אחרי הפיטורים: המהלך המשפטי החדש שמתכנן דרעי

פרסום ראשון: הפיטורים של יו"ר ש"ס מתפקידו כשר עוד לא נכנסו לתוקפם, אך הוא כבר מתכנן צעד משפטי שהוא מקווה שיוכל לאפשר את מינויו כשר. עם זאת, המהלך דורש את אישורה של היועצת המשפטית לממשלה והסיכויים להצלחתו נראים קלושים. בינתיים יחליפו את דרעי שרים ממפלגתו

זמן צפייה: 04:27

פרסום ראשון: יו"ר ש"ס אריה דרעי מתכנן מהלך משפטי חדש במטרה לחזור למושבו כשר בממשלה  - כך פורסם הערב (ראשון) בחדשות 13. לאחר החלטת בג"ץ בעניינו ופיטוריו הבוקר בישיבת הממשלה, השר לשעבר שוקל, יחד עם עורך דינו נבות תל-צור, הליך משפטי שיוכיח כי הוא לא שיקר לבית המשפט ולא התחייב לפרוש מהחיים הפוליטיים.

המהלך החדש סובב סביב פסקה בפסק דינו של דרעי שכתב נשיא בית המשפט השלום שמואל הרבסט. בפסקה נכתב כי דרעי יתרחק מהזירה הציבורית ולטענת יו"ר ש"ס היא סותרת את הסדר הטיעון עליו חתם. טענתו היא כי הוא הסכים לפרוש לכנסת אחת ולחזור לאחר מכן, כפי שעשה.

אריה דרעי
השר דרעי מגיע לישיבת הממשלה הבוקר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עם זאת, ההערכה היא כי הסיכויים למהלך זה קלושים. זאת, מפני שבקשה של עורך דינו מתבססת על סעיף "הוספה באקראי", לפיו ניתן לבקש מהשופט לבחון דברים שנכתבו בפסק הדין - עד 21 יום לאחר מתן פסק הדין. אם עברו 21 יום, כמו במקרה הזה, על דרעי יהיה להשיג הסכמה של הצד התובע, פרקליטות המדינה, על מנת להגיש את הבקשה.

ההערכה היא שהסיכוי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה תסכים להליך הוא אפסי וקלוש מאוד. נציג היועצת המשפטית אמנם אמר בבג"ץ כי דרעי לא התחייב בעצמו שלא יחזור לעולם לפוליטיקה אך לטענתו האירועי בדיון בבית משפט השלום לא היו טעות וכי לדרעי היה "נוח" שכך יבין השופט את הדברים מבלי להגיד אותם בעצמו.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

לפי פרשנות נוספת, הסיכויים להצלחת המהלך נמוכים מפני שקביעת בג"ץ שקיימת מניעות משפטית, כלומר שדרעי הונה את בית משפט השלום, אינה מסתכמכת רק על פסק הדין אלא על מה שנאמר בדיון עצמו וכן מה שאמר נציג התביעה - אותו דרעי לא תיקן. בבג"ץ הבינו מהדיונים כי גם אם לא מדובר בפרישה לתמיד, הייתה הבנה שתהיה תקופה של פרישה. עם זאת, יום לאחר המשפט הכריז דרעי על חזרתו לפוליטיטקה ובכך ראו השופטים הונאה.

בשלב זה האופציה למנותו לראש הממשלה החליפי ירדה מהפרק, במקומו של דרעי ימונו שרים מש"ס שיחליפו אותו לתקופה של שלושה חודשים שבמהלכה דרעי מתכנן לנסות ולאפשר את מינויו מחדש. אופציה נוספת שקיימת היא לחוקק חוק חדש שיאפשר את חזרתו כמו לדוגמה מניעת בג"ץ מהתערבות במינוי השרים. החשש הוא שגם חוק זה יידון בסופו של דבר בבג"ץ שעלול לפסול אותו.

הגעת השופטים לדיון בעתירות נגד מינוי דרעי
הגעת השופטים לדיון בעתירות נגד מינוי דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, דרעי פגוע מאוד מהתנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט שלא הביע את עמדתו מאז החלטת בג"ץ. דרעי רוצה לפנות אליו ולבקש ממנו לאשר כי הסדר הטיעון לא כלל פרישה לצמיתות מהחיים הפוליטיים.

כזכור, הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר את שר הפנים והבריאות אריה דרעי בישיבת הממשלה. זהות מחליפיו של דרעי תיקבע עד כניסת הפיטורים לתוקף, ביום שלישי. במכתב הפיטורים שהקריא נתניהו נכתב: "כידוע, החלטתי למנותך כמשנה לראש הממשלה ושר הפנים והבריאות באישור רוב חברי הכנסת בשל העובדה שאני רואה בך עוגן של ניסיון, תבונה ואחריות החשובים למדינת ישראל בכל עת, ובעת הזו במיוחד".

"לצערי הרב, חרף האמור, בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ החליט כי מוטלת עלי חובה להעבירך מתפקידך כשר הפנים והבריאות. החלטה מצערת זו מתעלמת מרצון העם, כפי שבא לידי ביטוי באמון הרב שהציבור נתן לנציגי העם ונבחריו בממשלתי, כשהיה ברור לכל שתשרת בממשלה בתפקיד שר בכיר".