בכיר בחברת אשראי עולמית מודאג מהרפורמה: "לא חדשות חיוביות"

בלעדי: מקסים ריבניקוב מחברת דירוג האשראי הממונה על הדירוג של ישראל התראיין לחדשות 13 והביע דאגה מהרפורמה המסתמנת במערכת המשפט: "כשחוקים משתנים כדי להתאים לאנשים מסוימים בתפקיד, זה לא עוזר באף מדינה". בנוסף הוא טוען: "אנשים בשוק השוו את הצהרות ישראל לשינויים בהונגריה ופולין"

זמן צפייה: 05:11

בלעדי: ברקע הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט, מקסים ריבניקוב, בכיר בחברת דירוג האשראי הגדולה בעולם S&P הממונה על הדירוג של ישראל, התראיין היום (ראשון) לחדשות 13 והזהיר: "אלה לא חדשות חיוביות. אנשים בשוק השוו את הצהרות ישראל לשינויים שהיו בהונגריה ופולין".

ריבניקוב נשמע מודאג מההחלשה המסתמנת של מערכת המשפט, וטען כי "הקיום של איזונים ובלמים הוא חשוב, הם עומדים בבסיסה של איכות גבוהה יותר, ושל יכולת חיזוי טובה יותר של קביעת מדיניות".

Wnarfu
לוגו חברת דירוג האשראי S&P | צילום: רויטרס

מבלי להתנגח בשר המשפטים באופן ישיר, ריבניקוב מתאר את התסריט שעלול להוריד את דירוג האשראי של ישראל אולי כבר במאי הקרוב. לפי הדירוג משקיעים בעולם מחליטים האם כדאי להזרים לכאן את כספם, וכך גם נגזרת הריבית אותה בנק ישראל משלם על חובות המדינה. "כשההחלטות מתקבלות על ידי אנשים בודדים או קבוצה קטנה, ייתכן שהן יתקבלו על פי האינטרסים של אותה הקבוצה, ולא על פי האינטרסים של החברה" , טוען ריבניקוב.

עוד מוסיף הבכיר מ"סטנדרט אנד פורס": "בדרך כלל, אלה לא חדשות טובות כשרואים את מאזן הכוחות נוטה אל כיוון המממשלה". "כשחוקים משתנים כדי להתאים לאנשים מסוימים בתפקיד, זה לא עוזר באף מדינה", טוען.

בנוסף, ריבניקוב מביע דאגה מזהות השותפים החדשים של ראש הממשלה בנימין נתניהו סביב שולחן הממשלה: "יש יותר מפלגות ימין בממשלה אשר הביעו גישות נוקשות יותר בנוגע לפלסטין, הגדה המערבית וההתנחלויות, ואני סבור כי תמיד קיים סיכוי שהדבר יוביל בסופו של דבר לתגובה מהצד השני".