ליברמן: "מאמין ששנת הלימודים תיפתח, נמשיך עד השנייה האחרונה"

מחר ייפגשו ראש הממשלה לפיד ושר האוצר ליברמן במטרה לנסות ולפתור את המשבר בנוגע לפתיחת שנת הלימודים. כמו כן, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד והממונה על השכר באוצר קובי בר נתן ייוועדו גם כן. ליברמן לחדשות 13: "מטבע הדברים, בהסכמים מסוג זה מגיעים להכרעות בלילה האחרון"

זמן צפייה: 11:28

דוהרים לשביתה? חמישה ימים לפתיחת שנת הלימודים - והאוצר והמורים מתבצרים בעמדתם. מחר צפויות שתי פגישות חשובות: ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן ייוועדו במטרה לנסות ולפתור את המשבר. כמו כן, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד והממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, ייפגשו גם כן. יש לציין כי כוחו של ראש הממשלה לפיד בהקשר הנוכחי מאוד מוגבל. המחלוקת הגדולה ביותר: סוגיית הגדלת מסגרת התקציב למורים ותיקים ומורים משלבים.

בנוסף, מחר יחליטו מעונות היום והמשפחתונים בגילי לידה עד 3 אם להצטרף לשביתה, לאחר שוועדת סל המחירים את נתוני השכר. אם שכר המטפלות לא יעלה בשיעור של כ-20%, הודיעו מעונות היום והמשפחתונים כי הם שוקלים להצטרף לשביתה. המשמעות: עוד כ-100 אלף פעוטות יישארו בבית.

בינתיים, הערב אמר שר האוצר אביגדור ליברמן בריאיון לחדשות 13 כי הוא "מחויב לעשות כל מאמץ כדי לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר". לדבריו, הוא "מאמין שיהיו לימודים. נפנה גם לשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כדי לבקש צווי מניעה למורים ונתייעץ בנושא עם הפרקליטות. אנחנו מתכוונים להמשיך עד השנייה האחרונה, עד הצלצול האחרון, כדי להגיע להסכמה. הדינמיקה של משא ומתן היא עד הרגע האחרון. אם לא - נפנה לבית הדין לעבודה דרך שרת החינוך".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון

לפי ליברמן, הוא ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד "משוחחים כל הזמן. יש לנו גם פגישה מחר". על הפגישה עם לפיד הוא אמר: "המשבר הזה צריך להיות מנוהל במישור המקצועי. פוליטיקאים שנמצאים חודשיים לפני בחירות לא חושבים על 1 בספטמבר - אלא על 1 בנובמבר". בנוגע לסוגיית החופשות של המורים אמר שר האוצר: "אנחנו לא מורידים דקה אחד מהחופשות - ולא מוסיפים; מנסים לסדר אחרת בהתאמה בין המשק הישראלי כולו לבין מערכת החינוך".

עוד אמר ליברמן כי הוא "מוכן לוותר על שיקולים אלקטורליים. אני רואה ושומע את כל הפוליטיקאים מתראיינים בנושא חדשות לבקרים. כולם הפכו פתאום למומחים בנושא החינוך. אני מבקש לתת לצוות מקצועי לנהל את זה. כל התערבות פוליטית רק תרחיב את הבעיה ותקצין אותה".

לדברי שר האוצר, "הוויכוח הוא לא על הדרך, אלא על מה שמים דגש: על המצוינות או על הוותק - זה דבר שהוא קריטי מבחינתנו. אני מאמין שבנושא הזה נגיע להסכמות. אחת הדרישות שלנו היא להגיע ל-100% משרה למורה ומתן יכולת למנהלים ומנהלות להגדיל את המשרות של המורים לעד 140%". הוא ציין כי "לפי כל הסקרים והמחקרים שבוצעו בשנים האחרונות - וגם השבוע - כ-78% מההורים לא מרוצים ממערכת החינוך. מה שהם רוצים זה שהאוצר ייתן כסף ונמשיך כפי שהיה".