המחאה מתחדשת: צעדה, הפגנות ושיבושים ב"ערב ההתנגדות"

חסימות כבישים ושיבושי תנועה צפויים הערב באזור תל אביב, כאשר המחאה נגד המהפכה המשפטית תחודש בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות. מובילי המחאה קוראים להחרפת המאבק - ולשימוש בכלים שטרם ננקטו עד היום

זמן צפייה: 02:52

המחאה נגד המהפכה המשפטית תחודש הערב (חמישי), כאשר חסימות כבישים ושיבושי תנועה צפויים במה שמכונה על ידי מארגני המחאה "ערב ההתנגדות". בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות, מובילי המחאה קוראים להחרפת המאבק, ולשימוש בכלים שטרם ננקטו עד היום.

הפגנה גדולה תיערך הערב ב-21:00 בצומת קפלן בתל אביב, ומובילי "כוח קפלן" קוראים למפגינים להגיע בשעה 20:20 לרחוב רוטשילד, ומשם תצא צעדה לעבר צומת קפלן. כל הנוסעים באזור זה, לפחות בשעות הערב, יצטרכו לקחת בחשבון אפשרות לשימוש בצירים חלופיים.

מובילי המחאה לא מפרטים באילו צעדים הם מתכוונים לנקוט, אך עולה החשש לחסימת נתיבים מרכזיים, לפחות כמו שראינו בתחילת השבוע בהפגנות ההמוניות שנערכו אחרי אישור החוק בכנסת, אז נחסמו נתיבי איילון צפון למשך שלוש שעות לפחות.

הפגנות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתחילת השבוע תל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

את האלימות הלא-מידתית שהפגינו השוטרים בהפגנה האחרונה באיילון רואים במשטרה באופן אחר - ומבחינתם מי שהיה אלים אלו המפגינים, שחסמו את הצירים בניגוד לחוק ולטענת המשטרה הפגינו אלימות כלפי השוטרים. גם הערב צפויה המשטרה להגיע מוכנה, עם חסימת צירים גם ברמפות של איילון ועם כוחות יס"מ ת"א, מכת"זיות, פרשים ואופנוענים.

יש לציין כי במשטרה מודעים לבעיית כוח האדם, כאשר השוטרים עמוסים רגשית ופיזית בתום 30 שבועות של הפגנות. במשטרה לא רוצים לראות שוב את המראות שנראו בהפגנה האחרונה, אך המדיניות אותה מדיניות - חסימת צירים לא באה בחשבון מבחינת המשטרה.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

המפכ"ל קובי שבתאי קיים הבוקר ישיבת הערכת מצב לקראת שורת המחאות הצפויות היום ובסוף השבוע בכל רחבי הארץ, ומהמשטרה נמסר כי הוא שב וחידד לסגל הפיקוד כי המשטרה תמשיך לאפשר לכל אזרח לממש את זכותו למחות במידה והוא מממש זכות זו במסגרת החוק.

"משטרת ישראל רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת את מימוש זכות זו כל עוד היא מתקיימת במסגרת החוק", אמר המפכ"ל, "יחד עם זאת משטרת ישראל לא תאפשר הפרות סדר , פגיעה בסמלי שלטון ושוטרים, פגיעה בתשתיות וחסימת צירי תנועה. משטרת ישראל עושה הפרדה מוחלטת בין מפרי הסדר שעוברים על החוק לבין הציבור שמגיע ומממש את זכותו להפגין במסגרת החוק".

"משטרת ישראל א-פוליטית שפועלת למען הציבור כולו תוך שמירה על ערכים", הוסיף רנ"צ שבתאי, "משטרת ישראל ממשיכה כל העת לבחון ולבדוק את פעילותה ופעילות שוטריה ומפקידה תוך הפקת לקחים והכל במטרה לשפר את פעילות המשטרה ולייעל אותה למען הציבור".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
המפכ''ל קובי שבתאי בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

במחלקה לחקירות שוטרים התקבלה ההחלטה לזמן לחקירה את מפקד יחידת יס"מ תל אביב יאיר חנונה, אשר צולם מחייך תוך כדי שהוא מכה באגרוף את נער בן 18 בפניו, בתמונה שהפכה לוויראלית ברשתות החברתיות.

החקירה נגד חנונה נפתחה בעקבות תלונה מקוונת שהגיש מפגין אחר, שטוען כי מפקד היס"מ הכה אותו בפניו ושבר את אפיו לפני כשבועיים. המפגין צפוי להגיע היום למשרדי מח"ש בכדי למסור את גרסתו. בנוסף, במח"ש ממתינים גם לתלונתו של הנער, שטרם הגיש תלונה. בימים הקרובים צפוי חנונה עצמו למסור את עדותו לאירועים.

במהלך ההפגנות ביום שני, הפעילה המשטרה אלימות חריגה וקיצונית נגד המפגינים שחסמו את נתיבי איילון. בתיעודים שהופצו, נראים שוטרים מכים מפגינים, ומכת"זיות כוונו בכינון ישיר לעברם. בעקבות זאת, הפנו מפגינים אצבע מאשימה אל עבר מפקד המחוז החדש ניצב פרץ עמר, שהחליף את ניצב עמי אשד בתפקיד. גם בתוך המשטרה נשמעה ביקורת מקצועית כנגד עמר ואף נטען שהוא איבד שליטה.

המחאה נגד המהפכה המשפטית
המחאה נגד המהפכה המשפטית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מהמשטרה נמסר כי היום מהשעה 18.00 ייחסמו הרחובות הבאים בתל אביב לתנועת כלי רכב:

רחוב קפלן ייחסם מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים

צומת קפלן דרך מנחם בגין ייחסם לצפון ולדרום (כולל השיקועים)

רמפות גשר השלום ייסגרו לצפון ולדרום (לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20)

צומת יגאל אלון - השלום ייחסם למערב

ייחסם צומת יגאל אלון - תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ)

ייחסם צומת השלום - תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו מזרחה)

צומת השלום - עליית הנוער ייחסם למזרח

צומת יגאל אלון - השלום ייחסם לדרום

צומת יגאל אלון - תובל ייחסם לצפון

צומת יצחק שדה - המסגר ייחסם לצפון

לא תתאפשר יציאה מרחוב בן אביגדור לרחוב המסגר

ייחסמו הרחובות יגאל אלון לכיוון עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק (התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים)