גנץ: "לא יכול לשבת בממשלה קיצונית שתכליתה פגיעה במערכת המשפט"

יו"ר המחנה הממלכתי התייחס בריאיון למהדורה המרכזית ל"רפורמת המשילות" של שר המשפטים לוין, וטען כי לנתניהו אין לגיטימציה "לפרק את מערכת המשפט בישראל". הוא הוסיף כי לא יצטרף לממשלה בשום שלב, וטען כי נתניהו ייזכר כמי שנתן למערכת המשפט "להתדרדר למקום לא מאוזן ומסוכן לדמוקרטיה"

זמן צפייה: 06:23

יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ, מי שבעצמו כיהן בעבר כשר המשפטים, התראיין הערב (רביעי) למהדורה המרכזית של חדשות 13 שם התייחס בין היתר ל"רפורמת המשילות" שהוצגה הערב על ידי שר המשפטים יריב לוין, וגם - לפגישתו עם שר הפנים והבריאות, יו"ר ש"ס אריה דרעי.

"פגישתי עם אריה דרעי אינה קשורה למשפט, לממשלה או לרפורמה המשפטית. היא לא נועדה כדי להעביר מסר להכשיר את מינויו של דרעי לשר. לא חוכמה פוליטית גדולה. זו הייתה טעות", אמר גנץ. בהמשך, התייחס לסוגיית מינויו של יו"ר ש"ס לתפקיד שר: "לסיפור של דרעי יש פתרון מובנה בחוק. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט עליון, היה יכול לקבוע בעניין הזה".

בהמשך, גנץ ביקש "לנצל את הבמה" על מנת להעביר מסר לנתניהו: "כן - נבחרת על ידי הרוב. כן - יש לך לגיטמציה להקים ממשלה. כן - מצופה ממך למשול. עם זאת, אין לך לגיטימציה לפרק את מערכת המשפט בישראל". לדבריו של גנץ, מה שמוצג כ"רפורמה משפטית" בכותרת של "חיזוק המשילות" היא הלכה למעשה "שינוי המשטר בישראל". עוד הוא טען כי "אין לנו מערכת מאוזנת. אין לנו חוקה ששומרת עלינו. אין לנו שני בתים. יש ממשלה שברובה שולטת בכנסת, ועכשיו זו וזו יחד - ישלטו בבתי המשפט".

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''. הכנסת, הערב | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מצידו, גנץ הסביר כי הוא אינו מתנגד באופן מוחלט לרפורמה משפטית, ואף ציין כמה סוגיות שיש לתקן בה. "אנחנו מציעים פתרון, רפורמה מסודרת על בסיס 'חוק יסוד: החקיקה', שתתבצע בהליך ארוך ולא במחטף של היום הראשון. זאת, יחד עם כל הגופים הרלוונטיים. ואז, אם הכנסת תרצה לפסול פסיקה של בית המשפט העליון, זה יבוצע ברוב שאינו רוב אקראי פוליטי. אפשר להגיע לנוסחאות של ריבונות על כולם". גנץ הדגיש כי במתכונתה הנוכחית, הרפורמה של השר לוין היא גם "פירוק של מערכת הייעוץ המשפטית".

לשאלה האם ישקול אפשרות להצטרף לממשלת נתניהו, על רקע הרפורמה המשפטית שזו מקדמת, גנץ הדגיש כי הוא "לא יכול לשבת בממשלה קיצונית שתכליתה פגיעה במערכת המשפט", זאת, גם בהינתן שכניסתו לממשלתה תמתן או תמנע את מימוש הרפורמות של לוין. "יש פה סכנה גדולה למדינה ולאזרח הפרטי. אנחנו נפגע בהגנה המשפטית שלנו בעולם", הוסיף.

לאחר מכן, ח"כ גנץ פנה פעם נוספת לנתניהו. "אתה תיזכר כמי שנתן למערכת המשפט להתדרדר למקום לא מאוזן ומסוכן לדמוקרטיה בישראל". עוד קרא גנץ לאזרחי ישראל "להשמיע את הקול שלהם". מתוקף היותו חבר באופוזיציה, גנץ טען כי "צריך לפעול בכנסת, צריך לעבוד בתקשורת, צריך לעבוד בציבור. הציבור והפרט במדינה דמוקרטית צריכים את הגנת המערכת המשפטית, וכרגע - מבטלים את היכולת שלה להגן עלינו".