הפגנות ברחבי הארץ; ש"ס לנתניהו: "עיתוי ראוי לעסקה"

סיעת ש"ס שיגרה מכתב לראש הממשלה: "התנאים יוצרים עיתוי ראוי לעסקה, אל תחשוש מקולות המתנגדים בקואליציה". במקביל: הפגנות למען החטופים ובקריאה לרה"מ להגיע להסכם לפני נסיעתו לארה"ב. מטה המשפחות: "קודם עסקה, אחר כך תיסע!"

זמן צפייה: 00:29

ברקע המשא ומתן לעסקה ואמירת בן גביר כי "עסקה עכשיו - סטירה לטראמפ וניצחון לביידן": סיעת ש"ס שיגרה הערב (רביעי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו קראו לו לאשר את המתווה שעל השולחן: "התנאים שנוצרו יוצרים עיתוי ראוי לעסקה, אל תחשוש מהקולות בקואליציה". הפגנות למען החטופים ובקריאה לנתניהו להגיע להסכם לפני נסיעתו לארה"ב מתקיימות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. מטה המשפחות לרה"מ: "קודם עסקה, אחר כך תיסע!".

בש"ס כתבו לנתניהו: "אנו סבורים כי התנאים שנוצרו כעת בעקבות הלחץ הצבאי המבורך והחיסולים הממוקדים, יוצרים עיתוי ראוי להגיע לעסקה השומרת על האינטרסים הביטחוניים החיוניים של ישראל ומחזירה את החטופים הביתה. סיעת ש"ס קוראת לך לא לחשוש מהקולות בקואליציה המתנגדים לעסקה, ומחזקת אותך להמשיך לפעול באחריות למען מצוות פדיון שבויים שאין למעלה ממנה. כפי שמרן רבנו עובדיה יוסף הורה לנו תמיד, לעשות הכול למען פדיון שבויים".

"אנו מברכים אותך בנסיעתך החשובה לארה"ב לייצג נאמנה את עמדת ישראל בבימה חשובה זו, ועל כך שאתה מצרף לנסיעתך את משפחות החטופים, ובטוחים שנסיעה זו תסייע רבות לקידום עסקת החטופים ולהביאה לידי גמר בקרוב".

בן גביר, נתניהו ודרעי
בן גביר, נתניהו ודרעי | צילום: אריה לייב אברהמס, יונתן זינדל, חיים גולדברג / פלאש 90

כאמור, משפחות חטופים ופעילים להשבתם מחו מול שער שאול בקריה בת"א, וקראו לראש הממשלה לחתום על עסקת חטופים עוד טרם נסיעתו הצפויה לוושינגטון, בה ינאם בפני הקונגרס האמריקני ב-24 ביולי. ממטה המשפחות נמסר: "ביום שני גלנט אמר למשפחות התצפיתניות החטופות כי 'אין שום מכשול ביטחוני לעסקה. יש חשיבות למצות את המהלכים בימים הקרובים לפני נסיעתו של נתניהו לוושינגטון, אחר כך יהיה הרבה יותר קשה ומורכב'. משפחות החטופים, שמחכות כבר 285 ימים ליקיריהן, זועקות ומתחננות לראש הממשלה לאשר את 'עסקת נתניהו' עוד בטרם טיסתו לקונגרס. חזרתם של 120 החטופים קרובה מתמיד ונמצאת במרחק חתימה. כולם מסכימים: אסור לפספס את ההזדמנות הזאת".

"המוני ישראלים יצאו ליותר מ-30 צמתים וכיכרות בכל רחבי הארץ וקראו לראש הממשלה נתניהו: 'בלי עסקה - אין נסיעה!'", הוסיפו. זאת ועוד, הורי החייל החטוף הישראלי-אמריקני עומר נאוטרה ינאמו היום בפני הוועידה הרפובליקנית במילווקי שבויסקונסין, וידברו על חשיבות ההסכמה לעסקה שעל השולחן ושחרור החטופים מהשבי באופן מיידי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407172225' autoplay='0' credit='' desc='אביה של התצפיתנית החטופה לירי אלבג: "זועקת אליי מהמנהרות, קוראת לי ′אבא! תציל אותי!"' poster='' kid='1_6vpht1cs' duration='89']

רות סטרום, אמם של החטופים יאיר ואילן הורן, מפגינה בצומת רעננה
רות סטרום, אמם של החטופים יאיר ואילן הורן, מפגינה בצומת רעננה | צילום: טה משפחות החטופים

בתוך כך, שעות אחרי שפורסם כי ראש המוסד דדי ברנע הזהיר את השרים כשאמר כי "לבנות בשבי אין זמן" - פורסם הערב לראשונה בחדשות 13 כי הדברים הגיעו בעקבות ההתבטאות חריגה של השר איתמר בן גביר, שהציע לחכות לתוצאות הבחירות בארה"ב - בעוד כחצי שנה.

