המהפכה המשפטית בנקודת הכרעה: החוקים הראשונים מגיעים להצבעה

בכנסת ייצאו לדרך ההצבעות על הרפורמה של השר לוין, שיובאו לקריאה ראשונה, כאשר בחוץ צפויה הפגנת ענק בהשתתפות רבבות אנשים, תחת הכותרת "יום המאבק הלאומי" - לצד איומי שביתה, מחאות וחסימות כבישים בכל רחבי הארץ

זמן צפייה: 03:22

המהפכה המשפטית מגיעה לנקודת ההכרעה: בכנסת ייצאו לדרך היום (שני) ההצבעות על החוקים הראשונים ברפורמה של שר המשפטים יריב לוין, שיובאו לקריאה ראשונה, כאשר בחוץ צפויה הפגנת ענק בהשתתפות רבבות אנשים, תחת הכותרת "יום המאבק הלאומי", לצד איומי שביתה, מחאות וחסימות כבישים בכל רחבי הארץ.

שני הסעיפים הראשונים שאושרו בוועדת החוקה בשבוע שעבר נוגעים לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, וביטול היכולת של בג"ץ להתערב בחוקי יסוד. הקואליציה צפויה להתייצב בגיוס מלא לקראת ההצבעה הזו, אשר הדיון לקראתה יחל בשעות אחר הצהריים, כאשר ההצבעה מתכוננת לשעות הערב המאוחרות. במקביל, בוועדת החוקה ימשכו הדיונים על הסוגיות הבאות שעל הפרק.

בינתיים, נשיא המדינה יצחק הרצוג ממשיך לקרוא להידברות, ואמש הוא תקף את דרישתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד לעצור את החקיקה לחודשיים. "מכל השיחות עולה כי על בסיס העקרונות שהצעתי בשבוע שעבר ניתן לייצר הסכמות תוך פרק זמן קצר יחסית", אמר הרצוג, "אפילו מספר ימים. לא שנים וגם לא חודשים".

החסימה באיילון
החסימה באיילון | צילום: פל תקשורת

חסימת הכניסה לנתב''ג
חסימת הכניסה לנתב''ג

הבוקר החלו מפגינים בחסימת אחת הכניסות לנתב"ג, וכן חסמו את נתיבי איילון. מפגינים מילואימניקים מקבוצת "אחים לנשק" את כניסת ביתו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, והפגנה מתקיימת הבוקר גם מול ביתם של השר יואב קיש ושל ח"כ טלי גוטליב. שמונה בני אדם נעצרו עד כה, בהם שניים מחוץ לביתה של ח"כ גוטליב, שהגיבה: "מפגינים הזויים יושבים ליד דלת הבית ומונעים ממני לצאת, ירדו מהפסים".

כשהגיעה בסופו של דבר לכנסת פתחה ח"כ גוטליב בנאום תקיף בוועדת החוקה: "אומרת לשב"כ ולגורמי הביטחון - תאספו מידע על המפגינים. זה דבר שאסור שיקרה, אתם לא תחללו את הפרטיות שלנו. המפגינים הם חיות טרף.
ככה לא מוחים, ככה לא עושים הפגנות במדינה דמוקרטית מתוקנת. אתם לא תבואו לדלת בית של בן אדם באנרכיסטיות. שיא האלימות לסגור לי בדבק את המנעול של הדלת ולומר לי שלא אצא מהבית. ככה לא מתנהגים".

"אנחנו שליחי ציבור לא נפחד. לא יודעת מי עומד מאחורי זה, זה מתוזמר. זה ממומן אין לי ספק בזה. אם הייתי מאבדת עשתונות זה היה עלול להיגמר ברע. תירגעו, הרי ברור שלרפורמה אין קשר לדיקטטורה. כמו שאמר חולדאי - זה ייגמר בדם. ממש לא חוזרת בי ממה שאמרתי על אסתר חיות, רוצה לראות מה היה קורה אם מישהו היה יושב מחוץ לדלת שלה"

הפגנת המילואימניקים מול ביתו של ח''כ שמחה רוטמן
הפגנת המילואימניקים מול ביתו של ח''כ שמחה רוטמן | צילום: אחים לנשק

