המבקר על הרכבת הקלה: "חוסר יעילות, הפרויקט נדחה ב-5 שנים"

דו"ח מבקר המדינה מותח ביקורת על דחיית הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן, שגרמה להפסדים והוצאות למשק הישראלי, וכן חושף חוסר שוויון כאשר העסקים ברמת גן ובבני ברק שצמודים לפרויקט וזכאים לפיצוי אינם נהנים מקרן דומה לזו שהקימה עיריית ת"א - על אף שחלק מתקציב הקרן הוא כספי מדינה שמוקצים על ידי משרד האוצר

הדמייה של הרכבת הקלה שתפעל בגוש דן
הדמייה של הרכבת הקלה שתפעל בגוש דן | צילום: דוברות נת"ע

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (רביעי) מותח ביקורת קשה על הדחיות והעיכובים בהפעלת פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, וכן על הרשויות המוניציפליות המעורבות בתהליך. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, ביקש לבדוק במסגרת הדו"ח כיצד מתקדם הפרויקט התחבורתי שמורכב משלושה קווי רכבת קלה מעל ומתחת לקרקע, ושאמור היה להקל על מצוקת הפקקים והגודש בכבישים.

נכון להיום, פתיחת הקו האדום נדחתה שש פעמים וכתוצאה מכך נרשם עיכוב של כחמש שנים בפתיחת הקו, כאשר חמש מתוך שש הדחיות אירעו בשנים 2010 עד 2013 לפני תחילת עיקר עבודות ההקמה, שהחלו בשנת 2015. פתיחת הקו הסגול נדחתה מ-2025 ל-2026 ועשויה להידחות בשנה נוספת, וכן פתיחת הקו הירוק נדחתה מ-2025 ל-2027, ועשויה גם היא להידחות בשנה נוספת.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי הדו"ח, מדובר בקצב הקמה איטי בכ-48% מהקמת קווי רכבת קלה עיליים דומים במדינות אחרות. עם העיכובים, גדלים גם ההפסדים וההוצאות למשק – אומדן עלות הקו האדום הוא 18.7 מיליארד שקלים, כ-8 מיליארד שקלים יותר מהאומדן המקורי. אומדן עלות הקו הירוק הוא 18.3 מיליארד ש"ח, למעלה מ10 מיליארד ש"ח מהאומדן המקורי, ואילו עלות הקו הסגול היא יותר מ-6 מיליארד ש"ח מאומדן העלות המקורי ומגיעה ל-11.2 מיליארד ש"ח.

עוד מתייחס מבקר המדינה לעובדה שבאף אחת מהרשויות המקומיות שהרכבת הקלה עוברת בשטחן אין בעל תפקיד שמרכז את הפרויקט, ועל כן נחוצה הקמת רשות תחבורה מטרופולינית שתקדם ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, מתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, שתבצוע תיאומים בין רשויות מקומיות ותיצור שיתופי פעולה לצורך קידום מיזמים הקשורים לתחבורה הציבורית.

פועלים באתר בניית הרכבת הקלה
פועלים באתר בניית הרכבת הקלה | צילום: משה שי, פלאש 90

עוד מתייחס מבקר המדינה לפיצוי בעלי העסקים שניזוקו מבניית הרכבת הקלה בשטחן, וחושף כי עסקים הסמוכים למקטע התת-קרקעי של הקו האדום בתחום רמת גן ובני ברק אינם נהנים מקרן דומה לזו שהקימה עיריית תל אביב בשיתוף משרד האוצר, ואינם יכולים לקבל סיוע שלו זכאים עסקים בתל אביב, וזאת אף שחלק מתקציב הקרן הוא תקציב מדינה המוקצה על ידי משרד האוצר. נובע מכך חוסר שוויון בין עסקים בתחומים מוניציפליים שונים.

המלצות מבקר המדינה אנגלמן הן כי משרדי התחבורה והאוצר יקיימו תהליכי הפקת לקחים מהחלקים שבוצעו בפרויקט הרכבת הקלה, ויישמו אותם בחלקים המתוכננים של הרכבת הקלה שטרם יצאו לפועל, ובפרויקטים עתידיים להסעת המונים כגון המטרו.

עבודות הרכבת הקלה
עבודות הרכבת הקלה | צילום: צילום מסך

חברת נת"ע האחראית לתכנון והקמת הרכבת הקלה בגוש גן הגיבה על דו" המבקר וכתבה: "נת"ע מברכת על דו"ח מבקר המדינה ומאמצת את מסקנותיו החשובות של המבקר: קצב ההקמה, ועלויות הקו האדום עומדים בסטנדרט השוואתי בין לאומי. המבקר מציין כי הגידול בתקציב נגזר מתקצוב חסר של הפרויקט. למרות הטענה על דחיות מרובות בקו האדום, הרי שרובן המוחלט של הדחיות אירעו עד שנת 2013 – עוד לפני תחילת העבודות. המבקר קיבל את המלצת נת"ע, ורואה חשיבות רבה בהקמת מנהלת וגוף מתאם בין נת"ע לרשויות הרבות הגורמות לעיתים לעיכובים – חח"י, חברות תשתית, רשויות מקומיות ועוד".

עוד קראו בנת"ע "ליישום המלצה זו באופן דחוף, המלצה לה השלכות אופרטיביות קריטיות על לוחות הזמנים בפרויקטים השונים. נת"ע הגבירה בשנים האחרונות את הליכי הפיקוח והבקרה במטרה לשפר את ניהול הפרויקטים. החברה מובילה בנחישות את פרויקט התשתיות הגדול והמורכב שהוקם בישראל, הקמת רשת הרכבת הקלה והמטרו, ובקרוב יוכלו הנוסעים להנות מנסיעה בטוחה ומהירה בקו הרכבת הקלה האדום – הדנקל".