ח"כ מש"ס במסר לבג"ץ: "יפסלו את דרעי? יורים לעצמם בראש"

ערב ההכרעה בעניינו של השר אריה דרעי, אמר ח"כ אברהם בצלאל כי אם שופטי בג"ץ יפסלו את מינויו לשר - "הם יורים לעצמם בראש". לדבריו, "אני לא חושב שזה מאיים בכלל, אין לי ספק שזה נמצא גם על השולחן". ח"כ בצלאל: "מצר על הדברים"

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: רויטרס

ח"כ אברהם בצלאל מש"ס אמר אחר הצהריים (שלישי) בריאיון לערוץ כנסת - ערב ההכרעה בעניינו של השר אריה דרעי, כי אם שופטי בג"ץ יפסלו את מינויו לשר - "הם יורים לעצמם בראש". לדבריו, "אני לא חושב שזה מאיים בכלל, אין לי ספק שזה נמצא גם על השולחן".

ח"כ בצלאל הגיב ואמר כי "הדברים שנאמרו לא הובנו כהלכה ואני מצר על כך. כמי שאמון הציבור במערכת המשפט חשובה לו, כוונתי הייתה שאם החלטת בג"ץ תפסול את בחירתם של יותר מ-400 אלף אזרחים - הדבר יפגע קשות באמון הציבור בבית המשפט".

בזמן שהמערכת הפוליטית כולה מחכה להחלטת בג"ץ דרעי ולשאלה האם המינוי שלו לשר ייפסל - אמש פורסמו במהדורה המרכזית של חדשות 13 דברים חריפים ומאוד ברורים מצד יו"ר ש"ס בנושא. השר אריה דרעי אמר לחברי סיעתו כי גם אם בית המשפט יחליט שעליו להתפטר, הוא לא יציית לכך. לדבריו, "לפטר אותי או לא - זה עניין של נתניהו".

הדברים של דרעי מעבירים את הכדור למגרש של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שלא השיב מפורשות אם יפטר את דרעי אם יידרש לכך. אם אכן הדברים יתממשו - נראה שהדברים יגרמו להתנגשות חסרת תקדים: בג"ץ נותן הוראה - והממשלה לא מצייתת, מה שיכול להביא לעתירה בגין ביזיון בית המשפט בגין אי-קיום פסק דין.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1601232103' autoplay='0' credit='' desc='שר אחד, 12 יועצים - ולשכות ביותר ממיליון שקל בשנה | כתבתו של מאיר מרציאנו' poster='' kid='1_ty8epb2x' duration='']

כזכור לפני כשבועיים בג"ץ התכנס לדיון מכריע בשאלת המינוי של חבר הכנסת אריה דרעי לשר, החלטתם של השופטים בנוגע לסוגיה אמורה להתקבל במהלך הימים הקרובים, וכעת נראה שישנם שלושה תרחישים עיקריים להחלטה שתקבע את המשך דרכו הפוליטית של דרעי, ועשויה להשפיע רבות על המשך דרכה של הממשלה.

התרחיש הראשון, שנראה כרגע כתרחיש הפחות סביר לנוכח הדברים שנאמרו בדיון, הוא שכל העתירות נגד מינוי של דרעי נדחות, והוא נשאר שר הפנים והבריאות. לפי שעה, נראה שהסיכוי לתרחיש כזה הוא נמוך. לפי התרחיש השני, בג"ץ מקבל את המתווה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, וקובע שמינוי דרעי לא סביר, אך במקביל דוחה את העתירות לביטול החוק.

התרחיש השלישי, והאפשרי ביותר, הוא שבית המשפט לא מכריע בעניין הסבירות במינויו של דרעי, אלא משאיר את עניין זה פתוח, אך מבטל את סעיף הרטרואקטיביות בחוק החדש - כך שאינו יחול על אריה דרעי עצמו. במצב כזה, היתרון המשמעותי מבחינת יו"ר ש"ס הוא האפשרות לפנייה ליו"ר ועדת הבחירות בשאלת הקלון, על מנת לשכנע אותו שאין קלון במעשיו.