הקרב על התיקים: בכירי הליכוד ימתינו לשותפים הקואליציוניים

אחרי שראש הממשלה המיועד יסיים את המו"מ מול הציונות הדתית והחרדים, תישאר נדוניה לא רעה ביחס לעבר לשרים ממפלגתו. גלנט הוא המועמד המוביל לתפקיד שר הביטחון, ועל תפקיד שר המשפטים מתמודדים לוין ואמסלם - כאשר אוחנה פוזל למשרד החוץ

זמן צפייה: 02:52

בכירי הליכוד כבר נערכים הערב (רביעי) לקראת הקרב על תיקי השרים בממשלה הבאה, אך הם ייאלצו להמתין שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יתנהל מול השותפים הקואליציוניים שלו - ואז יקבלו את הנדוניה הלא רעה ביחס לעבר שתישאר להם.

יואב גלנט הוא המועמד המוביל לתפקיד שר הביטחון הבא. גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' דיבר על תיק הביטחון, אך סביר להניח כי אם הוא יקבל את תיק האוצר הוא יהיה מרוצה. האיש הכי קרוב לנתניהו היום בליכוד, יריב לוין, שסיים במקום הראשון בפריימריז, מיועד לתפקיד שר המשפטים או לתפקיד יו"ר הכנסת, אך ייתכן שהוא יפזול גם לכיוון משרד החוץ. בתפקיד יו"ר הכנסת מעוניינים גם דני דנון, אופיר אקוניס ויואב קיש.

דוד אמסלם אמר אתמול כי מבחינתו הוא יישאר מחוץ לממשלה אם לא יקבל את תיק המשפטים, ואמיר אוחנה עשוי אולי גם כן להתמודד על תפקיד יו"ר הכנסת - אך ייתכן שגם הוא יתעניין במשרד החוץ. אם איתמר בן גביר יתעקש על המשרד לביטחון הפנים הוא כנראה יקבל אותו, ויו"ר ש"ס אריה דרעי מעוניין לחזור למשרד הפנים.

הקרב על תפקידי השרים
הקרב על תפקידי השרים

ביום שאחרי, זה נראה שנתניהו הולך לממשלת "שותפים טבעיים", אבל גם הוא מבין שלאורך זמן יהיה קשה מאוד להתנהל בממשלה כזאת, ובהמשך לנאום שלו אתמול, שהיה נאום מפויס ומחבק, הוא לא רוצה להיזכר במורשתו ככזה שסטה באופן חד לאזור הימין הקיצוני.

ההיפך הוא הנכון. נתניהו חושב שזו יכולה להיות אולי כהונה שבמסגרתה הוא יביא הסכם שלום עם סעודיה ודברים אחרים - אלא שיש לו שותפים מאוד בעיתיים בעניין הזה. הוא היה רוצה להרחיב את הממשלה, לא ברור עד כמה הוא גם יוכל לעשות את זה בעתיד הנראה לעין.

בנימין נתניהו ורעייתו שרה
בנימין נתניהו ורעייתו שרה בנאום הניצחון בליל הבחירות | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אצל נתניהו מדברים על לנסות להקים ממשלה תוך שבועיים, לא יותר מזה. יש כמובן עניינים פרסונליים - אבל כל הדברים פתירים. יש לו כמה החלטות מאוד משמעותיות לקבל די בהתחלה, לא כולן דחופות. אחת דחופה והיא לפתור את בעיית דרעי, שלא יווצר מצב שבו יגידו שדרעי עם קלון והוא לא יכול לכהן כשר בממשלה.

יש קונצנזוס מלא בקואליציה על פסקת התגברות, והרצון הוא לחוקק אותה עוד לפני השבעת הממשלה כדי שבית המשפט העליון לא יוכל לפסול - ואם יפסול מיד יתגברו עליו. דברים נוספים שעל הפרק כוללים את ועדות החקירה, לאסון מירון ולפרשת הצוללות, שנתניהו התנגד לה. הדבר האחרון שצריך לדבר עליו הוא ההסכם הימי עם לבנון - אם יש דבר שנתניהו לא מתכוון להתעסק איתו ולהשאיר אותו כמו שהוא - זה כנראה ההסכם הזה.