בעקבות התיעוד המטריד: מח"ש חוקרת את תקרית ההצלפה במפגין

בתיעוד, שמגיע ברקע תלונות רבות על אלימות משטרתית חריגה כנגד מוחים בהפגנות אתמול בתל אביב, נראה פרש כשהוא מצליף בראשו של אדם מבוגר - וגורם לנפילתו. לראשונה מאז 7 באוקטובר, המשטרה השתמשה במכת"זית נגד מפגינים - ופגעה גם באילנה גריצבסקי, ששוחררה משבי חמאס. לפיד: "אלימות המשטרה אנטי-דמוקרטית ולא יכולה להימשך"

זמן צפייה: 02:23

המחלקה לחקירות שוטרים פתחה הבוקר (ראשון) בבדיקה בעקבות התיעוד המטריד מההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בת"א אתמול, בו נראה פרש משטרתי מצליף בפניו של מפגין מבוגר וגורם לנפילתו על הקרקע. התקרית אירעה במהלך פינוי המפגינים מהמקום, במסגרתה עשתה המשטרה שימוש בפרשים ובמכת"זית, שהופעלה לראשונה מאז 7 באוקטובר. תיעוד התקרית - בראש הידיעה. 

עימותים רבים נרשמו בין המשטרה למוחים, שקראו להקדמת הבחירות וניסו לחסום את צומת קפלן ואת נתיבי איילון. המפגינים העידו על אלימות קשה שהופעלה נגדם, ו-21 מהם נעצרו במהלך הפרות הסדר והועברו לחקירה. בין העצורים - משה רדמן, ממוביל המחאה נגד המהפכה המשפטית.

אל המוחים נגד הממשלה, הצטרפו גם קרובי חטופים שהגיעו מהעצרת השבועית הסמוכה ברחבת מוזיאון בת"א. אילנה גריצבסקי קמחי, שנחטפה לעזה עם בן זוגה מתן צנגאוקר וששוחררה מהשבי, נפגעה מהמכת"זית שהפעילו השוטרים. לצדה נפגעה גם אמו של מתן, עינב צנגאוקר, שזעקה: "כולנו חטופים, איפה בן גביר כשאני צריכה אותו? בואו תעצרו אותי, אני אמא של חטוף. בושה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402251154' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_7f2iv6ud' duration='79']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על האירועים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אלימות המשטרה הערב כלפי המפגינים, ובתוכם גם משפחות החטופים, היא מסוכנת, אנטי-דמוקרטית ואינה יכולה להימשך. זכות המחאה היא זכות יסוד ולא ניתן לשלול אותה מהמפגינים באלות ומכת"זיות".

חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) כתב בתגובה על תיעוד הפעלת מכת"זית בעוצמה לעבר פלג גופו העליון של מפגין: "מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר - מה זה לעזאזל? איזה שקר תפיץ דוברות המשטרה הערב הזה ביחס לתיעוד המחפיר?"

מכת"זית מופעלת לעבר המפגינים נגד הממשלה ברחוב קפלן בת"א
מכת"זית מופעלת לעבר המפגינים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מפגין נוסף בשם אור שנייברג תיעד עצמו סופג אלימות משוטרים ונופל על הקרקע, וכתב בטוויטר: "בעודי עומד על המדרכה, שולח סרטון למשפחה, כנראה שהשוטר העדיף אותי שוכב על הכביש".

המשטרה נערכת לפינוי המפגינים נגד הממשלה ברחוב קפלן בת"א
המשטרה נערכת לפינוי המפגינים | צילום: איתי רון, פלאש 90

ממשטרת ישראל נמסר כי "מספר מפגינים הגיעו במטרה להתעמת עם שוטרים ולפגוע בהם - ולא לשם מחאה לגיטימית". על פי הודעת המשטרה, "המפגינים, שלא נשמעו להוראות השוטרים, ביצעו חסימה של הכביש ומנעו את חופש התנועה מכלי רכב שנעו על הצירים. למרות כל הקריאות וניסיונות ההידברות, המפגינים המשיכו בהפרות הסדר - ובשל כך המשטרה נאלצה להפעיל אמצעים לפיזור הפגנות במטרה להפסיק את העבירות ולפנות את הצירים".