ממצאי ועדת מררי: לא היה שימוש בתוכנת "פגסוס" ללא צו

הוועדה שבדקה את פרשת שימוש המשטרה בתוכנה של NSO פרסמה את ממצאיה הסופיים, ומהם עולה כי המשטרה לא ביצעה שום פעולת ריגול ללא צו, אך כן היו מקרים שבהם חרגה מהצו - כאשר חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים התקבלו אל תוך מערכות המשטרה

זמן צפייה: 02:59

ועדת מררי, שבדקה את פרשת שימוש המשטרה בתוכנת "פגסוס" של NSO, פרסמה היום (שני) את ממצאיה הסופיים, ומהם עולה כי משטרה לא ביצעה שום פעולת ריגול ללא צו, אך כן היו מקרים שבהם המשטרה חרגה מהצו, כפי שפורסם אמש בחדשות 13.

צוות הבדיקה, בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עמית מררי, קבע כי לא נמצאה אינדיקציה לכך שהמשטרה ביצעה חדירה בלא צו לטלפונים הניידים של האנשים ששמותיהם פורסמו בתקשורת באמצעות תוכנת "פגסוס, אך עולה כי "לאורך השנים לא יוחסה ע"י מקבלי ההחלטות במשטרת ישראל מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולות הפוטנציאלי של המערכת המשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים".

בין היתר, הוועדה מצאה כי התקבלו חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים אל תוך מערכות המשטרה, על אף שהמערכת הופעלה לאחר קבלת צווים שיפוטיים, זאת משום שהמערכות לא הותאמו מבחינה טכנולוגית לסמכויות המשטרה. מכיוון שלפי נהלי המשטרה אין לעשות שימוש בחומרים אסורים אלה, יש בעצם קבלתם חריגה מסמכות.

עוד מצאה הוועדה כי נשאבו נתונים עודפים ללא היתר, אך הם נשאבו באופן גורף, לא הועברו ליחידה החוקרת ולא נעשה בהם שימוש. לדברי מררי, יש צורך בתיקון חקיקה או בהחלשת התוכנה, כפיתרון לליקויים שנמצאו. לצד זאת נכתב בדו"ח כי "לאחר שבחנו את ההיבטים הטכנולוגיים ואת תכלית האזנות הסתר לשם המאבק בפשיעה, שוכנענו כי בכפוף לכך שיבוצעו השינויים הטכנולוגיים הנדרשים יש מקום לאפשר למשטרת ישראל לחדש את השימוש במערכות".

NSO
NSO | צילום: רויטרס

תגובת משטרת ישראל: "משטרת ישראל קיבלה לידיה את דו"ח ועדת מררי. מהדו"ח עולה באופן ברור כי בניגוד לפרסומי השווא, השימוש ביכולות הטכנולוגיות של משטרת ישראל, היה אך ורק לצורך מניעה ופיענוח של עבירות פשע חמורות, ובכפוף לצווי בית משפט וכי לא נעשתה כל פעילות מכוונת בניגוד לחוק.

הדו"ח קובע שמשטרת ישראל פעלה בכל המקרים בכפוף לצווי בית משפט. לא בוצע ריגול אחר אזרחים, לא בוצעו "שאיבות" של מכשירים סלולריים, הטענות כלפי המשטרה בכל הקשור ברשימת האישים שפורסמה, הופרכו. לא הייתה כל העסקה של האקרים, או מומחים בתחום בניגוד לנהלים ולא בוצע שום שימוש בחומרים שהורדו בעקבות הבאג הטכנולוגי במערכת.

מה שהיו לטענות קשות כלפי התנהלות המשטרה, התבררו כשגויות אך לצערנו הן גרמו לנזק גדול באמון הציבור במשטרה ואנו מחויבים לפעול בכדי להשיבו. אנו רואים בכך הוכחה לכך שמשטרת ישראל פעלה ביושרה, בהתאם לנהלים ולפיקוח קפדני כשלנגד עינינו המאבק בפשיעה ובעבריינים ושמירה על ביטחונו של הציבור".

המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים
המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

כזכור, הפרשה התפוצצה כאשר נחשף בעיתון "כלכליסט" כי המשטרה השתמשה בתוכנת הריגול "פגסוס" של NSO כדי לרגל אחר אזרחים. מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך התייחס לנושא בפברואר האחרון, וטען כי "כמי שהכיר את המערכת מקרוב, לא היה לי ספק שהתמונה שפורסמה, אין לה אחיזה במציאות".