת רה"מ נמסר: "סמכויותיו והכפיפות של המשמר הלאומי ידונו בוועדה מקצועית של כל גורמי הביטחון במדינת ישראל, המל"ל ומשרדי הממשלה הרלוונטיים. הוועדה הממונה תציע אם המשמר הלאומי יהיה כפוף למפכ"ל או לגוף אחר, והיא תשמע את המפכ"ל ואת כל גורמי המקצוע".

במהלך הדיון אמרה השרה גילה גמליאל: "אני ממש לא מבינה, הכל כאן מיד עכשיו. זה בלתי אפשרי להתנהל כך". היא פנתה לשר בן גביר ואמרה לו כי הוא "רוצה את הכל כאן מיד ועכשיו". השר אבי דיכטר אמר: "תחומי עיסוק מסוימים שמתכוונים להפקיד בידיו של המשמר, כמו פשיעה לאומנית, עלולים להיות הבעת אי-אמון במשטרה, בשב"כ ובגופי הביטחון".

רה"מ בנימין נתניהו ענה לו: "לפני כמה שנים היה צורך להקים את רשות הסייבר וזה לא היה אי אמון בשב״כ. אז לפעמים צריך להקים גופים". השר יואב קיש אמר: " לא צריך עכשיו להביע אי אמון ביועצים המשפטיים - אפשר לנסח את הדברים כך שכן ניתן יהיה ללכת עם היעוץ המשפטי".

עוד אמרה גמליאל: "צריך להביא את הדברים לממשלה וקביעה של ההיבט. אני תומכת. יש שבכ יש צהל ויש משטרה ושרותים להקים גוף חדש זה להגדיר בדיוק מה הייעוד שלו". המשנה ליועמ"שית גיל לימון אמר: "זה לגיטימי להקים משמר אזרחי רק שיש דרך לעשות את זה בצורה מסודרת יותר, יש דברים שהממשלה צריכה לקבל החלטות. יש דברים שהכנסת תצטרך להעביר בהליכי חקיקה".

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה (ארכיון) | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

לפי סעיפי התקציב החדש, 3,000 שוטרים נוספים יגויסו למשטרת ישראל, ובנוסף ישמש הכסף לטובת העלאת שכר השוטרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבטיחו לעשות הכל כדי לא לקצץ בשאר המשרדים. בהצעת המחליטים אותה אישרה הממשלה נכתב: "המשמר הלאומי לישראל ישמש ככוח ייעודי מיומן ומאומן, לטיפול, בין היתר, בתרחישי חירום שונים, בפשיעה הלאומנית, במאבק בטרור, וכן לשם חיזוק המשילות במרחבים בהם הדבר נדרש, במסגרת התפקידים המצויים כיום בידי משטרת ישראל בתחומים אלה".

השר בן גביר מסר: "המשמר הלאומי אותו אישרה הממשלה הבוקר הוא בשורה חשובה לתושבי מדינת ישראל ולביטחון האישי. צורך חיוני בסיסי למדינת ישראל, שיש קונצנזוס רחב עליו המשמר יפעל כדי להחזיר את הביטחון האישי והמשילות בכל חלקי ישראל מודה לראש הממשלה על הגב שהוא נותן לי וחשיבות הביטחון האישי".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה: "הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי בכל המשרדים כדי לממן את המיליציה הפרטית של בן גביר. יקצצו בבריאות, יקצצו בחינוך, יקצצו ברווחה, יקצצו בתחבורה הציבורית, יקצצו בתקציב הביטחון, הכל בשביל לממן צבא פרטי של ביריונים לליצן הטיקטוק והפיתות. סדר העדיפויות של הממשלה הזו הזוי ובזוי. היא קיימת כבר שלושה חודשים והדבר היחיד שמעסיק אותה זה לדרוס את הדמוקרטיה ולקדם פנטזיות קיצוניות של אנשים הזויים".

המטה הארצי של משטרת ישראל, משטרה
המטה הארצי של משטרת ישראל | צילום: חדשות 13

המפכ"ל קובי שבתאי שיגר מוקדם יותר מכתב לשר בן גביר, שבו כתב כי "לא ברור כלל מהי הסיבה שבגינה יש צורך בהקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, אשר תחומי אחריותו וסמכותו חופפים לאלה של המשטרה ואף דברי ההסבר להצעה אינם כוללים נימוק ממשי כלשהו למהלך מיותר זה. לניתוק המערך המוצע מהמשטרה יהיו מחירים כבדים ביותר שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. מאידך – למהלך זה לא הוצגו יתרונות כלשהם".

