"אתם רוצים לישון בלילה": השרים שסירבו לצפות בסרטון החטיפה

הניסיון להציג את סרטון חטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז לפני כחודש וחצי בקבינט לא צלח, כאשר לפי אחת הגרסאות נתניהו התנגד לכך, וגורם אחר טוען כי הייתה בעיה טכנית. השרים סמוטריץ', לוין, כ"ץ ואלי כהן לא צפו בתיעוד

זמן צפייה: 01:35

סרטון חטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז שפורסם הערב (רביעי) הוצג לפני כחודש וחצי בקבינט המלחמה המצומצם, אך הניסיון להציג אותו בקבינט המדיני-ביטחוני הרחב לא צלח. שר הביטחון יואב גלנט ביקש כי נציג צה"ל שהציג את הסרטון בפני חברי קבינט המלחמה יגיע גם לקבינט הרחב - אך שם הוחלט שלא להציג אותו.

יש כמה גרסאות לסיבה לכך שהסרטון לא הוצג בקבינט הרחב, כאשר גורם אחד אומר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד לכך, וגורם אחר טוען כי הייתה בעיה טכנית. כמה מחברי הקבינט דרשו לצפות בסרטון, ולבסוף הוחלט להציג אותו מחוץ לקבינט, שם צפו בו כמה משרי הקבינט, בהם השרה גילה גמליאל, השרה מירי רגב והשר איתמר בן גביר.

בין השרים שלא צפו בסרטון נמנים בצלאל סמוטריץ', אשר לפי דיווחים גם אמר לשרים: "אל תצפו, אתם רוצים לישון בלילה". גם השר ישראל כ"ץ לא צפה בסרטון באותו דיון, והוא טוען כי הוא צפה בסרטון לאחר כמה שבועות. גם השרים אלי כהן ויריב לוין לא צפו בסרטון, אך הם טוענים שלא צפו מכיוון שהיו בתוך הדיון, וכי אם היו מציעים להם הם היו צופים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2405222010' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד חטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז' poster='' kid='1_xn4pn84s' duration='169']

יש לציין כי כ-20 דקות אחרי פרסום התיעוד המזעזע הערב, פרסם ראש הממשלה נתניהו סרטון שלא התייחס כלל לתיעוד התצפיתניות, וכעבור שעה פרסם הודעה בה התייחס לסרטון ואמר: "אני מזועזע מהסרטון המתעד את חטיפת התצפיתניות היקרות שלנו. נמשיך לעשות הכל כדי להשיבן הביתה. אכזריות מחבלי החמאס רק מחזקת את נחישותי להילחם בכל העוצמה עד לחיסול החמאס, כדי להבטיח שמה שראינו הערב לא יחזור על עצמו לעולם".

שעות אחרי פרסום הסרטון הערב, שר המשפטים לוין מסר: "הסרטון המזעזע של חטיפת התצפיתניות שובר את לבי. אנחנו מחוייבים להשיבן הביתה, יחד עם שאר החטופים. נמשיך לעשות הכל לשם כך". השר סמוטריץ' מסר הערב: "אני מבקש ביום הזה לחבק ולחזק את המשפחות ולחזור על המחויבות שלנו ושל לוחמי צה״ל הגיבורים שמוסרים את נפשם כדי להחזיר את כולם הביתה. הסרטון ממחיש למה צריך להשמיד את חמאס ולא להפסיק שניה אחת לפני. תמחה את זכר עמלק. לרשע כזה אין מקום מתחת שמי הארץ".

מתוך תיעוד חטיפת התצפיתניות (מימין: אגם ברגר, לירי אלבג)
מתוך תיעוד חטיפת התצפיתניות (מימין: אגם ברגר, לירי אלבג) | צילום: מטה המשפחות

ממטה המשפחות נמסר על סרטון החטיפה, שתיעד ממצלמות הגוף של חמאס את חטיפתן של לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי ב-7 באוקטובר, כי "הסרטון, שאורכו 03:10 דקות, נערך וצונזר, והוא אינו כולל חלקים קשים לצפייה, הכוללים את הנרצחים הרבים בבסיס נחל עוז, את הנרצחים בתוך המיגונית ממנה נחטפו התצפיתניות, וקטעי אלימות רבים. הוא מראה את היחס האלים, המשפיל והמבזה שעברו הבנות ביום חטיפתן, ומעיד על הפחד העצום שנשקף דרך עיניהן".

