לקראת מינויו לשר: הפגישה החשאית של בן גביר וסגני היועמ"שית

פרסום ראשון: השר המיועד לביטחון לאומי נפגש עם המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, והתקדמות נרשמה כאשר הצדדים הסכימו כי השר יכול להתוות את מדיניות המשטרה, אך בן גביר מעוניין להתערב בחקירות - ובכירי משרד המשפטים מתנים זאת באישור היוע"משית

זמן צפייה: 02:03

השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר, הגיע היום (שלישי) לפגישה שיזם עם המשנים ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון ועמית הררי, והציג להם את חוק פקודת המשטרה שעתיד לעלות להצבעה מחר בכנסת. החוק, אם יעבור, עתיד להקנות לו כשר כוח גדול לעומת המפכ"ל, עליו הוא יפקד. כידוע, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וסגניה, מתגדים לחוק.

נקודת המחלוקת העיקרית היא ההעמדה לדין, כאשר לפי הפקודה יוכל השר להתערב בהעמדה לדין. בכירי משרד המשפטים התנגדו בתוקף, ומבחינתם זהו עניין שאין השר רשאי להתערב בו. נקודת מחלוקת נוספת היא התערבות בחקירות - בן גביר טען שחשוב לו להתערב בחקירות, אם זה בנושא אלימות בכבישים או הפרוטקשיין בדרום. בנוגע לנקודה זו לא הייתה שלילה מוחלטת, אולם בכירי המשפטים אמרו שמבחינתם זה יכול להיות רק עם אישור של היועמ"שית. בן גביר כמובן התנגד לתנאי זה בתוקף ואמר כי הוא במקום יותר בכיר, ואין היועמ"שית המפקדת שלו, ולכן הוא לא זקוק לאישורה.

פגישה ראשונה בין איתמר בן גביר והמפכ''ל יעקב שבתאי
איתמר בן גביר והמפכ''ל יעקב שבתאי

בתוך כך, נושא אחד שעלה וזכה להסכמת שני הצדדים הוא שהשר המכהן צריך לקבוע את מדיניות המשרד. פקידי מערכת המשפט הסכימו, וסבורים שהשר יכול להתוות מדיניות כללית ושהעניין צריך להיות מעוגן בחוק.

הפגישה נערכה במשך שעתיים, גורמים מעורים בשיחה הגדירו אותה כטובה, שבה כל הצדדים הביעו קשב רב. עם זאת, הפגישה נגמרה ללא הסכמות. מחר כאמור החוק יעלה בכנסת, המשנים ליועמ"שית יגיעו ויביעו את התנגדותם, בן גביר ינסה להעביר את החוק לאישור.