בישיבת הקבינט הציג ראש המוסד בפני השרים את הפרטים המעודכנים בנוגע למו"מ, את ההשלכות של ניסיון החיסול של מוחמד דף - ואת עמדות ישראל. במהלך הדיון, השר איתמר בן גביר טען כי "לעשות עסקה עכשיו זה לתת סטירה לטראמפ - מה שיהווה ניצחון לביידן". שרים בדיון תקפו את בן גביר על האמירה הזו. כך למשל, השרות גמליאל ורגב אמרו: "חייבים לפעול לשחרור מיידי, החטופות נמצאות שם כבר תשעה חודשים. נשים יכולות ללדת בפרק הזמן הזה". ראש המוסד ברנע, כאמור, אמר: "לבנות בשבי אין זמן להמתין לגיבוש תנאים נוספים למשא ומתן".

מתוך סרטון חטיפת התצפיתניות מנחל עוז
מתוך סרטון חטיפת התצפיתניות מנחל עוז | צילום: מטה המשפחות

מוקדם יותר היום, קרובי חטופים ומשפחות ששכלו את יקיריהן ב-7 באוקטובר קיימו צעדה בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית, ועברו במספר מוקדים שונים בעוטף עזה שספגו פגיעות קשות במתקפת חמאס על ישראל. הצעדה החלה בשעה 16:00 במסיבת עיתונאים במוצב נחל עוז, ממנו נחטפו התצפיתניות שמוחזקות בשבי חמאס כבר יותר מתשעה חודשים - לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי - והגיעה ב-17:30 ל"אלונית" בכפר עזה, בה אזרחים תפסו מחסה ב-7 באוקטובר.

רפי בן שטרית ששכל את בנו הלוחם, סמ"ר שמעון אלרואי בן שטרית, בקרבות בבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר, הקריא את כל שמות הנופלים והחטופים במוצב, ואמר: "אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, לפעול לוועדת חקירה ממלכתית. לא ניתן לאף אחד לטייח, לאף אחד למרוח. נילחם עד טיפת הדם האחרונה, כפי שנלחמו הגיבורים שלנו".

תצפיתניות 7 באוקטובר קרובי הנרצחים מבסיס נחל עוז קוראים להקמת ועדת חקירה
קרובי הנרצחים מבסיס נחל עוז קוראים להקמת ועדת חקירה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנרצחה בנחל עוז, אמר: "אנחנו נמצאים כאן, במוצב נחל עוז, סמל ההפקרה והגבורה. רק כמה קילומטרים מאיתנו נמצאים עדיין 120 אנשים שנחטפו לפני 9 וחצי חודשים, והם עדיין לא פה. חמש מהן הן חברות של רוני הבת שלי, בנות שכולנו ראינו את סרטון החטיפה המחריד שלהן שנלקח ממש מפה. יפה השעה לעסקה שתחזיר את כולם באופן המהיר הביתה למשפחה שכל כך מחכה להן. אנו מתחילים מכאן את הצעדה, בבסיס בו הייתה גבורה אחת, של הבנות התצפיתניות, והיכן שבאמת הייתה ההפקרה - הפקרה של אותו דרג צבאי ששלח אותן ביודעין למות כאן".

"הבנות התריעו חודשים ארוכים לפני 7 באוקטובר שחמאס מתאמן, מתכונן, ואפילו כבר מוכן למשהו גדול. הן ניסו לעניין במידע החשוב הזה את כל מי שיכול וצריך היה לשמוע ולהפיץ אותו הלאה - אבל לשווא. רוני שלי חזרה וסיפרה לי כל הזמן כמה מפחיד המצב ושחמאס על הגדר פשוטו כמשמעו ואף אחד לא עושה עם זה כלום. אני רוצה שתקשיבו לזה כולם ותגידו לי איך אפשר להסתכל לי בעיניים, אב שכול, ולהגיד לי 'לא ידענו'".

איל אשל תצפיתניות 7 באוקטובר קרובי הנרצחים מבסיס נחל עוז קוראים להקמת ועדת חקירה
קרובי הנרצחים מבסיס נחל עוז קוראים להקמת ועדת חקירה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

איל אשל הוסיף: "אני רוצה לחשוף משהו נוסף מסמר שיער, שחייב לחקור בוועדת חקירה ממלכתית באופן מיידי - בלילה שלפני 7 באוקטובר, בערך בשעה 4:00 לפנות בוקר ידע צה"ל להקפיץ את הסמב"ציות אל המקום הכי רגיש במדינת ישראל. רק מה? את התצפיתניות שישבו כאן, קו ראשון לרצועה, בלי נשקים כשרובן ישנות במיטתן - אף אחד לא יידע".

