מחאת ההייטקיסטים: מאות מפגינים חסמו את רחוב קפלן בת"א

עובדים בכ-16 חברות היי-טק בולטות ובכ-100 עסקים נוספים מחו נגד המהפכה המשפטית של השר לוין. ההפגנה החלה ב-11:00 ונמשכה כשעה: "כל אחד יפעל על-פי צו מצפונו". בהמשך השבוע צפויות פעולות מקומיות בכמה מוקדים ובמוצאי שבת תתקיים הפגנת ענק בתל אביב

זמן צפייה: 03:11

המחאה נגד הרפורמה המשפטית מחריפה: אלפי עובדים ב-16 חברות הייטק וביותר מ-100 עסקים נוספים יצאו היום (שלישי) למחות נגד המהפכה המשפטית של השר יריב לוין בשלושה מוקדים במרכז הארץ.

עובדים בבתי עסק ובחברות הייטק כמו וויז, "רדיס", נטורל אינטליג'נס, האניבוק ופורטור יצאו ב-11:00 להפגין למשך כשעה אחת. בחברות הבהירו לעובדים: "המטרה היא חופש הדמוקרטיה - כל אחד יפעל על פי צו מצפונו". המפגינים חסמו את רחוב קפלן בתל אביב.

זו המחאה הראשונה שיוצאת ומתפצלת מהמחאה הגדולה שהחלה במהלך השבועות האחרונים. עובדי חברות ההייטק הפגינו למשך שעה נגד כוונת הממשלה לחוקק את פסקת ההתגברות. למחאה ישנם שלושה מוקדים עיקריים, שניים מהם בתל אביב, ברוטשילד 1 ובמתחם שרונה. מוקד נוסף נמצא ברחוב אבא אבן בהרצליה. בנוסף, עובדי ההייטק יחברו ושיתתפו להפגנות הגדולות במוצאי שבת במוקדים רבים בארץ.

מהמשטרה נמסר: "בעקבות מחאה המתקיימת ברחוב קפלן בת"א נחסם הרחוב למעבר כלי רכב משני הכיוונים. כוחות משטרה נמצאים במקום. ציבור הנוסעים מתבקש לנסוע בדרכים חלופיות ולציית להוראות השוטרים במקום".

בתוך כך, ביום חמישי ארגוני המחאה מתכננים פעולות מקומיות בכמה מוקדים ברחבי הארץ, כשבמוצאי שבת צפויה ההפגנה הגדולה לחזור לרחובות תל אביב - בשני מוקדים: רחוב קפלן ורחבת הבימה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301241148' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים חוסמים כבישים' poster='' kid='1_yymf8e45' duration='']

מפגינים נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה בת''א
מפגינים נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה בת''א | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נזכיר כי אמש פרופסור משה חזן, חבר הוועדה שקובעת את גובה הריבית במשק, התפטר כמחאה על הרפורמה המשפטית והביע חשש שללא מערכת משפט שמופרדת מזו המבצעת - יהיה קשה לשמור על כלכלה מתפקדת שמתבססת על השקעות זרות. ראש הממשלה בנימין נתניהו מזהה את החשש, ובימים האחרונים מבהיר שלא תהיה פגיעה באטרקטיביות של ישראל למשקיעים זרים בעקבות הרפורמה. פרופ' חזן: "רסן חזק על הרשות המבצעת ע"י הרשות השופטת - הכרחי להתפתחות כלכלית"

ביום ראשון מקסים ריבניקוב, בכיר בחברת דירוג האשראי הגדולה בעולם S&P הממונה על הדירוג של ישראל, התראיין לחדשות 13 והזהיר: "אלה לא חדשות חיוביות. אנשים בשוק השוו את הצהרות ישראל לשינויים שהיו בהונגריה ופולין".

ריבניקוב נשמע מודאג מההחלשה המסתמנת של מערכת המשפט, וטען כי "הקיום של איזונים ובלמים הוא חשוב, הם עומדים בבסיסה של איכות גבוהה יותר, ושל יכולת חיזוי טובה יותר של קביעת מדיניות".

Wnarfu
לוגו חברת דירוג האשראי S&P | צילום: רויטרס

יש לציין כי מאז 2018 החברה הותירה את הדירוג של ישראל יציב ברמה גבוהה וקשה להאשים אותם בהתנהלות לא עניינית או עוינות. בחברת הדירוג מוטרדים, הניסיון שלהם מלמד שרמת הדמקורטיה והפיקוח על רשויות השלטון במדינה משליכה על ההגנה על זכויות הפרט, זכויות הקניין, על טיב ההשקעות לאורך זמן ועל האיכות של קבלת ההחלטות במגרש הכלכלי - כל אלה תנאים הכרחיים להשקעה מוצלחת.

ההשלכות הישירות לכיס של האזרח הן רבות. אם משקיעים זרים ייצאו מישראל, המשמעות המיידית היא פחות מקומות עבודה ויותר פיטורים, אם הריבית על אגרות החוב שהממשלה מגייסת תעלה בעקבות האזהרה הזו, המשמעות היא שחלק גדול יותר מתקציב המדינה יופנה להחזרת חובות. כלומר, לפי הערכות המומחים, לרפורמות המשפטיות או למהפכה המשפטית, כפי שהיא מכונה, עלול להיות מחיר כלכלי כבד.