עוד נמסר ממטה המשפחות כי "כל עדות נוספת המגיעה מהחטופים זועקת את אותה אמת עצובה - חייבים להחזיר את כולם הביתה. הסרטון הוא כתב אישום חריף על מחדל לאומי של הפקרת החטופות והחטופים. אין משימה גדולה יותר, אין ניצחון משמעותי יותר ואין סיכוי להחזיר את התקווה לישראל ללא השבת כולם - החיים לשיקום והנרצחים לקבורה. לממשלת ישראל אסור לבזבז אפילו רגע אחד נוסף - עליה לחזור לשולחן המו"מ עוד היום".

שירה, אימה של לירי אלבג, התראיינה הערב למהדורה המרכזית ואמרה: "אנחנו ביום ה-229 והיום הפסקתי לנשום. זה קשה לנו נורא. אני צפיתי בסרטון כבר לפני חודש וחצי, אני בין האמהות היחידות שצפו בו, כי הוא קשה, אבל לקחתי החלטה עם עצמי שאני צריכה לחוות ולהרגיש את כל מה שלירי עוברת שם".

מתוך תיעוד חטיפת התצפיתניות (מימין: קרינה ארייב)
מתוך תיעוד חטיפת התצפיתניות (מימין: קרינה ארייב) | צילום: מטה המשפחות

נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב בחשבון הטוויטר שלו: "העולם כולו חייב להישיר מבט אל עיניהן המבועתות של הנשים הצעירות שנחטפו על ידי מרצחי החמאס, ומוחזקות ברצועת עזה בפשע נגד האנושות שאין כדוגמתו. הסרטון שמשפחותיהן שיתפו היום רק מעצים את ההבנה של עומק הזוועה שהן וכל החטופות והחטופים עברו ב-7 באוקטובר ועוברים מאז. אני מבקש בראש ובראשונה לחבק את המשפחות, לתמוך בהן ולהגיד שוב ושוב - אנחנו איתכן. תנחומיי למשפחות השכולות של החיילות והחיילים שנפלו במתקפת הטרור האכזרית על המוצב. לירי, קרינה, אגם, דניאלה, נעמה וכל החטופות והחטופים - לא ננוח ולא נשקוט, נמשיך להלחם בארגון הטרור חמאס ולעשות כל שביכולתנו כדי להחזיר אתכם הביתה".

השר בני גנץ מסר: "כשצפיתי לראשונה בסרטון המזעזע של חטיפת התצפיתניות מנחל עוז הבטן התהפכה, והמחשבות עליהן לא מרפות ולא ירפו עד שישובו הן, וישובו הבנות והבנים כולם. ‏אבל האחריות של מנהיגים היא לא רק להסתכל למציאות בעיניים - היא ליצור מציאות אחרת גם כשמדובר בהחלטות קשות. ‏וזו אחריותנו".

השרה גילה גמליאל מסרה: "סרטון חטיפת התצפיתניות שהוצג בפנינו בתום ישיבת הקבינט ופורסם הערב מגלם את רוע הלב והאכזריות של מחבלי החמאס. אורך התיעוד הוא 190 שניות, אבל הבנות חסרות האונים עוברות סבל גדול בהרבה במשך 229 ימים. חובתנו היא להחזיר את לירי, קרינה, אגם, דניאלה, נעמה וכל החטופות והחטופים הביתה".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, מסרה: "סרטון חטיפת התצפיתניות מפלח את הלב לרסיסים, ומוכיח שהאלימות המגדרית הייתה שם מהרגע הראשון. כל יום שהן בשבי הוא יום המסכן את ביטחונן הפיזי והנפשי ואנו מצטרפות לקריאת המטה להחזרת החטופים והנעדרים, וקוראות לממשלת ישראל: עשו הכל כדי להחזיר אותן הביתה, ועכשיו".

לירי אלבג, מתוך תיעוד חטיפת התצפיתניות
לירי אלבג, מתוך תיעוד חטיפת התצפיתניות | צילום: מטה המשפחות

בבסיס נחל עוז נרצחו ב-7 באוקטובר 15 תצפיתניות ששירתו בבסיס. שבע מהן נחטפו לעזה בעודן בחיים. אורי מגידיש חולצה על-ידי כוחות צה"ל לאחר 23 ימים בשבי; נועה מרציאנו נרצחה על-ידי מחבלי חמאס בשבי וגופתה הוחזרה על-ידי צה"ל לקבורה בישראל.

בעמותת נט"ל, המעניקה סיוע נפשי לנפגעי טראומה ממלחמה וטרור, קוראים למי שהסרטון מעורר מצוקה או חרדה לחייג לקו הסיוע של נט"ל - 1-800-363-363