בשל הקורונה: התייעצות ריבלין עם ראשי הסיעות תימשך יום אחד

נציגי הסיעות יגיעו לבית הנשיא ביום ראשון, ויחלו בסבב הדיונים שאחריו יודיע ריבלין על מי הוא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. בעקבות משבר הנגיף, נציג אחד בלבד מכל מפלגה יורשה לדבר

זמן צפייה: 02:40

פלונטר פוליטי בצל הקורונה: נשיא המדינה ראובן ריבלין יקיים ביום ראשון בשבוע הבא את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת ה-23, שאחריו יודיע ריבלין על מי הוא מטיל את משימת הרכבת הממשלה. בשל התפשטות הנגיף הסיני, הדיונים יימשכו יום אחד בלבד ורק נציג אחד מכל סיעה יורשה להציג את עמדתו בפני הנשיא. כמו כן, הזמן המוקצה לכל סיעה להציג את עמדתה יצומצם.

מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, כתב לסיעות כי "מדינת ישראל מצויה במשבר כפול - פוליטי ובריאותי. זאת, על רקע היעדר ממשלה מתפקדת במלוא סמכויותיה, מערכות בחירות חוזרות ונשנות והתפשטותו של נגיף הקורונה למימדים מטרידים בארץ ובעולם. נסיבות אלו מחייבות מתכונת התייעצויות מהירה, מצומצמת ומוגבלת בהיקף המשתתפים והארגון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ שוחח עם ראשי המשותפת: "מתכנן להקים ממשלה לכל האזרחים"

יעלון להנדל והאוזר: אם בכוונתכם להתנגד לממשלת מיעוט – תתפטרו

גנץ נפגש עם ליברמן: "סיכמנו על שיתוף פעולה להקמת ממשלה"

נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בטקס פורום השואה הבין לאומי
נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בטקס פורום השואה הבין לאומי | צילום: חדשות 13

"בית הנשיא חותר ליצירת וודאות שלטונית לאזרחי ישראל ולהקמת ממשלה מוקדם ככל הניתן, ללא צורך בבחירות רביעיות בתוך כשנה", כתב טובי. "נשיא המדינה יגבש את החלטתו באשר להליך הרכבת הממשלה לאחר התייעצות ושיח עם נציגי הסיעות וראשי המפלגות".

בתוך כך, יו"ר כחול לבן בני גנץ שוחח עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, יו"ר הסיעה אחמד טיבי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס. בשיחות, שהתקיימו ללא נציגות לסיעת בל"ד, אמר גנץ כי הוא "מתכנן להקים ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים, ולפעול בכדי למנוע מערכת בחירות רביעית".

נתניהו וגנץ מצביעים
נתניהו וגנץ מצביעים | צילום: חדשות 13, רויטרס

יו"ר בל"ד, אמטאנס שחאדה, התייחס לשיחות שניהל גנץ ואמר: "לא ציפיתי לטלפון מגנץ ולא הופתעתי כשלא התקשר. אני מייצג מפלגה שיש לה ציבור בוחרים גדול, היא חלק מהרשימה המשותפת וכך תישאר. אנו פועלים אך ורק לפי האינטרס של ציבור בוחרינו, בראש ובראשונה בכדי להפיל את נתניהו ואת מדיניות הגזענות שהוא מוביל".

מוקדם יותר היום נפגשו גנץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בכפר המכבייה, על מנת לדון בניסיונות להרכיב ממשלה. זאת, לאחר שאתמול הודיע גנץ כי התנאים שהציב ליברמן להצטרפות לממשלה עתידית מקובלים עליו. "מוסכם. חייבים להתקדם", כתב גנץ בציוץ בטוויטר.

בני גנץ ואביגדור ליברמן
בני גנץ ואביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, הבהיר ראש מפלגת תל"ם, משה יעלון, לשני חברי מפלגתו יועז הנדל וצבי האוזר כי הוא מצפה מהם להתפטר מהכנסת במידה והם מתכוונים להצביע נגד עמדת המפלגה בעניין ממשלת מיעוט.

במקביל, תקף יו"ר כחול לבן בני גנץ את שני חברי מפלגתו: "בכחול לבן יכולות להיות מגוון דעות אבל יש רק עמדה אחת והחלטה אחת- של יו"ר המפלגה .לא של בכירים ולא של מקורבים".

אתמול נחשפה בחדשות 13 "שיחת הצעקות" בין יעלון לבין צמד חברי הכנסת שנחשבים לצלע הימנית של כחול לבן. השניים אמרו ליעלון כי לא יאפשרו הקמת ממשלה שנתמכת על ידי הרשימה המשותפת, והזכירו לו כי כך הבטיחו גם ראשי המפלגה ערב הבחירות. יעלון, כך לפי גורמים מחוץ לחדר, צעק על השניים והשיחה הוגדרה קשה. כאמור, יעלון הבהיר להם כי במקרה של הצבעה עתידית על ממשלה כזו, הוא מצפה מהם להתפטר מהכנסת ולא להצביע נגד עמדת הסיעה.