מח"ש בודקת את האלימות המשטרתית בהפגנות: "חציית קו אדום"

המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקת שני אירועים, בהם הותקף מפגין בירושלים כאשר שוטר נשמע מאיים עליו, וכן תקיפתה של ח"כ נעמה לזימי בתל אביב. יאיר גולן: "אלימות מבהילה שמזכירה משטרים טוטליטריים". לזימי הגיבה: "ישראל לא תיפול תחת הממשלה הזאת שמנסה להחריב אותנו"

זמן צפייה: 02:27

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה הבוקר (ראשון) כי פתחה בבדיקת אירועי ההפגנות אמש, בהם שוטרים תקפו לכאורה מפגין בירושלים ושוטר אף נשמע מאיים עליו "אאנוס את אמא שלך", וכן בגין תקיפתה של חברת הכנסת נעמה לזימי ממפלגת העבודה בהפגנה בתל אביב.

"כפי שנעשה במקרים קודמים", נמסר בהודעה, "בכוונת מח"ש ליצור קשר באופן יזום עם המפגין ועם חברת הכנסת לזימי, ולהזמינם להגיש תלונה, באופן שיאפשר את בירור המקרים לעומקם באופן מקצועי ואפקטיבי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406300919' autoplay='0' credit='' desc='אלימות השוטרים נגד ח"כ לזימי בהפגנה בת"א' poster='' kid='1_hqqgdsf9' duration='175']

ממשטרת ישראל נמסר: "בהפגנה הבלתי חוקית בת"א נעצר חשוד ששפך דלק על קרשים, והצית מדורה צמוד לבניין ההסתדרות. לאחר מעצרו, הוא התבקש למסור את הטלפון הנייד, אך הוא ניסה להעלים אותו ולמסור אותו לאישה בסמוך. למרות שנאמר לה שהטלפון מהווה ראייה ויש למסור אותו לשוטר, היא סירבה, והשוטרים נאלצו להשתמש בכוח".

עוד נמסר: "באשר לחברת הכנסת לזימי אשר נכחה במקום - בניגוד לטענותיה שלכאורה נפגעה משוטרים, ובכדי למנוע את הטעיית הציבור והכפשת השוטרים, נבהיר כי בפועל ח"כ לזימי מנצלת את חסינותה על מנת להפריע לשוטרים לבצע את משימתם. כך היה באירוע הנ"ל, כאשר הפריעה לשוטרים לבצע את תפקידם, תוך שהיא נדחפת בכוח בין השוטרים ומפריעה להם לקחת את הטלפון הנייד, כפי שנראה בתיעוד המצורף. צר לנו שנושאת משרה ציבורית מתנהלת באופן פרובוקטיבי, תוך שימוש ציני בחסינות פרלמנטרית, הטעיית הציבור והכפשת השוטרים. לא נאפשר לאף גורם לפגוע בעבודת השוטרים שפועלים לילות כימים למען כלל הציבור".

ח"כ לזימי ביקרה בחריפות את תגובת המשטרה על האירוע בו הותקפה: "דוברות משטרת ישראל פועלת בחסות ההפיכה והשר בן גביר. ‏במדינה דמוקרטית, שוטר לא יכול פשוט להחרים למפגין את הסלולרי כי הוא לא בא לו טוב בעין. מה לעשות שאנחנו עדיין לא הדיקטטורה שהממשלה הזאת רוצה שנהיה? ‏יש חוקים במדינת ישראל ובהיעדר רשות מבצעת שמגינה על האזרחים, אנחנו נהיה המגן שלהם - ולא תמנעו מאיתנו את החובה הזאת".

"התגובה של משטרת ישראל, שנראית כאילו יצאה ישירות מלשכת השר העבריין בן גביר, היא בושה וחרפה, ויודעים זאת גם השוטרים שהיו שם וגם דובר המשטרה שאיבד את עצמו כליל. ‏אומר זאת שוב - אתם לא מפחידים אותנו. ישראל לא תיפול תחת הממשלה הזאת שמנסה להחריב אותנו. היא תהיה דמוקרטית, טובה ומקדשת חיים" הוסיפה לזימי.

