עימותים ועצורים בי-ם, מפגינים פרצו מחסומים: "נתניהו, אתה המכשול"

אחרי שהפגינו מול הכנסת, אלפים צעדו לבית הנשיא ולאזור מעון רה"מ. חלק פרצו מחסומים ועד שלושה נעצרו - בהם מפגין ששכב מתחת למכת"זית. שוטרים גררו את כלתו של החטוף יורם מצגר. מפגין השליך לפיד בוער על פרש משטרתי

זמן צפייה: 00:00

ביום השלישי ברציפות: גם הערב (שלישי) התקיימה הפגנה נגד הממשלה ובדרישה להשבת החטופים מול הכנסת בירושלים. עימותים התפתחו בין מפגינים למשטרה - ושלושה נעצרו. במסגרת העצרת המרכזית הערב, עינב צנגאוקר, אמו של מתן שחטוף בעזה, ביקרה בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - והאשימה אותו בניהול קמפיין נגד משפחות החטופים. בפנייה לנתניהו אמרה: "מציעה לך להקשיב טוב טוב לדבריי, אתה הוא פרעה שממיט עלינו מכת בכורות. כשלת ועל ידך דמם של 1,400 נרצחים ו-240 חטופים. במשמרת שלך טיפחת וגידלת את חמאס". בהמשך אמרה: "בגללך בני מתן חטוף בשבי ומעונה שם זה עליך זו אשמתך".

סמוך ל-21:00 החלו המוחים לצעוד לעבר בית הנשיא. שוטרים תועדו גוררים בכוח את אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר. חלק מהמוחים פרץ מחסומי משטרה סמוך למעון ראש הממשלה. המשטרה הזרימה כוחות גדולים למקום. מפגין השליך לפיד בוער על פרש משטרתי ונעצר.

[brightcove_iframe video_id='news-part-24242251' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: מפגין משליך לפיד בוער על פרש משטרתי בירושלים' poster='' kid='1_05o76zs1' duration='18']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404022156' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: שוטרים גוררים את אילה מצגר' poster='' kid='1_f3dube7y' duration='18']

צנגאוקר אמרה עוד לנתניהו: "ניהלת קמפיין נגדי, נגד המשפחות ונגד עם ישראל. האלימות שאנו חווים ברחובות היא בגלל שאתה מסיט נגדנו קוראים לנו בוגדים. אתה הוא הבוגד. בגדת בעם שלך, במצביעים שלך ובמדינת ישראל. אתה המכשול לעסקה". בהתייחסות להחרפת המאבק, עליה הכריזו ביום שבת משפחות החטופים, צנגאוקר אמרה: "נמשיך לרדוף אותך נתניהו. נבעיר את המדינה, נרעיד את האדמה, לא יהיה לך יום ולא יהיה לך לילה. כל זמן שלמתן שלי אין יום ואין לילה - גם לך לא יהיה".

בהמשך דבריה טענה צנגאוקר כי שרת התחבורה מירי רגב סירבה להפגש עמה, ואמרה בפנייה אליה: "לא יהיה טקס משואות. מדינת ישראל לא תחזור לשגרה כל זמן שהחטופים בשבי החמאס. כמו מתן גם ביתך הייתה בדרום בשבת השחורה, את יודעת טוב מאד כמה בקלות היא יכלה להיות מוחזקת כעת לצד מתן בשבי. כאמא לאמא, שתינו יודעות שהיית עושה הכל בשביל לשחרר אותה, היית מבעירה את המדינה יחד איתנו. לא היית ממשיכה בשגרה, בטח שבטח לא היית מקיימת טקס משואות. אני מודיעה גם לך - אל תנסי אותנו, תבטלי את טקס המשואות". לסיום, אמרה לנוכחים בעצרת: "אתם הכוח שלי, התקווה שלי, במוצאי שבת האחרונים הכרזנו שתם עידן, לא נחכה לנתניהו שיקדם עסקה, נחליף את ראש הממשלה מיידית כדי לוודא שכולם יחזרו הביתה מיידית - ולכן עכשיו נבעיר את המדינה".

עימותים בין בני משפחות חטופים למשטרה בהפגנות בירושלים
עימותים בין בני משפחות חטופים למשטרה בהפגנות בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
הפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
הפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגין מתחת למכת"זית בהפגנות בי-ם
מפגין מתחת למכת"זית בהפגנות בי-ם | צילום: רויטרס
הפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
הפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
הפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
הצהרת משפחות החטופים מחאה נתניהו אילה מצגר עינב צנגאוקר
עינב צנגאוקר (ארכיון)

מטה "חופשי בארצנו", המוביל את המחאה, מסר כי ההפגנות מתקיימות "בדרישה להכריז על תאריך לבחירות, שייערכו בהקדם האפשרי ולפני יום השנה לאסון ה-7 באוקטובר קידום עסקה להשבת החטופים וביטול פגרת הכנסת בתקופה שבה החטופים טרם שבו ארצה, ומאות אלפי ישראלים עקורים עדיין לא שבו לבתיהם". מנכ"ל תנועת "חופשי בארצנו", ערן שוורץ, אמר כי "הממשלה הנוכחית מסכנת את עתידה של מדינת ישראל ואת המפעל הציוני כולו. צו השעה הוא להחזיר את המנדט לעם וללכת לבחירות מידיות על מנת לאפשר לעם לבחור הנהגה ראויה שתזכה לאמון העם. נמשיך להפגין עד שנשיב את כל החטופים הביתה ונחזיר את ישראל למסלול הנכון".

