בדרך לפסקת התגברות: בג"ץ יתקשה לקבוע כי מינוי דרעי לא סביר

המשוכה הראשונה מבחינתו של יו"ר ש"ס, שאינה צפויה להיתקל בקשיים מיוחדים, היא לשנות את "חוק יסוד - הממשלה", ולקבוע שהדבר היחיד שמונע מחבר כנסת שהורשע בפלילים לכהן כשר - הוא ריצוי מאסר בפועל. בית המשפט ה"מורתע" אינו צפוי לפסול אותו

זמן צפייה: 01:11

האם יוכשר מינויו של אריה דרעי לתפקיד שר? המשוכה הראשונה מבחינתו של יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי, שאינה צפויה להיתקל בקשיים מיוחדים, היא לשנות את "חוק יסוד - הממשלה", ולקבוע שהדבר היחיד שמונע מחבר כנסת שהורשע בפלילים לכהן כשר, הוא אם הוא ריצה מאסר בפועל. דרעי יצוין, ריצה מאסר על תנאי, ולא מאסר בפועל.

אם הקואליציה החדשה תצליח להעביר את החוק הזה - דרעי יהיה "כשיר" לכהן כשר בממשלת נתניהו. בעבר, יוזכר כי בג"צ קבע בעניין דרעי (הלכת דרעי-פנחסי 1993 - ב"ק): "כשירות לחוד וסבירות לחוד". כלומר, השר הינו "כשיר" לכהן על פי החוק, ואין חובה על ראש הממשלה לפטר אותו. עם זאת, במישור שיקול הדעת ניתן לקבוע שההחלטה שלא לפטר אותו – איננה סבירה. מזה בדיוק חושש דרעי.

בית המשפט העליון בירושלים
''לא אותו בית משפט של פעם. בית המשפט מורתע''. מבנה בית המשפט העליון בירושלים

השאלה המתבקשת היא האם בג"צ יוכל לפסוק שהמינוי של דרעי אינו סביר. הוא היה קרוב לזה בעבר בשנת 2016, כאשר מתוך הרכב של שלושה שופטים, רק שניים מהם תמכו באישור מינויו, והשופט הנדל קבע בזמנו שאין זה סביר למנותו לשר. בפעם הזו, דרעי מורשע בעבירה נוספת, כך שהעניין עשוי להפוך למורכב אף יותר.

עם זאת, יצוין כי לטענת גורמים משפטיים ששוחחו עם חדשות 13, פניו של הבית המשפט העליון השתנו מאז. עוד אמרו הבכירים כי זה לא אותו בית משפט "של פעם". היום הוא הרבה יותר מורתע, כך הם סבורים, ולכן היום, הסיכוי שדרעי ייפסל קטן בהרבה ממה שהיה בעבר.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0311222027' autoplay='0' credit='' desc='בדרך להיות שר: דרעי ידרוש לחוקק פסקת התגברות | כתבתו של ברוך קרא 03.11' poster='' kid='1_238t4mkn' duration='']

בהקשר זה, נזכיר כי כמה ימים לפני הבחירות הבטיח יו"ר ש"ס ששום מכשול משפטי לא ימנע ממנו לכהן כשר בממשלה החדשה. בחודש ינואר האחרון, כשהורשע בעבירות מס הוטל עליו מאסר על תנאי ללא קלון, מכיוון שהתפטר מהכנסת. כאמור, כעת דרעי רוצה להיכנס לממשלה, והפתרון של קואליציית הימין פשוטה: פסקת התגברות גורפת, שתמנע מבג"צ להכשיל אותו - ועל הדרך תשנה את המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל.