מהומות במחאת הדרוזים: 4 פצועים קשה בעימותים בין מפגינים לשוטרים

אלפי מפגינים התעמתו עם כוחות משטרה בשל התנגדותם להקמת טורבינות ברמת הגולן, ויידו אבנים ובקבוקי תבערה. מאות מהם ניסו לפרוץ לתחנת משטרה ונהדפו, ארבעה נפצעו קשה. לאחר פגישה של נתניהו עם מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית המהומות דעכו, וכבישים שנחסמו נפתחו מחדש

זמן צפייה: 03:00

עימותים פרצו היום בשעות הצהריים (רביעי) בין מפגינים דרוזים לכוחות משטרה ברמת הגולן, על רקע העבודות להקמת טורבינות רוח. מאות מפגינים ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה, וארבעה נפצעו קשה. בסך הכל נפצעו לפי שעה 12 מפגינים שחלקם יגיע לבית החולים רמב"ם. שניים מהפצועים סובלים מפגיעת ראש ופצוע נוסף מירי. בנוסף נפצעו 12 שוטרים, כולם ככל הנראה במצב קל.

מהמשטרה נמסר, כי בשעות הצהריים עשרות רבות של דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה במסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה, ואף ביצעו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח.

במהלך המהומות ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף, יחד עם ר' השב"כ רונן בר, בלשכת רה"מ בירושלים. נתניהו אמר כי "אני רואה בחומרה ובדאגה את מה שקורה כרגע ברמת הגולן". לאחר פגישתם של השניים, המהומות דעכו והכבישים שנחסמו באזור - נפתחו לתנועה.

בסוף הפגישה אמר השייח' טריף: "משרד ראש הממשלה יביא בקרוב הצעה ממשית וישימה לפתרון סוגיית האכיפה, והסדרת התכנון והבנייה ביישובים הדרוזים. מחאה לגיטימית ומימוש זכות יסוד. יש לעשות במסגרת החוק. אין מקום לאלימות, הפרות סדר וחסימת צירים".

נתניהו והשייח' מוואפק טריף
נתניהו והשייח' מוואפק טריף | צילום: חיים צח, לע''מ

בנוסף, אירועים קשים נוספים התרחשו מוקדם יותר, בבוקר: ירי חי אל עבר רחפן משטרתי; הצתת שריפות במטעים הסמוכים; חסימת כביש 85 באזור צומת ראמה וצומת ירכא וכאמור הפריצה לתחנה המשטרה - בה נהרסה ניידת. בתוך כך, המשטרה ממליצה שלא להגיע לאזור רמת הגולן, למעט הכפר בוקעאתא.

מחברת אנרג'יקס האחראית על בניית הטורבינות נמסר: "ההתנגדות המנוגדת לחוק מנסה לפגוע בכלל תושבי האזור ובפרויקט שכבר כעת יוצר פרנסה של מאות משפחות באזור באמצעות יצירת מקומות תעסוקה, תשלומי מסים מקומיים בהיקף של מעל 15 מיליון שקלים שיוחזרו לפיתוח האזור. החברה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה, הרשויות המקומיות וגופי הממשלה במטרה להשלים את הקמת הפרויקט שיטיב עם כלל תושבי האזור, דרוזים ויהודים כאחד".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306211135' autoplay='0' credit='' desc='כוחות משטרה גדולים בצפון רמת הגולן' poster='' kid='1_xqaehre2' duration='11']

סגן שר הביטחון וסגן הרמטכ"ל לשעבר, ויו"ר התנועה מתן וילנאי: "ממשלת ישראל מחזקת הן בדיבורים והן במעשים את החמאס בעזה ובאיו"ש. היא מחלישה את הרשות הפלסטינית, ומשדרת לציבור הפלסטיני כי ארגוני הטרור הם המענה למצוקותיהם – ולא הרשות. מי שמעודד יציאה למבצע צבאי נרחב פועל בכוונת מכוון למוטט את הרשות, להשתלט על כל השטח שבו מיליוני פלסטינים, ולספח בפועל את איו"ש".

מהמשטרה נמסר: "לפני זמן קצר החלו הפרות סדר של אלפי דרוזים שהגיעו למקום הכוללות יידוי אבנים וזיקוקים, זריקות בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה הפועלים במקום ומסכנים את חיי השוטרים. שוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמרת הגבול שנמצאים במקום הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אחד השוטרים אף נאלץ לבצע ירי לאחר שחש סכנה מידית לחייו כאשר קבוצה של רעולי פנים עם אבנים התקרבו כשברשותם אבנים - אחד מהם שרץ לעברו ככל הנראה עם חפץ חד נפצע באורח קל ברגלו מהירי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306211317' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה ' desc='מכתז"יות ונשק חם ' poster='' kid='1_g57rp1w2' duration='59']

"משטרת ישראל קוראת למנהגי העדה לקבל על עצמם את קיום ההליך החוקי שנעשה בפרויקט הטורבינות ולהביא להרגעת הרוחות. ולהימנע מהפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות על שיחים פצועים. בני העדה הדרוזית נמצאים בלב החברה הישראלית בתפקידי מפתח ומהווים לאורך השנים דוגמא ומופת לקיום הדמוקרטיה ושמירה על החוק. ההתנהגות האלימה והבריונית הכוללת חסימת כבישים, הצתות של צמיגים ופגיעה ברמזורים עלולה להעביר לפגיעות בנפש ולפגיעה במרקם היחסים הקיים".

הודעת ראש העדה הדרוזית השייח' מופק טריף, הגיב לאירועים: "התרעתי בעבר בפני כל גורמי הממשלה מפני השלכות פרוייקט הטורבינות ברמת הגולן, וההשלכות של ביצוע עבודות ללא תיאום וללא השלמת המשא ומתן עם התושבים. הכתובת הייתה על הקיר. אני קורא לראש הממשלה ולמשטרת ישראל להורות על הפסקת העבודות במיידי על מנת למנוע שפיכות דמים".

מחאת הדרוזים ברמת הגולן

עוד הוסיף השיח" טריף: "האירועים וההפגנות ביממה האחרונה הם הצטברות של כעסים רבי שנים על מדיניות מפלה בתחומים שונים, בעיקר בסוגיות הקרקעות, התכנון והבנייה. מחאה זו זכות לגיטימית ובסיסית לאזרחים. במקביל אבקש מבני העדה לממש זכות זו ללא הפרעה לציבור הרחב וללא חסימת צירים ראשיים. מבקש מהמשטרה לנהוג באיפוק עם המוחים כפי שנעשה במקומות אחרים בארץ".

גם אתמול פרצו עימותים בין הצדדים, במהלך מחאה של מפגינים דרוזים שמתנגדים להקמת טורבינות רוח לאנרגיה מתחדשת באזורים שבהם ממוקמים הכפרים שבהם הם מתגוררים. המשטרה השתמשה ברימוני עשן ומכת"זית.