בן גביר למפכ"ל: דורש שיחת אזהרה למפקד מחוז ת"א

המתיחות בין השר לביטחון לאומי לבין מפכ"ל המשטרה נמשכת, בעקבות התנהלות המשטרה בהפגנות ביום השיבוש השבוע. השר שיגר מכתב ובו דרש, באופן חריג, כי המפכ"ל יזמן את מפקד מחוז תל אביב לשיחה ויחדד את הנהלים מולו

זמן צפייה: 01:21

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיגר היום (שישי) מכתב החריג למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בעקבות הפגנות "יום השיבוש" ביום רביעי האחרון. השר דרש מהמפכ"ל למנוע חסימת צירים והורה לו לזמן את מפקד מחוז תל אביב עמיחי אשד לשיחת אזהרה ולחדד את הנהלים בפניו.

על ההפגנה ביום רביעי פיקד המפכ"ל עצמו מפני שמפקד המחוז היה בחופשה. לקראת המשך ההפגנות בן גביר דורש שהמשטרה לא תאפשר חסימת צירים - ומציג זאת כמדיניות ממשלתית. בשבת אמור אשד, המוכר כמאופק יותר בהתמודדות עם מפגינים, לפקד על הכוחות בהפגנה. לאור זאת, השר דרש מהמפכ"ל, באופן חריג, לזמן את אשד לשיחת אזהרה ולחדד לו את הנהלים.

במכתב עצמו נכתב כי "בהמשך לדיונים שקיימתי השבוע איתך ועל רקע המחאות האלימות בשבוע האחרון שצפויות להימשך בשבועות הקרובים, אבקש מאדוני לזמן את מפקד מחוז תל אביב, ולחדד בפניו את מדיניותי בעניין חסימות צירים".

Whatsapp Image 2023 03 01 At 1
ההפגנות בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בין המפכ"ל לשר שוררת מתיחות כבר זמן רב, בשל חוסר שביעות רצון של בן גביר מתפקוד המשטרה מול המפגינים נגד המהפכה המשפטית. לפני כשבועיים, חבר הכנסת צביקה פוגל מעוצמה יהודית, אמר כי "אם הוא לא ישכיל להתנהג כמו שאנחנו מכתיבים לו, אז לא תהיה ברירה וניפרד".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-07-2303032000' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_pybu1o3s' duration='']

בתוך כך, אתמול הודיע בן גביר כי יוביל בעצמו את תוכנית "מסלול בטוח" - התוכנית המשטרתית למיגור הפשיעה בחברה הערבית. זאת, לאור אי שביעות רצונו של השר מהתנהלותו ותפקודו של המפכ"ל בתוכנית.

"בעקבות אירועי הרצח הרבים, החליט השר בן גביר לקיים בעצמו שיח שוטף מול מנהיגים מהחברה הערבית, ולבחון יחד דרכי פעולה למלחמה בפשע והחזרת המשילות", נמסר מטעמו של השר. ההחלטה התקבלה לאחר דיון שקיים הבוקר השר בן גביר בנושא הפשיעה הערבית, בהשתתפותם של ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, נציגי פרקליטות המדינה, המועצה לביטחון לאומי, שב"כ, רשות המסים ומשרד המשפטים.

איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי
איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לשר יש תוכניות להקים משמר לאומי וכן הוא דוחף לכך שהשב"כ יטפל בפשיעה הערבי - והוא מעוניין שהנושא יהיה באחריותו, על אף הבעייתיות. בשב"כ לא מעוניינים להתערב והדבר מצריך גם חקיקה מיוחדת. בסביבתו של השר אמרו שהוא משתנה והוא מבין שהמשטרה לא מסוגלת לטפלח בפשיעה הערבית, אלא רק השב"כ יוכל.