לקראת "יום ההתנגדות": 3,000 שוטרים ייפרסו ב-130 מוקדי מחאה

במשטרה נערכים ל"יום ההתנגדות" מחר, כשלראשונה במאבק נגד המהפכה המשפטית ישבשו המוחים את הצירים באזור נתב"ג. החסימות צפויות להשפיע על רה"מ שימריא לרומא. בן גביר: "לא נאפשר אנרכיה". המפכ"ל: "אפס סובלנות כלפי הפרות סדר ושיבוש השגרה"

פקקים בנתיבי איילון, כבישים
פקקים בנתיבי איילון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בשעה ששר המשפטים יריב לוין נפגש עם צוותם של פרופ' יובל אלבשן ופרופ' דניאל פרידמן לדון במתווה שגיבשו, הכנות אחרונות נערכות היום (רביעי) בקרב המארגנים וכוחות המשטרה לקראת "יום ההתנגדות לדיקטטורה", בהמשך למחאה נגד המהפכה המשפטית.

הצפוי מחר בעשרות מוקדים ברחבי הארץ מצפון ועד דרום המפגינים לחסום ולשבש את התנועה. עוד צפויים המפגינים להגיע ולחות מחוץ לבתיהם של חברי כנסת. צעדות של הורים ותלמידים יתקיימו במספר מוקדים ברחבי הארץ. כ-3,000 שוטרים ייפרסו ב-130 מוקדי מחאה ברחבי הארץ. נהגים שיעכבו תנועה במכוון - בעיקר בכבישים ראשיים - ייקנסו.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בהצהרה בבית החולים רמב"ם בחיפה: "אני בעד הפגנות וחופש הביטוי – אבל נתב"ג ועורקי תחבורה ראשיים חייבים להיות מחוץ לתחום. בעורק תחבורה ראשי אנחנו מעבירים יולדות ואנשים שצריכים להגיע לבית חולים. אי אפשר לשבש את הפעילות בנתב"ג. זה פיקוח נפש של ממש. אני הולך לקיים היום הערכת מצב עם המשטרה עם סגל הפיקוד. אני הולך להעביר בצורה חד-משמעית את ההנחיות שלי: תנו את חופש הביטוי, אבל נתב"ג ועורקי תחבורה ראשיים זה מחוץ לתחום. לא ניתן לאנרכיה להתרחש".

Whatsapp Image 2023 03 01 At 1
ההפגנות בתל אביב. אתמול | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי קיים הערכת מצב לקראת המחאות הצפויות מחר במספר מוקדים ברחבי הארץ: "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית, המאפשרת לכלל האזרחים להביע את מחאתם תוך הקפדה על מסגרת החוק והסדר הציבורי. נפעל באפס סובלנות כלפי הפרות סדר, פגיעה ברכוש, פגיעה בסמלי שלטון ושיבוש של שגרת החיים, ולא נאפשר חסימת צירי תנועה שלא תואמו ואושרו. הציבור כולו מתבקש לשמור על הוראות החוק ולכבד את עבודת הקצינים והשוטרים בשטח".

המוקדים העיקריים הם ברחוב קפלן בתל אביב ובנתיבי אילון, וכמו כן בנמל התעופה בן גוריון, משם צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להמריא מחר לרומא. עם זאת, לא מדובר רק על הטיסה של נתניהו אלא על טיסותיהם של עוד עשרות אלפי ישראלים שמתכוננים לצאת מהארץ וחלקם גם לשוב - ומדובר כאן בעליית מדרגה במבחינת ראשי המאבק נגד המהפכה המשפטית, שכן זו הפעם הראשונה של שיבושים בנמל התעופה.

Whatsapp Image 2023 03 01 At 1
ההפגנות בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

במקביל, "ניצבים להגנה על המשטרה וניצבים להגנה על הדמוקרטיה", קבוצת מפכ"לים, ניצבים, וקצינים בכירים הודיעה כי היא תצעד במוצאי שבת הקרובה במסגרת המחאה בתל אביב במחאה לדבריהם "על נסיונו של השר איתמר בן גביר לפרק את המשטרה".

גם במטה המילואימניקים מתכוננים ליום ההתנגדות. "במחדל 1973 ההתגייסות של המילואמינקים הצילה את מדינת ישראל מחורבן וכיום ב-2023 מילואימנקים אוהבי המדינה מתגייסים ולוחמים על מנת להציל את ישראל מסכנה קיומית בעקבות מחדל הרפורמה המשפטית. לקראת יום ההתנגדות אשר יתרחש ביום חמישי הקרוב בכל רחבי הארץ, מחאת המילואימניקים אחים לנשק יעלו בקמפיין חדש תחת הכותרת: 'גולדה מחדל 1973, נתניהו מחדל 2023' סכנה קיומית לישראל".

Whatsapp Image 2023 03 01 At 1
ההפגנות בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

מוקדם יותר הבוקר, ענקית התוכנה הבורסאית ריסקיפייד, ששווה כמיליארד דולר, הודיעה רשמית על הוצאת 500 מיליון דולר מהארץ מחשש שהממשלה תאסור על משיכת כספים בהמשך, וכן הודיעה על הרחבת מרכז הפיתוח בליסבון. במכתב ששלח מנכ"ל החברה עידו גל לעובדים הישראלים הוא הציע להם לבצע רילוקיישן לפורטוגל בהקדם. זהו הסכום הגבוה ביותר שהוצא מישראל עד כה בעקבות המהפכה המשפטית.

"לאור הקצב המהיר שבו ישראל משתנה רציתי לבטא את עמדתי בכתב ולשתף בפעולות שעשתה החברה שלנו", כתב המנכ"ל לעובדים, "החוקים המתקבלים יכולים להוביל לפירוק מערכת המשפט העצמאית שלנו, ובסבירות גבוהה הדבר יוביל למיתון כלכלי משמעותי וממושך בישראל. חשוב מכך, הדבר יביא לכך שישראל תהפוך מדמוקרטיה עם ערכים ליברליים למדינה סמכותנית יותר, ואני מאמין שרק תוצאות רעות יגיעו מה'רפורמה' הזו".

מפגינים חוסמים את מחלף שער הגיא
מפגינים חוסמים את מחלף שער הגיא | צילום: אחים לנשק מחאת המילואימניקים

בתוך כך, הכלכלן הראשי של פורום קהלת, ד"ר מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מבקר הבוקר את המהפכה המשפטית שמקדמת הקואליציה. "הרפורמה המוצעת אינה זו הנדרשת", אמר, "הרפורמה המוצעת תייצר מצב שבו לא תהיה הפרדה בין הרשויות, בכך שהיא מכפיפה את מערכת המשפט לרצון הקואליציה".

"לדוגמה", הסביר שראל, "על פי הרפורמה המוצעת, הקואליציה תוכל באמצעות שרי הממשלה להתעלם מהייעוץ של היועצים המשפיים ולקדם צעדי מדיניות כרצונה. הצעה זו יכולה להיות סבירה ואף רצויה, אך רק כשאר במקביל יתקיים בית משפט עצמאי ועוצמתי שניתן יהיה לערער בפניו, כאשר צעדי המדיוניות שמקדמים הקואליציה ושריה אינם חוקיים פוגעים בזכויות אדם בסיסיות או נוגדים בצורה אחרת את עקרונות המשטר הדמוקרטי-ליברלי".

מיצג ''סיפורה של שפחה'' בתחנת הרכבת בירושלים
מיצג ''סיפורה של שפחה'' בתחנת הרכבת בירושלים | צילום: רויטרס