מפקד מחוז הצפון באסון מירון: "התמונות לא עוזבות אותי"

ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז הצפון במשטרה בזמן אסון מירון, היה היחיד מקציני המשטרה שלקח אחריות על המחדל והתפטר מתפקידו. בריאיון בלעדי לחדשות 13 הוא מספר על התחושות הקשות אחרי פרסום מסקנות הוועדה, ועל הלילה הנורא ההוא שלא ישכח לעולם: "מעולם לא התנצלתי על ההתפטרות. זה הגיע מהבטן שלי. למפקד יש אחריות"

זמן צפייה: 03:34

כבר שלוש שנים שמפקד מחוז צפון לשעבר, שמעון לביא, מחכה למסקנות ועדת מירון שחקרה את האסון הנורא שהתרחש תחת פיקודו. עם פרסום הדו"ח, לביא יכול סוף-סוף להגיב על אותו הלילה בגינו התפטר מהמשטרה - ולמעשה, היה היחיד שפעל בצורה הזו, שנראית מתבקשת לנוכח הנסיבות הקשות. "שלוש שנים חיכיתי, אבל אני חושב שזה הזמן להוקיר צער למשפחות השכולות על האסון הנורא שקרה", הוא אמר הערב (רביעי) בריאיון מיוחד במהדורה המרכזית.

בדו"ח שהגישה הוועדה, לביא אכן נמצא בין האחראים למחדל - אך לקיחת האחריות שנטל מספר שעות לאחר האירוע הקשה מצוינת לטובה. "לביא נהג כמצופה כמפקד, ועל פי ערכי של הפיקוד של המשטרה", נכתב. " עם זאת, מתוקף תפקידו הוא היה אחראי על תכנון המבצע, על הכנות המשטרה, ועל הפיקוד והשליטה באירוע", נכתב, "בהתחשב בתפקיד המרכזי של המשטרה בהילולה, כפי שפורט בפרקים קודמים, קשה להפריז בכובד האחריות שהונחה על כתפיו".

לפני האסון, לביא היה אחד מהמועמדים הבולטים  לתפקיד המפכ"ל הבא של משטרת ישראל. "אני מכבד את החלטות הוועדה. ידעתי שאף אחד לא יקבל מדליות באותה היום", הוא סיפר לחדשות 13. "הבית-דין שיש לי בפנים הוא יותר קשה מהכל. אבל אני צריך להיות חזק ולהמשיך הלאה".

ניצב שמעון לביא מקבל אחריות על האסון, אפריל 21
ניצב שמעון לביא מקבל אחריות על האסון, אפריל 21
ניצב שמעון בעת לקיחת האחריות על האסון, אפריל 21'
ניצב שמעון בעת לקיחת האחריות על האסון, אפריל 21'

"זה ילווה אותי כל חיי", הוסיף לביא. "פעלתי מתוך דרך של אמונה - ואני לא מצטער על כך. יש דברים שנובעים מהבטן, מערכים. היו לא מעט גורמים שטענו שלקחתי אחריות מהר מידי. אבל לדעתי, למפקד יש אחריות להתנהג בצורה מסוימת. אני שוטר בדם, אבל נכון לאותו הרגע הייתי חייב לגבות את האחריות הפיקודית שלי במעשים ולהגיש את התפטרותי".

עוד הוא אמר: "התמונות לא עוזבות אותי, תמונות ההורגים והגופות. זה לא יוצא מהראש שלי. תשע שורות ארוכות גופות, בחמש שורות".

מדליקים נרות בתל אביב לזכר 45 הנספים באסון מירון
מדליקים נרות בתל אביב לזכר 45 הנספים באסון מירון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הדו"ח החריף של ועדת החקירה כולל המלצות קשות נגד בכירים במערכת הפוליטית ובמשטרה, ומטיל אחריות אישית על ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן, והמפכ"ל קובי שבתאי. הוועדה קבעה כי אוחנה לא יוכל לשמש בעתיד כשר לביטחון הפנים, כי אביטן לא ימונה בעתיד לתפקיד שר, וכי על המפכ"ל קובי שבתאי לסיים את תפקידו, אך בשל המלחמה הותירה הוועדה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו.

נתניהו, אוחנה, שבתאי, אסון מירון
נתניהו, אוחנה ושבתאי בזירת האסון בהר מירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

אסון מירון התרחש ב-30 באפריל 2021, ליל ל"ג בעומר, כאשר מאות אלפי אנשים הגיעו להילולה לכבוד רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, כמדי שנה. קצת אחרי חצות התקבצו כ-20 אלף איש במעמד ההדלקה במתחם חסידות תולדות אהרון, ועם סיומה החלו רבים מהמשתתפים לצאת מהמתחם. כשעברו המשתתפים בגשר נוצר דוחק רב, שהוביל למפולת אנושית כאשר עשרות אנשים נתקעו זה על זה ולא הצליחו להיחלץ.

כאמור, באסון נהרגו 45 גברים, רובם צעירים, מהם 38 מתו במקום ומותם של שבעה נוספים נקבע בבית החולים. עשרות אנשים נוספים נפצעו, מהם 22 באורח קשה, במה שהפך לאסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה. בעקבות האסון הכריזה הממשלה על יום אבל לאומי, ומאוחר יותר הוחלט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית.