"רוצים לחיות, מעשי הרצח לא פוסקים": הפגנות אחרי הטבח ביפיע

ברקע השביתה הכללית בחברה הערבית בעקבות הטבח ביפיע, שבו נרצחו 5 בני אדם, יצאו מאות למחות: "המצב מפחיד". מחאות גם בכאבול, טמרה, לוד ונצרת. מוקדם יותר נעצרו 14 חשודים במעורבות ברצח ובירי בכפר כנא, שבו נפצעה קשה פעוטה בת שלוש

זמן צפייה: 00:43

אחרי שחמישה בני אדם, בהם נער בן 15, נרצחו אתמול (חמישי) ביריות במכון לשטיפת מכוניות במועצה המקומית יפיע שליד נצרת - יצאו בצהריים מאות תושבים להפגין. הם קוראים, בין היתר: "רוצים לחיות. מעשי הרצח לא פוסקים, המצב מפחיד". במחאה משתתפים גם חברי הכנסת יאסר חוג'יראת (רע"ם) ויוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל). כביש הגישה לכפר נחסם. כמו כן, הפגנות מתקיימות בכאבול, טמרה, נצרת ולוד - שם הופסקה התהלוכה בשל הנפת דגל פלסטין - בניגוד להנחיית המשטרה. בתום הידברות והסרת הדגל היא חודשה. מחאה צפויה ב-20:00 גם בשפרעם.

ראש מועצת יפיע, מאהר ח'ליליה, אמר מוקדם יותר: "לא היו מקרי רצח בכפר שלנו הרבה שנים. על הממשלה לעשות מעשה ולטפל בפשיעה בחברה הערבית. אתמול ערכנו ישיבת חירום במועצת הכפר". אחרי יום הדמים אתמול, הוכרזה שביתה כללית בחברה הערבית. מתחילת השנה נרצחו 98 אזרחים ערבים.

מפגינים בנצרת
מפגינים בנצרת | צילום: רויטרס
''המצב מפחיד''. מפגינות בנצרת
''המצב מפחיד''. מפגינות בנצרת | צילום: רויטרס

הבוקר עצרה המשטרה 14 חשודים משתי משפחות פשע בצפון, מתוכם 11 חשודים במעורבות ברצח ביפיע. הנרצחים הם ראמי מרגיה, נעים מרגיה, לואי אבו רג'ב, אבראהים שחאדה ומוחמד מרוואן כנאנה. אחד מהם היה מעורב ברצח שהתרחש לאחרונה. על-פי המשטרה, המתנקשים הגיעו בימים האחרונים לאזור ועשו "עבודת שטח". עוד שלושה נעצרו בחשד לירי בבת שלוש ובקרוב משפחתה בן ה-30, שנפצעו קשה, בכפר כנא.

אחד מקרוביה של הפעוטה, שמאושפזת בבית החולים פוריה בטבריה, סיפר בשיחה עם חדשות 13: "היא הייתה עם אמה בחנות התכשיטים שבבעלותה, ונפגעה מירי שכוון ליעד שהיה בחנות סמוכה. מצבה הבוקר יציב ואנו מקווים לטוב". מבית החולים נמסר כי "לאחר שעות רבות של ניתוחים, הגבר בן ה-30 יצא מכלל סכנה והועבר למחלקה להמשך טיפול. הילדה בת השלוש עדיין מורדמת ומונשמת בטיפול נמרץ ילדים. מצבה יציב והצפי הוא להעיר אותה היום". שעות לאחר הטבח ביפיע נרצח ביריות גבר כבן 30 ברכבו באזור מחלף קסם.

מעצר אחד החשודים
מעצר אחד החשודים | צילום: דוברות המשטרה
זירת הרצח ביפיע
זירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

בתוך כך, מתחו קצינים בכירים במשטרה ביקורת חריפה על המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי. לדברי אותם קצינים, המפכ"ל "איבד שליטה, המשטרה פועלת ב'שיטת הפלסטר' ואין תוכנית ארוכת טווח'. אחד מהם הוסיף: "המפכ"ל היה צריך לטפל בנושא באופן אישי עם כל היחידות המיוחדות. במקום להבין שמדובר במצב חירום לאומי - הוא עוסק ביחסי ציבור". אותם בכירים טענו עוד כי "מדובר בהזנחה של השנים", וכי שבתאי התנגד מתחילת הקנדציה שלו להכניס את שב"כ לתמונה - גם כשהיה לו ברור שלמשטרה אין יכולת להתמודד עם הבעיה.

המפכ''ל קובי שבתאי בהערכת מצב בעקבות גל הרציחות במגזר הערבי
המפכ''ל קובי שבתאי בהערכת מצב בעקבות גל הרציחות במגזר הערבי | צילום: דוברות המשטרה

אמש התקיימה הערכת מצב בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבמהלכה אמר האחרון כי לשיטתו, "חייבים להכניס מיד את שב"כ", שכן לדבריו זה הכלי היחיד שיכול לסייע בהתמודדות. "כשמדינת ישראל רצתה לטפל באירועים שנקראים 'תג מחיר' - היא ידעה ידעה טוב מאוד להכניס את שב"כ, וכך יש לעשות גם כאן", הוסיף בן גביר.

אלא שגורמים בשב"כ מסתייגים מהכוונה שאנשי השירות יתמודדו עם האלימות בחברה הערבית, שכן קיים חשש מחשיפת יכולות מודיעיניות. כמו כן, בשב"כ לא מעוניינים לפעול נגד פשיעה אזרחית בישראל - וטוענים כי זהו תפקידה של המשטרה. בנוסף, כך נטען, יש לשנות את חוק שב"כ כדי שהשירות יעסוק בנושא. יצוין כי שב"כ התערב בחקירת גניבת התחמושת מבסיס צאלים השבוע.

עו"ד ענת מיסד כנען מהסניגורית הציבורית הארצית הוסיפה ואמרה כי "האירועים הקשים בחברה הערבית מחייבים פתרונות עומק מורכבים, ושוגים מי שחושבים שיש פתרונות קסם. הסמכת שב"כ לטפל בפשיעה פלילית תהיה בבחינת בכייה לדורות ותשליך באופן עמוק ויסודי על אופיו של המשטר הדמוקרטי בישראל. סמכויות החקירה והמניעה הנתונות לשב"כ על-פי החוק – המיועדות מלכתחילה לשמירה על ביטחון המדינה – אינן מתאימות בשום אופן לאכיפה פלילית. תהיה זו פגיעה קשה וקיצונית ביותר בזכויות האדם.

"השימוש בסמכויות אלו לטובת מטרות אזרחיות מובהקות כדוגמת המאבק הפשיעה הינה חציית קו אדום ומסוכן. אין חולק על הצורך הדחוף להתמודד עם הפשיעה החמורה בחברה הערבית, אך ההתמודדות צריכה להיעשות על-ידי שימוש כהלכה בכלים הקיימים – והרחבים עד מאוד – הנתונים כיום למשטרת ישראל ולכלל רשויות האכיפה"..