כ-80 אלף מפגינים בכיכר הבימה: "פירוק חומת ההגנה של הדמוקרטיה"

רבבות הפגינו בתל אביב, וגם בחיפה ובירושלים מחו נגד המהפכה המשפטית. השרה לשעבר לבני: "שיקראו לנו בוגדים, אנחנו מגנים על המולדת מפניהם". צומת עזריאלי נחסם. כ-300 מפגינים ניסו לרדת לנתיבי איילון, המשטרה מנעה גישה

זמן צפייה: 06:18

כשהם מצוידים במטריות, דגלי ישראל ושלטי מחאה - כ-80 אלף בני אדם מחו הערב (שבת) בכיכר הבימה שבתל אביב - כמו גם במוקדים שונים בירושלים ובחיפה - נגד המהפכה המשפטית של השר יריב לוין. המשטרה נערכה באופן חסר תקדים למחאה, ועדכנו את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהתרעות השונות. צומת עזריאלי נחסם, וחלק מהמפגינים ניסה לרדת לנתיבי איילון אך המשטרה חסמה את הגישה.

שרת החוץ והמשפטים לשעבר ציפי לבני אמרה בהפגנה: "יצאה ממשלה בישראל למלחמה נגד המוסדות הדמוקרטיים עצמם, כדי לשלוט ללא מיצרים. לא ויכוח, לא ביקורת לגיטימית - השתלטות פוליטית. ולא, בחירות לא נותנות את הכוח להרוס את הדמוקרטיה עצמה. רעל שנשפך, שקרים, שיסוי איש באחיו, סימון כאויב כל מי שחושב אחרת. הכל כדי שנתפורר מבפנים וניחלש כחברה לפני המתקפה הגדולה, ופירוק חומת ההגנה של הדמוקרטיה בכל החזיתות".

"אנחנו נעצור אתכם ולא נתפשר", הוסיפה השרה לשעבר לבני, "כי הדמוקרטיה בישראל, החירות שלנו והזכויות שלנו הן לא מסחרה פוליטית. הם יכולים לקרוא לנו בוגדים, אבל אנחנו אלה שמגנים על המולדת מפניהם. הם יכולים לאיים באזיקים - אנחנו לא מפחדים".

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

עימותים בין שוטרים למפגינים
עימותים בין שוטרים למפגינים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דן נתניהו, בנה של השופטת המנוחה שושנה נתניהו ובן דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשא דברים בהפגנה: "הדרישה הבוטה במיוחד למנות למעשה את שופטי בית המשפט העליון – כולל את נשיא בית המשפט העליון – על-ידי חברי הכנסת, יחד עם חקיקת חוקים אישיים מיטיבים לחברי כנסת שסרחו, משמעותה ביטול אי-תלותה ועצמאותה של הרשות השופטת".

עוד הוא הוסיף: "חקיקת פסקת התגברות שתמנע פסילת חוקים לא שוויוניים או אישיים, על ידי בית המשפט הגבוה לצדק, תביא באופן מידי לביטול בית המשפט העליון ולאובדן אמון הציבור במערכת המשפט. זכור, מעשיך הנוכחיים הם המורשת שתשאיר אחריך לעולם כולו ולציבור בישראל הדוגל בערכי הדמוקרטיה ושלטון החוק, על כל המשתמע מכך".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1401232119' autoplay='0' credit='' desc='עברי לידר בריאיון בכיכר הבימה' poster='' kid='1_e2wv9k4o' duration='']

כ-80 אלף מפגינים בתל אביב
כ-80 אלף מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

שופטת בית המשפט העליון בדימוס ונשיאת התנועה לאיכות השלטון, השופטת אילה פרוקצ'יה, אמרה: "משהו עמוק מאוד נשבר באמנה החברתית שלנו, בכללי המסגרת המוסכמים לאורך כל שנותיה של המדינה. אנחנו בפתח עידן חדש שיש בו הגדרה חדשה של דמוקרטיה - לא דמוקרטיה ערכית אלא דמוקרטיה קטועה הנשענת כולה על 'רצון הבוחר', שאינה נותנת עוד כל משקל לערכי יסוד דמוקרטיים אחרים".

היא הוסיפה: "לא נוכל להשלים כחברה ליברלית עם הרס היסודות הערכיים של השיטה שלנו. נילחם בכל האמצעים החוקיים שבידנו כדי לחסום את הנסיגה המסחררת "'שנות אור' אחרונות בתפיסה יחסי השלטון והאזרח. ניאבק כפרטים, כקבוצות וכציבור רחב על דמותה הערכית של הארץ שלנו. אנחנו בשעת מבחן גורלית לעתידה הערכי של מדינת ישראל. בכוחות משותפים, ובאמצעים חוקיים נעשה הכול כדי להגן על ערכיות חיינו בארץ הזו, כדי שתהיה לנו ארץ לא רק חזקה וחכמה אלא גם ארץ טובה ויפה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301142304' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים בצומת עזריאלי מנסים לחסום את איילון' poster='' kid='1_e6u6fedy' duration='']

מפגינים בדרך מנחם בגין בתל אביב
מפגינים בדרך מנחם בגין בתל אביב | צילום: איתי מידן

מפגינים ברחובות תל אביב
מפגינים ברחובות תל אביב | צילום: איתי מידן

חבר הכנסת גדי איזנקוט בהפגנה בתל אביב
חבר הכנסת גדי איזנקוט בהפגנה בתל אביב | צילום: איתי מידן

למרות שבדרך כלל מי שמפקד על הפגנות מסוג זה הוא מפקד תחנה או מפקד מרחב - הפעם מי שמנהל את האירוע הוא מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, כשלצידו מאות שוטרים. טרם ההפגנה הוא אמר: "המטרה שלנו שכל מי שמגיע להפגנה יוכל לצאת ממנה בשלום. האינטרס שלנו הוא לאפשר בכל דרך את ההפגנה הזאת.  נהיה מאוד רגישים וסובלניים. אנחנו לא מתעסקים בזוטות. נטפל בוונדליזם ובאלימות. כל השאר - זוטות. המדיניות לא השתנתה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301142243' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים נכנסים אל כבישי איילון' poster='' kid='1_hnzhoquq' duration='']

ההכנות להפגנה בכיכר הבימה
ההכנות להפגנה בכיכר הבימה

שלטים לקראת ההפגנה בכיכר הבימה
שלטים לקראת ההפגנה בכיכר הבימה

מפגינים בחיפה
מפגינים בחיפה | צילום: מחאת העם חיפה

מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב
מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב | צילום: איתי מידן

מפגינים ברחובות תל אביב
מפגינים ברחובות תל אביב | צילום: איתי מידן

כ-80 אלף מפגינים בכיכר הבימה
כ-80 אלף מפגינים בכיכר הבימה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בהכנת הידיעה השתתפו אביעד גליקמן, רביב דרוקר, ברוך קרא, ספי עובדיה, אלי סניור, דור כהן, חן זנדר, מאיר מרציאנו, יוסי אלי ואיתי מידן