פרקליט המדינה לשעבר על שיחת השופטים: "תקלה חסרת תקדים, ממש פיגוע"

משה לדור התייחס באירוע "שבתרבות" בבאר שבע למסר שהעבירו השופטים במשפט נתניהו בדבר סעיף השוחד בתיק 4000, ואמר כי "ככה לא מנהלים תיק בנושא שכל המדינה עוסקת בו". עוד אמר לדור: "השופטים לא גילו את הצניעות המתאימה והמתבקשת"

זמן צפייה: 03:12

פרקליט המדינה לשעבר משה לדור התייחס היום (שבת) באירוע "שבתרבות" בבאר שבע לשיחת השופטים במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר סעיף השוחד בתיק 4000, שנחשפה בחדשות 13, וטען כי מדובר ב"תקלה חסרת תקדים, ממש פיגוע. אני לא רואה מצב שאפשר לזכות בתיק הזה מעבירת השוחד".

"ככה לא מנהלים תיק בנושא שכל המדינה עוסקת בו מזה זמן ארוך", אמר לדור לכתבת חדשות 13 ליאור קינן, והמשיך: "השופטים לא גילו את הצניעות המתאימה והמתבקשת, ציבורית הם כאילו נתנו פסק דין שבמידה מסוימת מחייב אותם לפעול על פיו".

"הייתה בתיקי נתניהו מוטיבציית יתר למיתון, להחלשה, לריכוך החקירה והאישומים, בראש ובראשונה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. נתניהו מינה אותו, השקפות העולם שלו דומות לשלו, לא היה לו שום אינטרס לפגוע בנתניהו", הוסיף לדור.

פרקליט המדינה לשעבר טען כי "השופטים לא צריכים לעסוק בשאלה טובת המדינה בטח לא בשלב הזה", והוסיף: "אסור להם להביא את זה בחשבון. הם היו צריכים להגיד שבפרשה הזאת מתבקשת הכרעה, כי הפרשה הזאת הפכה להיות במקום מדינת ישראל נגד נתניהו, נתניהו נגד מדינת ישראל, נגד מערכת אכיפת החוק. נתניהו ושותפיו מרסקים את האמון במערכת המשפט ואז אומרים שאין אמון במערכת".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307011402' autoplay='0' credit='"שבתרבות" באר שבע' desc='' poster='' kid='1_zuls0v6g' duration='138']

בנוגע למחאת המילואימניקים אמר פרקליט המדינה לשעבר כי היא "לגיטימית ומחויבת המציאות. זה לא פוליטי, מדובר בשיטת המשטר ותעודת הזהות שלנו כמדינה דמוקרטית. אילו היה מדובר באיום של הפיכה צבאית על-ידי מח"ט עם חטיבת טנקים - לא היה לנו ספק שכוחות הביטחון צריכים להתגייס כולם כדי להדוף אותה. אותו גנרל עושה את מה שיריב לוין חושב שצריך לקרות אחרי שיעביר את כל חלקי ההפיכה המשטרית; מעתה ואילך אנחנו מחליטים - ואין גורם שיכול לבלום אותנו".

"כשקיים איום קרוב ומוחשי, שבו שיטת המשטר משתנה - מביאים את המדינה למצב שהפיכה צבאית הייתה מביאה אותה. זה מצב שבו תפקידם של כל מי שיכול לפעול כדי לבלום את זה - לפעול. מחאה בקפלן וטורי דעה זה חשוב, אבל אין סיכוי שזה לבד יבלום. מה כן? מחאה שמנשבת בגבם של אלה שיכולים לכופף את ידם של אלה שרוצים לרסק את הדמוקרטיה, וזה כוחות הביטחון. הם יכולת להרתיע את שר הביטחון ובעקבות זאת...(את הממשלה). אם אני טייס שמתבקש להתנדב - זאת החלטה שלי אם אני רוצה להמשיך להזדהות עם מדינה שהופכת מאור לגויים לחושך לגויים. לא באמת הפסקתי להתנדב, אני רק מרתיע. הם יכולים להיות שובר השוויון. הם יכולים להרתיע לא את כולם".

עדות מילצ'ן, רה''מ בנימין נתניהו בבית המשפט
רה''מ בנימין נתניהו בבית המשפט | צילום: ראובן קסטרו

עו"ד ז'ק חן, פרקליטו של שאול אלוביץ׳, מסר בתגובה על דברי לדור: "לדור מדבר בלשון 'אנחנו'. מי זה אנחנו? מה הוא יודע, מכיר ומבין? דבריו והמתקפה הפרועה על בית המשפט מבישים. והבורות, רבותיי, הבורות: פרשת התביעה בתיק 4000 כמעט הסתיימה לחלוטין זאת, לאחר שהעידו מרבית העדים וכל העדים המהותיים ביניהם עדי המדינה. כך לדברי התביעה עצמה. נותרו עדים שוליים שיעידו על וריאציות באותו נושא. אז מה אם בכירי המערכת כולם (לא נכון) חשבו אחרת? בית המשפט יושב במכרה המשפט כבר שנתיים וחצי ושומע גם את החקירות הנגדיות ומה שלא טרחו להראות לעדים בחקירות וממילא לא קיבל ביטוי בהחלטתם להגיש כתב אישום. פשוט דמגוגיה של עוד אחד שנכנס להיסטריה מכך שעולם השקר והנדסת התודעה, פרי של עבודה של שנים ארוכות, מתנפץ אל מול עיניו. והעם רואה ושומע את הקולות. בושה. עכשיו עצמו עיניים ונסו לדמיין, ביושר, מה היה קורה אם מצב הדברים היה הפוך ובית המשפט היה פונה להגנה ומעמיד אותה על מצוקתה. האם לדור וחבריו היו מזדעקים בחרון אף ומבקרים את בית המשפט? אפילו ציוץ?".

בית המשפט המחוזי בירושלים
בית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: חדשות 13

כאמור, בחדשות 13 נחשף כי השופטים במשפט נתניהו קראו לשני הצדדים בדיון האחרון בתיק בזק-וואלה וטענו כי יהיה קושי להוכיח את סעיף השוחד נגד ראש הממשלה. ביום חמישי חשפו שלושת השופטים במילותיהם את מה נאמר באותה שיחה סגורה ודרמטית עם בכירי הפרקליטות וסנגורי הנאשמים. חברי ההרכב ציינו כי הציעו למדינה לחזור בה מעבירת השוחד בתיק 4000 ובנוסף כתבו כי "צוין הצורך בסיום המשפט לטובת העניין והמדינה".

עוד הוסבר בבית המשפט, כי "לצדדים נמסרה עמדת צוות השופטים, לפיה קיימים קשיים בהוכחת עבירת השוחד שבאישום הראשון בכתב האישום. על רקע הקשיים אלה, הוצע כי המדינה תשקול לחזור בה מעבירת השוחד באישום זה. זו הייתה הסיבה היחידה לקיום הדיון. בישיבה הוטעם כי הדברים נאמרים בזהירות המתחייבת. קיום הישיבה בלשכת ראש צוות השופטים נבע מרגישותו של העניין".