מפגינים צועדים לי-ם
מפגינים נגד הממשלה צועדים לי-ם | צילום: מוטי פרץ

מהמשטרה נמסר: "במהלך היום והערב, כמו גם ביומיים האחרונים, פעלה המשטרה בירושלים לאבטחת המוחים הרבים בסמוך לכנסת, ולשמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי. פעילות זו מתבצעת במחוז ירושלים במשטרה בימים אלו, במקביל למערכי חודש הרמדאן וליתר המשימות והאתגרים הבטחוניים והאחרים שלפתחה של המשטרה בימים אלו.הערב אלפי מוחים הפגינו במתחם המחאות באזור הכנסת. בהמשך רובם יצאו לתהלוכה במסלול סדור שתואם עם המשטרה מראש לכיוון רחוב עזה במרחק המותר להפגין מול בתיהם הפרטיים של נבחרי ציבור בהתאם לפסיקת בימ״ש, זאת תחת אבטחה משטרתית ופעילות לשמירת הסדר והכוונת התנועה. המשטרה פועלת גם בשעה זו לאפשר למוחים את חופש הביטוי והמחאה כחוק.לצד זאת, גם הערב חלק מהמוחים החליט לנסות להתפרע ולנסות להגיע בסמוך לבית רה״מ בניגוד להחלטת בימ״ש. המשטרה בלמה אותם והרחיקה לאחור את אלו שלא נשמעו להוראות השוטרים למרחק המותר להפגנה במקום. יודגש כי בשום שלב לא נשקפה כל סכנה לבית רה״מ עצמו ואף אדם לא הגיע אליו פיזית.

"כמו כן כמה מפרי סדר הזיזו גדרות משטרתיים במטרה לחסום צירים נוספים ולהפר את הסדר, וחלקם השליכו לפידים לכיוון פרשי המשטרה- מעשה מסוכן, פסול וחסר אחריות. עד כה נעצר אדם אחד שפרץ מחסום משטרתי והוביל את מפרי הסדר במקום. המשטרה ממשיכה לפעול במקום לשמירה על הסדר ופיזור מפרי סדר":

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר: "רק בשבוע שעבר התרעתי בפני ראש שב"כ על הזלזול באבטחת ראש הממשלה ונעניתי בביטול. אני דורש משב"כ להתעורר באופן מידי ולקחת ברצינות את אבטחת ראש ממשלת ישראל ומשפחתו. סיטואציה שבה אלפי אנשים פורצים לאזור בית ראש הממשלה ושב"כ עוצם עיניים היא בלתי מתקבלת על הדעת".

אלפים בירושלים
אלפים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

גם אתמול אלפי מפגינים התאספו מחוץ למשכן הכנסת, בעצרת בה נאמו אלוף במיל' יאיר גולן, המתמודד לראשות מפלגת העבודה, מנכ"ל התעשייה האווירית לשעבר נמרוד שפר ונוגה פרידמן, אלמנתו של לוחם שלדג עידו רוזנטל שנפל בקרב על עלומים.

מורן זר קצנשטיין, מייסדת בונות אלטרנטיבה, נאמה גם היא, קראה לשרים בני גנץ וגדי איזנקוט לפרוש מהקואליציה, ואמרה: "זו לא גאווה להודות שיש לנו את הממשלה הגרועה ביותר בהיסטוריה הציונית. היא התחילה וממשיכה לקדם הפיכה שלטונית, להחליש את גורמי המקצוע ועובדי הממשל שהיינו צריכים כל כך במלחמה, לפלג בעם ולייצר מחנות. 1500 נרצחים, 134 חטופים והחלל ה-600 נרשם היום. ראש הממשלה ממשיך לבחור בפוליטיקה, בכיסא, בנסיעות, בשיירות. הוא ממשיך לבחור בקואליציית הימין על מלא מלא שהביאה עלינו חורבן על מלא מלא".

מאז החלו ההפגנות ביום ראשון, מוחים רבים נותרו לישון באוהלים בקריית הממשלה, סמוך למשכן הכנסת. במסגרת ההפגנה שלשום עלו לבירה כ-50 אלף מוחים שקראו לקבוע מועד לבחירות ולהחזיר את כל החטופים מייד.  חלק מהמפגינים חסמו את דרך בגין והדליקו מדורות על הכביש - ולבסוף פונו בידי המשטרה, בין היתר באמצעות בואש. עימותים התפתחו בין המפגינים לשוטרים. בנוסף, חלק מהמוחים החלו לצעוד לכיוון מעון רה"מ שברחוב עזה.