הרצוג על מעצר הרופא בהפגנה: "מטריד ומחייב בדיקת עומק מקיפה"

עשרות מפגינים נעצרו אמש בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א, בהם רופא שנעצר בשעה שטיפל במפגינה שנפצעה. בכל מוסדות הבריאות יתקיימו ישיבות לדיון בדרכי הטיפול באלימות משטרתית נגד צוותי רפואה, ולא תתקיים קבלת מטופלים. גנץ: "הטענות מדאיגות וחייבות להיחקר". לפיד: "נקים מרכז תיעוד מסודר של התנהלות המשטרה מול המפגינים'"

זמן צפייה: 02:44

הרוחות במערכת הפוליטית סוערות הבוקר (ראשון) בעקבות הטענות לאלימות משטרתית אמש בהפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב. נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "התמונה של הרופא שנעצר בכוח הזרוע על-ידי המשטרה בהפגנה אמש, בעת שהעניק טיפול רפואי, מטרידה אותי מאד ומחייבת בדיקת עומק מקיפה. היא מצטרפת לתמונות, פניות ותלונות המגיעות לפתחי בתקופה האחרונה, מקרב אזרחים מקבוצות שונות באוכלוסיה ומגוונות, שסובלים מתופעה דומה".

עוד אמר הנשיא: "החוק הוא מעל הכל, ועל כולם לכבד את החוק ולגלות אחריות. אך על זרועות המדינה ושליחיה מוטלת תמיד אחריות גדולה יותר. אין ספק שהשמירה על החוק, הסדר וביטחון הציבור היא אתגר משטרתי עצום בעת הזאת, אבל אני סבור שעל המשטרה להפנים את הביקורת, ולדאוג למימוש אחריותה בכלים רגישים ומידתיים".

הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי לחללי פעולות האיבה בהר הרצל
הנשיא הרצוג | צילום: מעיין טואף / לע"מ

השר בני גנץ מסר מוקדם יותר: "הטענות באשר לאלימות מצד המשטרה, בדגש על המעצר של רופא בזמן שהעניק טיפול רפואי בהפגנה אתמול בתל אביב - מדאיגות וחייבות להיבדק ולהיחקר. יש לנו שוטרים מצוינים - אבל עליהם ובעיקר על מפקדי המשטרה לזכור שתפקידם לשמור על האזרחים, ולאפשר את חופש ההפגנה. המפקדים צריכים לנהוג לפי החוק ולא לפי רוח השר".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי יש לרכז באופן מסודר תיעוד לאלימות משטרתית: "אין הסבר ואי אפשר לקבל את התמונות בהן שוטרים מכים וגוררים בברוטליות רופא שמעניק טיפול בשטח, למרות שהוא מזדהה כאיש רפואה. זו לא המשטרה של בן גביר, אלא של אזרחי ישראל. המפגינים האלה הם טובי האזרחים שלנו והתנהלות המשטרה חצתה כל גבול. השוטרים והמפקדים המעורבים צריכים להיות מוזמנים לבירור ולהיענש. בלי הנחות. אנחנו נקים מרכז תיעוד מסודר של התנהלות המשטרה מול המפגינים כדי לוודא שהמידע לא 'הולך לאיבוד'".

עימותים בין המשטרה למפגינים בתל אביב
עימותים בין המשטרה למפגינים בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
עימותים בין המשטרה למפגינים בתל אביב
עימותים בין המשטרה למפגינים בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

למעלה מ-30 מפגינים נעצרו אמש בקפלן, בהם הרופא אורי בהרב שנעצר בשעה שטיפל במפגינה שנפצעה, וכן ד"ר יסמין לשם, אונקולוגית מבית החולים איכילוב. היום ב-12:00 התקיימו בכל מוסדות הבריאות ישיבות לדיון בדרכי הטיפול באלימות משטרתית נגד צוותי רפואה בעת מילוי תפקידם, ולא תתקיים קבלת מטופלים.

עימותים בין המשטרה למפגינים בתל אביב
עימותים בין המשטרה למפגינים בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

המפגינים התאספו אמש בכיכר החטופים בתל אביב לאחר מבצע החילוץ ההירואי לחילוץ ארבעה חטופים ממחנה נוסייראת שבמרכז הרצועה, וקראו לשחרור יתר 120 החטופים שמוחזקים בשבי. מוקדם יותר מסרו משפחות חטופים הצהרה מול הקריה: "יש עדיין 120 חטופים בגיהנום של עזה. הדרך היחידה להחזיר את כולם היא רק בעסקה! העם רוצה את החטופים בבית והוא מוכן לשלם את מחיר סיום המלחמה תמורת החזרת כל החטופים".

"תראו את האושר והשמחה היום, דמיינו מה יקרה כשכולם יחזרו", הוסיפו, "עכשיו זה הרגע למנף את פעולת החילוץ. גם היום צריך להזכיר - עד היום שוחררו שבעה חטופים במבצעים הירואיים, בעסקה שוחררו למעלה מ-100 חטופים. לכו לעסקה, הסכימו לסיום המלחמה, תצילו חיים ותחזירו את כולם".

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90

עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה, אמרה בהפגנה: "עם ישראל מאוחד היום עם המשפחות שחזרו אליהן יקיריהן. כולנו משפחה אחת. לכולנו מגיע לחבק את יקירינו. אני מחכה לחבק את מתן שלי, כמו כל המשפחות שעדיין מחכות לחבק את יקירהן. אנחנו קרובים לעסקה, אסור להחמיץ את הרגע הזה. כל העם רוצה את החטופים בבית. העם איתנו, והוא מוכן לשלם את מחיר סיום המלחמה תמורת החזרת כל החטופים. חזרה של כולם תהפוך את העם שלנו לעם שלם. תביאו עסקה עכשיו!".