דרעי בתגובה ראשונה לפסילה: "זו התוצאה הטובה ביותר"

אחרי פסיקת בג"ץ שפסלה את מינויו של יו"ר ש"ס לשר, הוא אומר שכעת לרה"מ נתניהו לא תהיה ברירה אלא לפטר אותו - כשהוא מתכוון לכך שהתוצאה הזו תהיה המנוף לביצוע המהפכה המשפטית

זמן צפייה: 00:27

אחרי פסיקת בג"ץ שפסלה את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, בתגובה ראשונה הערב (רביעי) הוא אומר: "זו התוצאה הטובה ביותר", כשהוא מתכוון לכך שלראש הממשלה נתניהו אין ברירה אלא לפטר אותו - והתוצאה הזו תהיה המנוף לביצוע המהפכה המשפטית.

מבחינתו של דרעי, החשיבות בהיותו בקבינט המדיני-ביטחוני חשובה, ולכן האופציה להיות ראש הממשלה החליפי טובה בעיניו, אך הוא אומר שהוא לא קיבל הצעה כזו. אחרי פרסום ההחלטה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לביתו של דרעי בשכונת הר נוף בירושלים, ואמר לו: "כשאח שלי במצוקה - אני בא אליו".

בתום כינוס התמיכה בביתו אמר דרעי לחברי הכנסת של ש"ס: "אני מודה לכל הרבנים הגאונים שהגיעו לחזק, וכן לראש הממשלה והשרים וכל האנשים החשובים. זה באמת מחזק ומעודד. כששמעתי היום את החלטת בג"צ, לא שהיא היתה בלתי צפויה, היתה לי שמחה. אין שמחה כהתרת הספיקות. טוב שהם אמרו את דברם וטוב שזה נגמר בצורה כזו של 10 מול 1. ישפוט העם ויראה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1801232129' autoplay='0' credit='' desc='דרעי לחברי ש"ס: "טוב שזה נגמר בצורה כזו של 10 מול 1, ישפוט העם ויראה"' poster='' kid='1_sdozg1m6' duration='']

"אני לא אכנס עכשיו לגוף הנושא, עוד יהיה לי זמן להתבטא. רק רציתי שהחברים ידעו דבר אחד", הוסיף דרעי, "בשבוע שעבר ליווינו את זקן חברי מועצת חכמי התורה מרן הרב בעדני זצוק"ל, והיה לי קשה מאד לדבר בהלוויה, ואני חוזר על מה שאמרתי והבטחתי שם בפני רבבות עם ישראל: אנחנו נמשיך ביתר שאת וביתר עוז את המהפכה שהם התחילו".

עוד אמר יו"ר ש"ס: "לא משנה באיזה צורה נעשה זאת, אנחנו מחוייבים לשלושת המנהיגים שלנו שנפטרו להמשיך את הדרך עליה הם מסרו את נפשם, למען כלל הציבור שלנו. אין לנו את הלוקסוס לחשוב מחשבות אישיות. זו השליחות שלנו ונעשה אותה בכל בעוצמה יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת השם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301182220' autoplay='0' credit='' desc='דרעי לחברי ש"ס: "טוב שזה נגמר בצורה כזו של 10 מול 1, ישפוט העם ויראה"' poster='' kid='1_pvadtdf7' duration='']

בג"ץ קבע כי דרעי לא יוכל לכהן כשר ברוב של 10 שופטים מול 1. השופט יוסף אלרון היה היחיד שלא תמך בפסילתו של דרעי. בהחלטת בג"ץ נכתב: "מרבית שופטי ההרכב קבעו כי מינוי זה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ומשכך על ראש הממשלה להעביר את דרעי מתפקידו. זאת, בין היתר, בשל צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן. חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח המצג האמור, שהשפיע על תוצאותיו של ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר בהתאם לכללים של השתק ומניעות הנגזרים מעקרונות של הגינות ויושר".

על דעת המיעוט של השופט אלרון נכתב בהחלטת בג"ץ: "השופט אלרון, בדעת יחיד, סבר כי אין מקום להורות לראש הממשלה להעביר את השר דרעי מתפקידו. לצד זאת, סבר השופט אלרון כי על ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון".

נתניהו יוצא מהביקור אצל דרעי לאחר פסיקת בג''ץ
נתניהו יוצא מהביקור אצל דרעי לאחר פסיקת בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מתנועת ש"ס נמסר: "נפל דבר בישראל. בית המשפט העליון המתיימר לדאוג למיעוטים, השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת שס המייצגת את ציבור המוחלשים בישראל שהלכו רק לפני חודשיים לקלפיות. מצביעי שס הלכו לקלפיות כשהם יודעים הכל על יו"ר שס, השר אריה דרעי. 400 אלף המצביעים, 11 מנדטים, ידעו על הסדר הטיעון עם דרעי והצביעו לשס בראשות אריה דרעי".

עוד נמסר מש"ס: "היום קבע בית המשפט למעשה כי הבחירות חסרות משמעות. החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי סבירות קיצונית. הפסילה השערורייתית של יו״ר שס מכהונת שר, איננה רק פגיעה אישית בדרעי אלא פגיעה קשה וצורבת בכל מצביעי שס ותומכיה. חלקים רחבים בחברה הישראלית מרגישים היום מודרים על ידי בית המשפט. תנועת שס כולה מזועזעת מההחלטה השרירותית וחסרת התקדים של בג״צ, בניגוד לחוק והצדק, ורואה בה פגיעה קשה בזכות לבחור ולהיבחר שהיא נשמת אפה של הדמוקרטיה. שס לומדת את ההחלטה הקשה ותחליט על צעדיה הבאים בהתאם להנחיית מועצת חכמי התורה".

מראשי מפלגות הקואליציה נמסר בהודעה משותפת: "קיבלנו בזעזוע, בכאב ובצער גדול את פסק הדין בעניינו של המשנה לראש הממשלה, השר אריה דרעי. יכולותיו יוצאות הדופן ונסיונו העצום דרושים למדינת ישראל בימים מורכבים אלה יותר מתמיד. מעבר לעוול האישי הקשה שנגרם לשר דרעי עצמו, פסק הדין מהווה עוול עצום ללמעלה משני מיליון אזרחים, רוב העם, אשר הצביעו בעד ממשלה בראשות בנימין נתניהו שאריה דרעי ימלא בה תפקיד מרכזי ומשמעותי. אנו נפעל בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם".

שר המשפטים יריב לוין מסר: "היום בשעה 16:00, קיבלו רבים מאזרחי ישראל הודעה אבסורדית מבית המשפט העליון, לפיה הצבעתם בבחירות שהתקיימו לפני חודשיים - בוטלה. הפסיקה שניתנה היום רומסת לא רק את הצבעתם של קרוב לארבע מאות אלף מצביעי ש״ס, אלא גם את בחירתם של רוב אזרחי ישראל, אשר ידעו את כל העובדות הרלוונטיות והצביעו בעד ממשלה בראשות נתניהו, אשר אריה דרעי שותף בכיר בה. צר לי מאוד על כך שראשי מערכת המשפט לא מצאו גם הפעם לכבד את הכרעת העם, את שיקול דעתו של ראש הממשלה, ואת החלטת הכנסת שהביעה אמון בממשלה המכהנת. אעשה את כל הדרוש על מנת שהעוול הזועק לשמים שנעשה לרב אריה דרעי, לתנועת ש״ס ולדמוקרטיה הישראלית - יתוקן במלואו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301181614' autoplay='0' credit='' desc='לפיד: "אם אריה דרעי לא יפוטר, ממשלת ישראל עוברת על החוק"' poster='' kid='1_7po1kd0l' duration='']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "אם אריה דרעי לא יפוטר, ממשלת ישראל עוברת על החוק. ממשלה שאינה מצייתת לחוק, היא ממשלה לא חוקית. היא לא יכולה יותר לדרוש מהאזרחים לציית לחוק. אם אריה דרעי לא יפוטר, ישראל תקלע למשבר חוקתי חסר תקדים והיא כבר לא תהיה דמוקרטיה ולא תהיה מדינת חוק".

מהתנועה לאיכות השלטון, שעתרה נגד מינויו של דרעי, נמסר בתגובה להחלטה: "היום התקבל פסק הדין של בג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי של אריה דרעי לשר, בו התקבלו טיעוני התנועה ומינויו של דרעי נפסל. התנועה לאיכות השלטון מברכת על פסק הדין ורואה בו צעד חשוב בשמירה על שלטון החוק וניצחון לציבור הישראלי כולו. התנועה בטוחה כי ראש הממשלה נתניהו יכבד את פסק הדין, ויפטר את דרעי. הממשלה היא לא מוסד לשיקום עבריינים, ולמדינת ישראל מגיע יותר".

רה''מ בנימין נתניהו והשר אריה דרעי בישיבת הממשלה
רה''מ בנימין נתניהו והשר אריה דרעי בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, שלשום פרסמנו במהדורה המרכזית של חדשות 13 דברים חריפים ומאוד ברורים מצד יו"ר ש"ס בנושא. השר דרעי אמר לחברי סיעתו כי גם אם בית המשפט יחליט שעליו להתפטר, הוא לא יציית לכך. לדבריו, "לפטר אותי או לא - זה עניין של נתניהו".

אם נתניהו לא ימלא את פסק הדין ויסרב לפטר את דרעי, העותרים נגדו יפתחו בהליך ביזיון בית המשפט - תרחיש שבאופן תיאורטי עלול לגרור קנס כבד ואף עונש מאסר בפועל. בנוסף, במצב כזה תעלה השאלה האם דרעי ממשיך לכהן כשר, ובית המשפט ייצטרך לתת את הדעת גם בנושא זה ולהכריע.

אפשרות נוספת היא שנתניהו אכן ממלא את הפסיקה ומפטר את חבר הכנסת מתפקידיו בממשלה, אך זמן קצר לאחר מכן הכנסת מבטלת את עילת הסבירות - ואז דרעי מתמנה מחדש לתפקידו כשר, אך הפעם בלי היכולת של בג"ץ לפסול את המהלך. במצב כזה ישנה האפשרות שבג"ץ יפסול את פסילת עילת הסבירות בנימוק שביטל העילה נוגד את עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית.