הריכוך של חוק בן גביר: הסמכות הפיקודית תישאר בידי המפכ"ל

פרסום ראשון: לפני שנכנס לדיון בכנסת, שבתאי שוחח עם חברי כנסת על מנת שיעזרו לו בוועדה. גורמים משפטיים ופוליטיים מעריכים שהחוק יעבור שינוי מסוים, לפחות בשתי נקודות שלו - זאת על מנת שהנוסח יוכל לקבל את אישורו של בג"ץ

זמן צפייה: 03:28

שעות בודדות לאחר הדיון הסוער בכנסת על "חוק בן גביר", החוק שיסדיר את העברתם של חלק מסמכויות מפכ"ל המשטרה לידי השר המיועד לביטחון לאומי, והערב (רביעי) פרסמנו לראשונה במהדורה המרכזית של חדשות 13 כי גורמים משפטיים מתוך הוועדה, כמו גם גורמים פוליטיים בקואליציה, מעריכים שהחוק יעבור שינוי מסוים, לפחות בשתי נקודות שלו - זאת על מנת שהנוסח יוכל לקבל את אישורו של בג"ץ.

הסעיפים הנקודתיים שצפויים להשתנות הם עניין מעמדו של המפכ"ל, וגם יכולת התערבותו של השר הממונה בעניין מדיניות החקירות וההעמדה לדין של משטרת ישראל. מעמדו של המפכ"ל לא ייפגע, והוא יישאר הסמכות הפיקודית העליונה של המשטרה. כמו כן, מסתמן כי השר הממונה על המפכ"ל יוכל להתערב במדיניות החקירות וההעמדה לדין רק באישור משפטי ולאחר התייעצות עם המפכ"ל, אם כי ישנן אפשרויות נוספות שיאפשרו את אישורו של בג"ץ.

בהינתן ש"חוק בן גביר" לא ישתנה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לעמוד לצד העותרים לבג"ץ ולהתנגד לחוק. עם זאת, אם תהיה התפשרות מצד הקואליציה בנושא מדיניות החקירות וההעמדה לדין של המשטרה - ייתכן שהיועצת המשפטית תתרכך גם היא, לכל הפחות במידת נחרצותה בעמידה לצד העתירה על החוק לבג"ץ.

אריה דרעי ואיתמר בן גביר
אריה דרעי ואיתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוגע לחוק דרעי, החוק שנועד להכשיר את כהונתו של אדם שריצה מאסר על תנאי כשר בממשלת ישראל, במשרד המשפטים תוהים האם להגן על החוק בבג"ץ. כך או כך, היועצת המשפטית לממשלה לא צפויה לעמוד לצד העותרים לבג"ץ, אם כי היא צפויה לטעון שמינויו של דרעי לתפקיד שר - אינו סביר. גם בג"ץ אינו צפוי לבטל את ביטול החוק, או לפחות מבלי לשקול את הדבר לעומק, מאחר ומדובר בשינוי חוק יסוד.

לפני העימות בכנסת - המפכ"ל שוחח עם ח"כים כדי שיעמדו לצידו

לחדשות 13 נודע כי לפני שנכנס לדיון על "חוק בן גביר", המפכ"ל שבתאי שוחח עם כמה חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה על מנת שיעזרו לו בוועדה לרכך את החוק. כפי שפרסמנו לראשונה ב"שישי עם אילה חסון", המפכ"ל מעוניין לשמר את עצמאותה הכלכלית של המשטרה, וזאת בניגוד להסכם הקואליציוני שחתם עליו איתמר בן גביר עם הליכוד. מבחינת שבתאי, שליטתו האפשרית של בן גביר בתקציבים של המשטרה היא בעיה גדולה, והוא חושש שהעברת התקציבים בתוך המשטרה תוביל לסגירת יחידות.

מי שלא הופתעו מהפניה של המפכ"ל לחברי הכנסת הם הסגל הבכיר של המשטרה, שעודכנו עוד לפני הדיון על המהלך המתוכנן של שבתאי. לא זו בלבד, לחדשות 13 נודע כי המפכ"ל שוחח גם משפטנים, והוא מנסה בכל דרך לרכך את החוק המסתמן שיסדיר את העברתם של חלק מסמכויותיו לידי השר הממונה.

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה | צילום: יונתן זנדל, פלאש 90

הסעיף המרכזי בהסכם של השר המיועד בן גביר עם הליכוד כולל שינוי של פקודת המשטרה, ולפיו "טרם השבעת הממשלה, הקואליציה תערוך שינויים בפקודת המשטרה, כך שהיחס בין השר לביטחון לאומי לבין המפכ"ל, יהיה כיחס שבין שר הביטחון לרמטכ"ל, למעט ביחס לסעיף 59 לחוק סדר הדין הפלילי (הסמכות לפתוח בחקירה)".

משמעותו של ההסכם בשורה התחתונה, הוא שלמעט להורות על לפתוח בחקירה - בן גביר יוכל להשפיע גם בנוגע לתעדוף משימות, גם בנוגע להקצאת כוח אדם - זאת בשונה מהמצב כיום שבו השר לביטחון פנים קובע מדיניות כללית אבל הוא אינו בעל השפעה על ההתנהלות היומיומית בארגון. אמש פורסם במהדורה המרכזית כי בן גביר נפגש עם המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, גילי לימון ועמית הררי, כדי לנסות ולרככך את התנגדותם. בכירי מערכת המשפט התנגדו בתוקף לדרישתו של בן גביר להיות מעורב בהעמדות לדין, ומבחינתם זהו עניין שאין השר רשאי להתערב בו.

כאמור, נקודת מחלוקת נוספת היא התערבות בחקירות - בן גביר טען שחשוב לו להתערב בחקירות, אם זה בנושא אלימות בכבישים או הפרוטקשיין בדרום. בנוגע לנקודה זו לא הייתה שלילה מוחלטת, אולם בכירי המשפטים אמרו שמבחינתם זה יתאפשר רק עם אישור של היועמ"שית. בן גביר כמובן התנגד לתנאי זה בתוקף ואמר כי הוא במקום בכיר יותר, ואין היועמ"שית המפקדת שלו, ולכן הוא לא זקוק לאישורה.