עוד כתב המפכ"ל: "הקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, בפרט כזה שתחומי אחריותו ופעילותו חופפים לאלה של משטרת ישראל, היא החלטה בעלת השלכות דרמטיות על ביטחון הפנים של מדינת ישראל. אני סבור, כי טרם קבלת החלטה עקרונית בעניין זה יש לקיים דיונים סדורים ולשמוע את כלל הגורמים הנוגעים בדבר ואשר עוסקים בכך היום, בפרט המשטרה. להחלטה כזו השלכות דרמטיות גם על גופי ביטחון אחרים ולהבנתי, יש מקום לקבל גם את עמדתם הסדורה לעניין זה טרם קבלת ההחלטה, שיהיו לה השלכות הן על בניין הכוח והן על הפעלת הכוח של כלל הגופים".

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
המפכ''ל קובי שבתאי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

השר בן גביר הגיב: "מדובר בספין של גורמים באוצר שכנראה מנסים להכשיר קיצוצים בתקציב. יש כסף למשמר וזה נכנס לתוך התקציב. לפי התקציב מיליארד ו-400 מיליון שקלים ו-1,800 תקנים הוקצו למשמר הלאומי (חלק מהתוספת של תשעה מליארד שסוכמה בליל התקציב)". עוד הוסיף השר: "מקווה שבדברים אחרים הפקידים באוצר לא מתנהגים גם באותה רשלנות בה הם מתנהגים כאן, כי קשה להבין איך הדברים סוכמו בידיעתם ועל דעתם ופתאום הם נזכרים לטעון שאין כסף ויש ניסיון לקיצוץ נוסף".

עוד נמסר מלשכתו: "יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי, בגלל מלחמות אגו. השר נתן שלושה חודשים למשטרה להציג תוכניות רציניות אך בפועל אין שום התקדמות. נזכיר כי השר והמפכ"ל הכריזו במסיבת עיתונאים משותפת על הקמת משמר לאומי תחת המשטרה, אלא שמאז הבירוקרטיה במשטרה מונעת את התקדמות המהלך להקמת המשמר הלאומי שהשר מנסה לקדם, ולכן החליט השר בן גביר כי הוא לא ייתן למלחמות פנימיות במשטרה לעכב את הקמת המשמר הלאומי. יש קונצנזוס שחייבים משמר לאומי כדי לדאוג לביטחון האישי, להילחם בתופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, במלחמות הפשע, בטרור החקלאי - ולכן המשמר הלאומי יוקם. אם המשטרה תציג תוכנית רצינית נשקול בחיוב לעשות זאת דרך המשטרה. אם לא - המשמר יפעל תחת המשרד לביטחון לאומי".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה היום חוות דעת שבה הביעה את התנגדותה למהלך וטוענת כי קיימת מניעה משפטית להקמת המשמר הלאומי. "הצעת המחליטים לוקה בכך שמבחינה תהליכית היא מגלמת היפוך בסדר הפעולות ועבודת המטה הרגילים הדרושים לשם קבלת החלטת מדיניות חדשה, קל וחומר לגבי הקמת גוף ביטחון ואכיפת חוק חדש. על פי ההצעה, הממשלה מחליטה כבר עתה על הקמת גוף חדש ואף קובעת את ייעודו ותפקידיו, כאשר תפקיד הוועדה הבינמשרדית הוא יישום החלטת הממשלה", נכתב בחוות הדעת.

עוד נכתב: "נראה כי החלטת הממשלה על הקמה של גוף מורכב שכזה ועל קביעת ייעודו ותפקידיו, לוקה בהיעדר תשתית עובדתית ומקצועית נחוצה, ומגבילה מראש את שיקול דעתה של הוועדה. לפיכך, על מנת לקדם את בחינת הקמת המשמר הלאומי כמבוקש נדרש כי מוקד ההחלטה יהיה בהנעת עבודת המטה הממשלתית הנחוצה לבחינת הנושא, לרבות לעניין עצם הצורך בהקמת משמר לאומי כגוף הפועל מחוץ למשטרה, ככל שזו הכוונה".

על כך אמר בן גביר: "היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שוב מנסה לתקוע מקלות בגלגלים וכעת מנסה למנוע את הקמת המשמר הלאומי של מדינת ישראל. עברו כמעט שנתיים מאז אירועי שומר חומות בהם ראינו כיצד המשטרה לא מצליחה להגיב בצורה מהירה וחלקה, באותם ימים מדוע צריך באופן ברור משמר לאומי שיטפל בדיוק באותן בעיות. אין מי שיטפל הביטחון במגזר הערבי שמוכה נרצחים".

עוד הוא הוסיף: "שוטרינו הנפלאים עושים ככל שביכולתם לתת ביטחון ומענה לאזרחים, אך הם עמוסים בעבודה ולא מסוגלים להגיע לכל דבר, כל שוטר שיוצא למשמרת יש עליו עשרות משימות, זה מטורף. לכן צריך את המשמר הלאומי. בהרב-מיארה לא מבינה את מקומה כיועצת. המשמר הלאומי חייב לקום על מנת להחזיר את הביטחון לרחובות".