ח"כ נעמה לזימי לאחר שהותקפה ע"י שוטרים בהפגנה בת"א
ח"כ נעמה לזימי לאחר שהותקפה ע"י שוטרים בהפגנה בת"א

התיעודים החריגים מההפגנות עוררו סערה רבה, וגררו תגובות נרעמות משני צידי המערכת הפוליטית. יו"ר מפלגת העבודה, אלוף במיל' יאיר גולן, אמר: "אלימות המשטרה שהופנתה הערב כלפי ח"כ נעמה לזימי שהגנה בגופה על משפחות חטופים וכלפי מפגינים בירושלים היא חציית קו אדום, מבהילה ומזכירה משטרים טוטליטריים. ככה בדיוק נראת פוליטיזציה של המשטרה על-ידי העבריין ותומך הטרור בן גביר. תפקיד המשטרה הוא להגן על האזרחים ולא להיות מיליציה פרטית של עבריין מורשע ולהכות אזרחים וחברי אופוזיציה. הממשלה בהנהגתנו תעשה ניקוי אורוות יסודי במשטרה, תחזיר את הביטחון לרחובות ותשיב את התקווה לאזרחי ישראל".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הודיע אתמול כי יבקש דיון מיוחד בוועדת ביטחון פנים, ואת התערבות היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, באירועים הקשים. "בכל מוצאי שבת אנחנו עדים לאלימות המשטרה בהפגנות", כתב לפיד בחשבון הטוויטר שלו, ופנה למפכ"ל המשטרה: "עצור את התופעה לפני שישפך כאן דם".

ח"כ מרב מיכאלי כתבה: "‏זה כבר הפך כמעט לשגרה. מוצאי שבת, אלימות של שוטרים כלפי מפגינות ומפגינים ובראשון בבוקר, נפתחות להן חקירות מח"ש. ‏חשוב שהחקירות יתייחסו לא רק למקרים הספציפיים של תקיפת ח"כ לזימי ואמירת השוטר 'אאנוס את אמא שלך', אלא תבדוק את ההנחיות שניתנות לשוטרות והשוטרים ואת רוח השר העבריין שגורמת לאלימות משטרתית מסוכנת מאוד. אני פונה לשוטרות והשוטרים שעושים לילות כימים - אנחנו כולנו נהיה כאן גם כשממשלת הרעל הזאת כבר לא".

יאיר גולן אחרי הניצחון בפריימריז
יו"ר מפלגת העבודה, יאיר גולן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
ההפגנות בת"א
ההפגנות בת"א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) מסרה: "עוד שבת שבה נחצה גבול חדש של אלימות כלפי מפגינים והפעם גם כנגד חברת כנסת, נעמה לזימי. אני מצטרפת לקריאתו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד להתערבותה המיידית של היועצת המשפטית לממשלה - לפני שדם של מפגין ישפך".

ח"כ שלי טל מירון (יש עתיד) התייחסה לאירועים, והוסיפה כי "אלימות שוטרים כלפי מפגינים, כמו גם נבחרי ציבור, היא דגל אדום שאסור להתעלם ממנו. מחזקת את חברתי, ח"כ נעמה לזימי, שספגה אלימות ברוטלית משוטרים בהפגנה בת"א, ואת כל המפגינים שסופגים אלימות משוטרים. רוחו של השר העבריין המורשע בן גביר משתלטת על המשטרה ומסכנת את הציבור. אין מקום לאלימות כזאת במשטרת ישראל".

אבוקות בהפגנה נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בצומת קפלן, הערב
אבוקות בהפגנה בת"א | צילום: רויטרס

ח"כ גלעד קריב ביקר גם הוא את השר לביטחון לאומי, וכתב: "המראות של תקיפת חברת כנסת הם תוצאה ישירה של השתעבדות המשטרה לרוח ולסדר היום של השר בן גביר. ‏זו היא עדות נוספת לקריסת האתוס והערכים של משטרת ישראל ולאובדן הדרך של דרגי הפיקוד הבכירים. ‏לא ירחק היום ומפגינים יאבדו את חייהם כתוצאה מהתנהלות המשטרה".