לאחר הקפאת תקציבי הישיבות: מפגינים חרדים חסמו את כביש 4

הקרב על חוק הגיוס: מפגינים מהפלג הירושלמי חסמו את כביש 4 לתנועה בכניסה לבני ברק, במחאה על הקפאת התקציבים לישיבות עם כניסתו לתוקף של צו הביניים שהטיל בג"ץ. כוחות משטרה הפעילו מכת"זית נגד המפגינים, וחמישה נעצרו בגין תקיפת שוטרים והפרת סדר. כעבור כמה שעות נפתח הכביש לתנועה

זמן צפייה: 00:25

בקריאות "נמות - ולא נתגייס": מפגינים חרדים קיצוניים חסמו היום (שני) את כביש 4 בכניסה לבני ברק, במחאה על חוק הגיוס והקפאת תקציבי הישיבות שנכנסה היום לתוקף לאחר צו הביניים של בג"ץ, שקבע כי החל מ-1 באפריל יופסקו התקציבים לישיבות עבור תלמידים שנדרשו להתגייס - אך לא עשו זאת. כוחות המשטרה ופרשים הגיעו למקום, ומכת"זית הופעלה נגד המוחים לפיזור ההפגנה. חמישה נעצרו בגין תקיפת שוטרים והפרת סדר, והכביש נפתח לתנועה לאחר מספר שעות.

מדוברות המשטרה נמסר: "מאות מפגינים חסמו את הכביש, התעמתו עם השוטרים, נשכבו מתחת למכת"זית, סיכנו את חייהם, השליכו חפצים ותקפו את הסוסים והפרשים בליווי קריאות נאצה לעבר השוטרים כגון "נאצים" ו-"רוצחים". המשטרה פעלה לפינוי כלי הרכב שנקלעו לחסימה והכווינה אותם לצירים חילופים, וכעת הכביש ריק מרכבים. המשטרה סיימה לפנות מפירי הסדר מהכביש באמצעות אמצעים לפיזור הפרות סדר. כמו כן, נעצרו 5 מפגינים בגין תקיפת שוטרים והפרת הסדר הציבורי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404011713' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='מכת"זית הופעלה נגד המפגינים' poster='' kid='1_59hic422' duration='23']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404011647' autoplay='0' credit='שמעון ברוך' desc='חרדים מפגינים בכביש 4 על הקפאת תקציבי הישיבות' poster='' kid='1_n8d0mtyf' duration='20']

הצו של בג"ץ גרר תגובות חריפות במערכת הפוליטית, בעיקר מצד הסיעות החרדיות. יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "צו הביניים שנתן בג"צ לשלילה מיידית של תקציבי הישיבות הוא אות קין והתעמרות חסרת תקדים בלומדי התורה במדינת היהודים". יו"ר יהדות התורה השר יצחק גולדקנופף אמר: "פגיעה חמורה בעמלי התורה ולומדיה". השר מאיר פרוש תקף גם הוא את הצו, ואמר: "בג"ץ בחר שוב לפגוע בעולם התורה והישיבות", וממפלגת דגל התורה נמסר בתגובה: "הפגיעה בלומדי התורה, בישיבות ובחינוך התורני לא יעבור לסדר היום".

מפגינים חרדים חסמו את כביש 4 במחאה על הקפאת תקציב הישיבות משטרה חסימות הפגנה גיוס חוק הגיוס שוטרים אלימות
עימותים בין שוטרים למפגינים חרדים שחסמו את כביש 4 במחאה על הקפאת תקציב הישיבות | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אתמול, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, פרסמה הודעה בה הבהירה כי משרד החינוך ושרי הממשלה לא רשאים לפצות את הציבור החרדי בשל הקפאת התקציבים לישיבות. במכתב ששלח המשנה ליועמש"ית, גיל לימון, נכתב כי על המשרד אסור לעשות זאת, לא באמצעות הגדלת "ערך הנקודה" לאברכים שנותרו זכאים, לא בהגדלת תקציבים חלופיים - ולא באפיקי מימון אחרים.

לשיטתה של בהרב-מיארה, כל דרכי הפיצוי האלו יהוו הפרה של החלטת בג"ץ. "משרד החינוך יימנע מכל מכל צעד שיש בו משום עקיפת צו הביניים", כתבה בהודעתה. כמו כן, היועמ"שית דורשת ממערכת הביטחון לנקוט בפועל בצעדים לגיוס בני הישיבות החייבים בכך.

בהרב-מיארה והפגנת חרדים נגד גיוס
בהרב-מיארה והפגנת חרדים נגד גיוס | צילום: יונתן זינדל, מרים אלסטר/פלאש 90

בתוך כך, ביום שבת פורסם כי הסיעות החרדיות מציבות אולטימטום דרמטי לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו אם לא יימצא פתרון לתקציבי הישיבות בתוך שבועיים - הן יפרשו מהממשלה. המסר שהחרדים העבירו לנתניהו הוא כי "נוכל להתמודד עם עצירת תקציבים לפרק זמן של שבועיים, אך מעבר לכך הרבנים לא יאפשרו לנו להישאר בממשלה". נתניהו לוקח את האיום הזה ברצינות ומחפש פתרונות, וכרגע הוא אומר כי התקציבים, כחצי מיליארד שקלים, יוקפאו כרגע ויישמרו - ויוחזרו לישיבות רטרואקטיבית אחרי שהבעיה תיפתר.

בנימין נתניהו, משה גפני ויצחק גולדקנופף, חוק הגיוס, חרדים יהדות התורה
בנימין נתניהו, משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל ומרים אלסטר, פלאש 90

צו הביניים הדרמטי שהוציא בג"ץ ביום חמישי קובע כי החל מ-1 באפריל יופסקו התקציבים לישיבות עבור תלמידים החייבים בגיוס, אך לא התגייסו. ממלא מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית ונעם סולברג, שדנו בעתירה ונשענו על עמדת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה בהחלטתם, קבעו כי דיון ההמשך יערך בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בחודש מאי.

הצו פורסם לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מבג"ץ ארכה נוספת של 30 ימים לגיבוש הסכמות על חוק הגיוס, בטענה כי הושגה "התקדמות ניכרת" בנושא. במקביל, היועצת המשפטית בהרב-מיארה הגישה בנפרד את תשובתה הרשמית לבית המשפט, בה חזרה על עמדתה לפיה המדינה תידרש לגייס חרדים החל מ-1 באפריל - ולהפסיק העברת תקציבים לישיבות לאחר "תקופת היערכות קצרה".