לוין עונה לנשיא העליון לשעבר ברק: "עשה מעשה אנטי-דמוקרטי"

המלחמה על מערכת המשפט: אחרי שנשיא העליון לשעבר, השופט (בדימוס) אהרן ברק, שאמר כי "לו התוכנית כולה תתממש - השופטים צריכים להתפטר" - הגיב שר המשפטים לוין בריאיון לחדשות 13: "עשה מעשה אנטי-דמוקרטי ולקח לעצמו סמכויות שלא היו כמוהן"

זמן צפייה: 12:11

שר המשפטים יריב לוין אמר הערב (שבת) בריאיון לחדשות 13 כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק "עשה מעשה אנטי-דמוקרטי ולקח לעצמו סמכויות שלא היו כמוהן". דבריו של לוין באו בעקבות ריאיון לחדשות 13 שהעניק אהרן ברק - מי שחתום על "המהפכה החוקתית" - שאמר כי אם המהפכה המשפטית של לוין תתממש במלואה - "השופטים צריכים להתפטר".

לדברי לוין, "בחירת השופטים צריכה להיעשות על-ידי נבחרי הציבור. למי שיש את הרוב הפרלמנטרי צריך להחזיק ברוב לתהליך הבחירה. מנגד, לעניין הדחה, צריך ספקטרום הרבה יותר רחב כדי להבטיח שלא תהיה הדחה של שופט - אלא רק במקרי קיצון. גם אם הממשלה תרצה - היא לא תוכל להדיח את השופטים במשפט נתניהו".

לוין הוסיף: "ביום שאחרי הרפורמה, סוף כל סוף ישראל תהיה דמוקרטיה כמו כל הדמוקרטיות המערביות - כפי שהייתה בעשרות שנותיה הראשונות. בית המשפט יחזור לשפוט, היועצים יחזרו לייעץ, הנבחרים יעסקו בחקיקה והממשלה תוכל למשול. כפי שקיים בכל מקום". הוא המשיך והדגיש כי "יתקיימו דיונים בנוגע לרפורמה".

שר המשפטים יריב לוין, השופט בדימוס אהרן ברק
שר המשפטים יריב לוין, השופט בדימוס אהרן ברק | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90/ חדשות 13

עוד אמר: "לבית המשפט, כמו בכל דמוקרטיה, תהיה סמכות לפעול אם הממשלה תנהג נגד החוק. מה ישתנה? שופט לא יוכל לבטל החלטת ממשלה שנעשית בהתאם לחוק". לדברי שר המשפטים, "יש לא מעט מדינות במערב שבית המשפט העליון בכלל לא יכול לפסול בהן חוקים. בניגוד למה שקיים בעולם - נאפשר זאת".

על הצגת הרפורמה המשפטית של לוין ערב הדיון בבג"ץ בנוגע למינוי השר אריה דרעי אמר ברק כי מדובר ב"מעשה פסול ובלתי חוקי". לדברי ברק, "אני מצר על כך שהשר לוין לא שאל אותי לפני האם לדבר עכשיו או קצת להמתין". עוד אמר: "הייתי אומר לו, 'שמע, תמתין שבוע-שבועיים, ייתן פסק הדין של בית המשפט ולא יאשימו אותך בכל מיני האשמות".