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה: "כשמפגינים מונעים מנציגי ציבור לבוא ולהצביע בכנסת, ומאמללים ילדה אוטיסטית, זאת לא מחאה לגיטימית. המפגינים שמדברים על דמוקרטיה, הם אלה שמביאים את קץ הדמוקרטיה כשהם מונעים מנציגי הציבור לממש את זכות היסוד בדמוקרטיה- להצביע. אני קורא למשטרה לפעול מיד ולאפשר לחברי הכנסת להגיע למשכן".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "מגנה בתוקף את המצור על ביתה של ח״כ טלי גוטליב, אם לילדה עם צרכים מיוחדים, ואת העובדה שלא איפשרו לה להוציא את הילדה למסגרת. זו אינה דרכנו. זו אינה דרכה של המחאה. שולח לטלי חיזוק ולבתה חיבוק".

הפגנת המילואימניקים מול ביתו של ח''כ שמחה רוטמן
הפגנת המילואימניקים מול ביתו של ח''כ שמחה רוטמן | צילום: אחים לנשק

מטעם 'חוסמים את ההפיכה' נמסר: "טלי גוטליב, עורכת דין של אנסים בעבר וחברת הוועדה להפיכה משטרית בהווה, היא אחת מתוך קומץ נשים בממשלה שאמורה לייצג את כולנו. הגענו היום אליה כי אנו ממשיכים וממשיכות לחסום את ההפיכה בגופינו, לא נעצור עד שהחקיקה תבוטל".

"הממשלה הנוכחית הכריזה מלחמה על הדמוקרטיה הישראלית ובכך על זכויות היסוד של כולנו", הוסיפו המפגינים, "זוהי ממשלה בעלת קווי אופי פשיסטים המבקשת לקעקע ולחרב את השיטה הדמוקרטית בה נבחרה. מיום שהראתה נכונות לרסק את הרשות השופטת ולבטל את הפרדת הרשויות - היא איבדה את הלגיטימציה שלה למשול. אנו נתנגד לה בכל דרך לא אלימה, איננו חוששים לשלם מחיר אישי. אנו קוראים וקוראות לכל חברי הממשלה - רדו מהעץ. התחילו לעבוד בשבילנו במקום להילחם בבית המשפט. זו המדינה של כולנו, לא של ראש ממשלה".

הפגנת המילואימניקים מול ביתו של ח''כ שמחה רוטמן
הפגנת המילואימניקים מול ביתו של ח''כ שמחה רוטמן | צילום: אחים לנשק

הפגנת המילואימניקים מול ביתו של ח''כ שמחה רוטמן
הפגנת המילואימניקים מול ביתו של ח''כ שמחה רוטמן | צילום: אחים לנשק

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, העביר אמש מכתב ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מטעם היועצת גלי בהרב-מיארה, בו נקבע כי קריאותיו של נתניהו להרגעת הרוחות אינן ניגוד עניינים. "יובהר: התבטאויות פומביות של ראש הממשלה שעניינן שמירה על הסדר הציבורי והרגעת הרוחות בקרב הציבור, אינן בגדר התחומים עליהם חלות ההגבלות הקבועות בהסדר ניגוד העניינים".

"עוד נקבע בהסדר העניינים כי 'בכל מצב שבו ראש הממשלה מצוי בניגוד עניינים ונדרש כי יפעיל את סמכויותיו, עליו להעבירן לשר אחר שימלא את מקומו. כך נהג ראש הממשלה בעבר", הוסיף במכתב. "ככל שלפי דעתו נוצר צורך לבצע פעולה שהוא מנוע מלבצע אותה, זוהי אחריותו להעביר אותה למי משרי הממשלה'".

מטעמו של נתניהו נמסר: "ראש הממשלה נתניהו לא חיכה למכתב של היועמ"שית כדי לקרוא להרגעת הרוחות. הוא עושה זאת בהתבטאויות פומביות במשך שבועות ולא נדרש לאישור על כך מאיש.לא יעלה על הדעת שבמדינה דמוקרטית יש מי שחשב שניתן למנוע מראש ממשלת ישראל לקרוא לאחדות ולהרגעת הרוחות, או להשתיק את מי שנבחר רק עכשיו באופן דמוקרטי ומייצג מיליוני אזרחים".