נרות נשמה ודקת דומייה: עשרות אלפים הפגינו בתל אביב

זה השבוע הרביעי ברציפות שעשרות אלפים התכנסו בתל אביב כדי להפגין כנגד הרפורמה המשפטית של השר יריב לוין. מחאה של התנועה לאיכות השלטון התקיימה בכיכר הבימה, והפגנה נוספת נערכה מול קריית הממשלה ברחוב קפלן - משם יצאו המוחים לצעדה

זמן צפייה: 01:22

עשרות אלפי בני אדם מחו הערב (שבת) נגד הרפורמה המשפטית שמובילה הממשלה, זה השבוע הרביעי ברציפות. ההפגנה נפתחה בדקת דומייה לזכר שבעת הנרצחים בפיגוע בנווה יעקב בירושלים אמש.

גם השבוע התקיימה  המחאה בשני מוקדים - כיכר הבימה וקריית הממשלה. מול הקרייה תיערך הפגנה שבסיומה יצאה תהלוכה מרחוב קפלן, ומשם לדרך מנחם בגין, פרשת דרכים, ארלוזורוב, דרך נמיר, שאול המלך, דובנוב - וחזרה לקריית הממשלה.

הכנסות לקראת ההפגנה מול קריית הממשלה במוצ''ש
הכנסות לקראת ההפגנה מול קריית הממשלה במוצ''ש

אתמול, בבוקר יום שישי, צעדה שיירת מחאה בכביש 1 לכיוון בית המשפט העליון בירושלים, לטובת שרשרת אנושית כמחווה להגנה על בית המשפט. הפגנה נוספת נערכה אתמול בבוקר גם מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין. ביום חמישי הפגינו פעילי מחאת הסטודנטים יחד עם מרצים, וחסמו את דרך נמיר בתל אביב. המפגינים קראו קריאות נגד הרפורמה המשפטית ונשאו שלטים, בהם שלט עם הכיתוב "בשבת בקפלן נעצור את הדיקטטורה".

מוקדם יותר השבוע ביום שלישי הפגינו במתחם שרונה בתל אביב, סמוך לקריית הממשלה, אלפי עובדים ב-16 חברות הייטק וביותר מ-100 עסקים נוספים נגד המהפכה המשפטית של השר לוין, וחסמו את רחוב קפלן בתל אביב. מלבד מתחם שרונה "מחאת ההייטקיסטים" נערכה גם ברחוב רוטשילד בתל אביב וגם ברחוב אבא אבן בהרצליה, בפארק ההייטק. הייתה זו המחאה הראשונה שיוצאת ומתפצלת מהמחאה הגדולה.

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

החשש בקרב המגזר העסקי מהרפורמה נוגע לאטרקטיביות של ישראל בקרב משקיעים זרים, שמהותיים לכלכלה הישראלית. ביום ראשון התראיין לחדשות 13 מקסים ריבניקוב, בכיר בחברת דירוג האשראי הגדולה בעולם S&P הממונה על הדירוג של ישראל, והזהיר: "אלה לא חדשות חיוביות. אנשים בשוק השוו את הצהרות ישראל לשינויים שהיו בהונגריה ופולין".

ריבניקוב נשמע מודאג מההחלשה המסתמנת של מערכת המשפט, וטען כי "הקיום של איזונים ובלמים הוא חשוב, הם עומדים בבסיסה של איכות גבוהה יותר, ושל יכולת חיזוי טובה יותר של קביעת מדיניות".

דויד גרוסמן וההפגנה בתל אביב
דויד גרוסמן וההפגנה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90, רויטרס

בשבוע שעבר הגיעו יותר מ-100 אלף בני אדם להפגנה בתל אביב, ועוד אלפים הפגינו בחיפה, בבאר שבע ובירושלים, כך לפי הערכות של המשטרה. הסופר דויד גרוסמן, שהיה הנואם המרכזי בהפגנה בתל אביב אמר כי "עכשיו זה הזמן השחור", תוך שהוא מתייחס לספרו "הזמן הצהוב" - שיצא לפני האינתפיאדה הראשונה.

"אני פוגש יותר ויותר אנשים - בעיקר צעירים - שלא רוצים להמשיך לחיות כאן", הוסיף גרוסמן, "שמה שקורה פה זר להם. ישראל, כפי שהיא היום, חדלה להיות להם לבית והם מעבירים את עצמם למין גלות פנימית. זו תחושה שמובנת לי, אבל היא מכאיבה. בשנתה ה-75 - ישראל נמצאת במאבק גורלי על צביונה".

הכנסות לקראת ההפגנה מול קריית הממשלה במוצ''ש
הכנסות לקראת ההפגנה מול קריית הממשלה במוצ''ש

הרחובות שנחסמו לתנועה עד לתום ההפגנה הם:
▫️רח' קפלן מאבן גבירול עד מנחם בגין בשני הכיוונים.
▫️רח' לאונרדו דה וינצ'י מרחוב הפטמן עד רח' שאול המלך בשני הכיוונים.
▫️רח' לסקוב מרחוב הפטמן עד קפלן לכיוון צפון.
▫️רח' דובנוב מרחוב מאנה עד שד' שאול המלך לכיוון דרום, משד' שאול המלך עד קפלן בשני הכיוונים.
▫️רח' ארניה מרחוב הארבעה עד רחוב קפלן לכיוון צפון.
▫️העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום.
▫️ז'בוטינסקי (רמת גן) מרח' אבא הלל על פרשת דרכים לכיוון דרום.
▫️רח' המסגר מרח' יצחק שדה עד דרך מנחם בגין לכיוון צפון.
▫️דרך נמיר מרח' פנקס עד שד' שאול המלך לכיוון דרום.

▫️דרך מנחם בגין מרח' על פרשת דרכים עד דרך נמיר בשני הכיוונים.
▫️רח' ערבי נחל מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין לכיוון מערב.
▫️דרך מנחם בגין משד' שאול המלך עד רח' חשמונאים בשני הכיוונים כולל השיקועים.
▫️רח' פרשת דרכים מדרך מנחם בגין עד דרך נמיר בשני הכיוונים (כולל יציאה ממסוף האוטובוסים).
▫️רח' ארלוזורוב מרחוב ויצמן עד דרך נמיר לכיוון מזרח.
▫️רח' ארלוזורוב מרחוב הנרייטה סולד לדרך נמיר בשני הכיוונים.
▫️רח' הנרייטה סולד מרחוב דפנה עד רחוב שאול המלך.
▫️רחוב ויצמן משד' דוד המלך עד שד' שאול המלך לכיוון דרום.