"יש משפט שאומר 'תדע כל אם עבריה שהפקידה את גורל ילדיה בידי המפקדים הראויים לכך'. אך יש פה בצבא ההגנה לישראל מפקדים שנכשלו במשימתם, ועדיין ממשיכים לפקד. תסתכלו לי בעיניים - הדרג המדיני והדרג הצבאי - ותבטיחו לי שתחקרו את כל הכשלים שקדמו ל-7 באוקטובר ואת ההפקרה שהייתה באותו היום. לא ננוח עד שנקבל את כל התשובות מוועדת חקירה ממלכתית, מסודרת ובלתי תלויה".

משם הצעדה הגיעה ב-18:30 לעיקול מפלסים הידוע לשמצה, בו מחבלי חמאס ביצעו מארב ביום המתקפה, וטבחו באזרחים רבים, ביניהם נמלטים משטח מסיבת ה"נובה" באזור קיבוץ רעים. הצעדה תסתיים בצומת שער הנגב, בו מתקיימות מדי מוצאי שבת הפגנות למען שחרור החטופים.

במקביל, הקואליציה הפילה הצעת חוק של סיעת המחנה הממלכתי להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר. "הקמת ועדת חקירה בעת הזאת לא רק שתסייע למדינת ישראל להפיק לקחים ותגן עליה בבתי הדין הבינלאומיים, אלא גם תחזק את האמון ותגדיל את השקיפות בין נבחרי הציבור והעם. מדובר בתהליך ארוך ומורכב שראוי להתחיל אותו בהקדם למען ניצחון אמיתי", נמסר מהמחנה הממלכתי לאחר שההצעה נפלה.

ח"כ אורית פרקש הכהן תקפה את התנהלות הקואליציה: "מי שלא יודע לקבל אחריות, ללמוד מטעויות ולהפיק לקחים, אינו ראוי להיות מנהיג. לציבור מגיעות תשובות. להורים השכולים, ללוחמים הגיבורים, למשפחות החטופים. קיים צורך ביטחוני דחוף ללמוד את הכשלים על מנת להיערך יותר טוב להמשך האתגרים מצד שונאינו, כדי שאסון כזה לא יישנה".

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זאת ועוד, בדיון 40 חתימות שנערך היום בכנסת, רה"מ נתניהו התייחס לדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר, ואמר: "אני רוצה עכשיו לנצח את חמאס, ויהיו לנו זמן לדברים אחרים בהמשך". על המגעים לעסקה, ראש הממשלה הוסיף: "ככל שנתמיד בלחץ על חמאס - הוא יוותר יותר ויותר. וזאת הדרך היחידה לשחרר את הבנים והבנות, החיים והחללים. המפתח הוא לחץ, לחץ ועוד לחץ - הלחץ צריך להיות מופנה לסינוואר ולא לראש ממשלת ישראל. לאופוזיציה: הדרך שלכם היא להפקיר את רוב החטופים ולסיים את המלחמה".

לאחר ראש הממשלה, עלה ראש האופוזיציה יאיר לפיד לדוכן, והשיב לדברי נתניהו: "אמרת שבמזרח התיכון מעריכים רק את החזק. אם זה נכון, למה במשמרת שלך פלש חמאס לתחומי מדינת ישראל, הרג 1,200 אזרחים ישראלים, ולא עלה בדעתו שיש מולו מישהו חזק שהוא צריך לחשוש ממנו".

בהמשך שאל לפיד את נתניהו האם בנאומו בקונגרס הוא יכריז שהוא מסכים לעסקת החטופים. "זה הדבר הנכון לעשות, זה מה שאתה צריך להגיד וזה מה שהעולם כולו מצפה שתגיד", אמר לפיד, "זה הדבר המוסרי לעשות, לעמוד שם ולהגיד לכולם - במשמרת שלי הם נפלו בשבי, אני לוקח אחריות, אני מחזיר אותם הביתה. אם זו לא התוכנית שלך ואתה שוב נוסע לשם לברבר מילים ריקות - אל תיסע, אל תבייש אותנו שוב".

התצפיתניות שנחטפו, זמן קצר לאחר החטיפה
התצפיתניות שנחטפו, זמן קצר לאחר החטיפה
קרינה ארייב
קרינה ארייב
נעמה לוי
נעמה לוי

אתמול, הורי התצפיתניות שנחטפו מבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר פרסמו תמונות חדשות של בנותיהן מהשבי בעזה, זמן קצר לאחר החטיפה, במטרה להפעיל לחץ למימוש עסקה - ובדרישה כי נתניהו ייפגש עמם לפני נסיעתו לארה"ב. באחת התמונות נראות התצפיתניות כשהן חבולות ויושבות על מזרנים, סביב תמונה של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. בצה"ל מעריכים כי התמונות צולמו בצפון הרצועה על-ידי מחבלי חמאס.