היועמ"שית: קריאות מצד נתניהו להרגעת הרוחות - לא ניגוד עניניים

ברקע הקריאות להידברות ולקראת ההצבעות בקריאה ראשונה על חקיקת המהפכה המשפטית, היועצת המשפטית לממשלה פרסמה מכתב ובו הבהירה כי על פי הסכם ניגוד העניינים של רה"מ, הוא אינו יכול לעסוק בתוכן החקיקה אך כן יכול לעסוק בהרגעת הרוחות בקרב הציבור

זמן צפייה: 03:59

ברקע הקריאות להידברות ולקראת ההצבעות בקריאה ראשונה על חקיקת המהפכה המשפטית, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון, העביר הערב (ראשון) מכתב ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מטעם היועצת גלי בהרב-מיארה בו נקבע כי קריאותיו של נתניהו להרגעת הרוחות אינן ניגוד עניינים. "יובהר: התבטאויות פומביות של ראש הממשלה שעניינן שמירה על הסדר הציבורי והרגעת הרוחות בקרב הציבור, אינן בגדר התחומים עליהם חלות ההגבלות הקבועות בהסדר ניגוד העניינים".

"עוד נקבע בהסדר העניינים כי 'בכל מצב שבו ראש הממשלה מצוי בניגוד עניינים ונדרש כי יפעיל את סמכויותיו, עליו להעבירן לשר אחר שימלא את מקומו. כך נהג ראש הממשלה בעבר", הוסיף במכתב. "ככל שלפי דעתו נוצר צורך לבצע פעולה שהוא מנוע מלבצע אותה, זוהי אחריותו להעביר אותה למי משרי הממשלה'".

בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מטעמו של נתניהו נמסר: "ראש הממשלה נתניהו לא חיכה למכתב של היועמ"שית כדי לקרוא להרגעת הרוחות. הוא עושה זאת בהתבטאויות פומביות במשך שבועות ולא נדרש לאישור על כך מאיש.לא יעלה על הדעת שבמדינה דמוקרטית יש מי שחשב שניתן למנוע מראש ממשלת ישראל לקרוא לאחדות ולהרגעת הרוחות, או להשתיק את מי שנבחר רק עכשיו באופן דמוקרטי ומייצג מיליוני אזרחים".

לאחר המכן בנאומו בכנס השנתי של "ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה" אשר נערך בירושלים הגיב נתניהו גם כן למכתב היועמ"שית ואמר: "אני מנוע מלדבר איתכם על הרפורמה. אני רוצה. אבל השתיקו אותי. אני ראש הממשלה. אבל אני לא יכול לדבר על כך. זה מגוחך. ישראל דמוקרטיה ותשאר דמוקרטיה עם שלטון רוב והגנות לזכויות".

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

כזכור, ביום שני שעבר ראש הממשלה נתניהו פנה ליועצת המשפטית לממשלה וביקש ממנה לאפשר לו במסגרת הסדר ניגוד העניינים לעסוק במהפכה המשפטית כדי לנסות לקדם הסכמות. היועמ"שית לא אישרה לו לעסוק בפרטי המתווה עצמו, כלומר בתוכן הסעיפים, אך לא אמרה לו שהוא לא יכול להתערב בקידום מתווה הנשיא לצורך משא ומתן. נתניהו התייחס למחאה מבלי לדבר על הרפורמה, ואמר: "האופוזיציה משתוללת בתוך הכנסת וחברי כנסת שלה קופצים על השולחנות. אני קורא לראשי האופוזיציה - תפסיקו עם זה".

"תפסיקו לדרדר בכוונה את המדינה לאנרכיה", קרא נתניהו. "תתאפסו על עצמכם, גלו אחריות ומנהיגות. רון חולדאי מסית במפורש לשפיכות דמים, ובהפגנת השמאל קוראים לראש הממשלה 'בוגד'. רוב אזרחי ישראל לא רוצים אנרכיה. הם רוצים שיח ענייני ובסוף הם רוצים אחדות".