סנ"צ מאיר סוויסה ו-4 שוטרים נאשמים שהשליכו רימונים על מוחים

פרסום ראשון מח"ש הגישה כתבי אישום נגד סגן-ניצב סוויסה וארבעה שוטרים שתועדו משליכים רימוני הלם על מפגינים במחאה נגד המהפכה המשפטית בת"א: "הצפיפות הרבה בה עמדו המפגינים, בהם גם ילדים וקשישים, ותזוזתם התכופה ממקום למקום, מנעו אפשרות להעריך כראוי את מקום נחיתת הרימון, כל זאת בניגוד לנוהל המשטרתי"

זמן צפייה: 01:19

פרסום ראשון: המחלקה לחקירות שוטרים הגישה היום (חמישי) כתבי אישום נגד חמישה שוטרים, בהם סגן-ניצב מאיר סוויסה, שהשליכו רימוני הלם על מפגינים במחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב בשנה שעברה. ארבעת השוטרים הנוספים שנאשמים הם רפ"ק רביב בירנבאום, רס"ר נאור נאני טולדנו, רס"ר מתנאל חמו ומפקח יהונתן ימיני.

בכתב האישום, שהוגש על-ידי עורכי הדין נטלי חגי-גדלוב ואיציק פרץ ממח"ש, נכתב כי "הנאשמים נכחו במסגרת תפקידם בהפגנה באזור מחלף השלום. החמישה נאשמים שהשליכו רימוני הלם לעבר ההמון, שבאותה שעה לא הפגין אלימות כלפי השוטרים.

"הצפיפות הרבה בה עמדו המפגינים, בהם גם ילדים וקשישים, ותזוזתם התכופה ממקום למקום, מנעו אפשרות להעריך כראוי את מקום נחיתת הרימון, כל זאת בניגוד לנוהל המשטרתי. בנוסף, למרות תנאי השטח והנסיבות, הנאשמים לא בחרו באמצעי חלופי לפיזור הפגנות, שבו סיכון נמוך יותר לפגיעה בגוף".

לקריאת כתב האישום המלא לחצו כאן

עו"ד בועז ארד, שמייצג את האזרחית שנפגעה קשה מפגיעת רימון ההלם שיידה סוויסה, אמר כי הוא "מברך על החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום חמור נגד השוטרים שיידו רימוני הלם, בכוונת מכוון לפגוע באזרחים שיצאו למלא את חובתם האזרחית למחות נגד הניסיון להשליט דיקטטורה בישראל. יש להצר על סחבת בת למעלה משנה בחקירה ובטיפול בתלונת הנפגעת. נקווה שהצדק ייראה בבית המשפט".

עורכי הדין משה אלון ודיאנה שומסקי, שמייצגים את סוויסה, מסרו: "לצערנו מח"ש שוב נכנעה ללחצים של גורמים אינטרסנטיים והחליטה להגיש כתב אישום מחוסר בסיס. האמת תתברר בבית המשפט".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף: "החלטת מח"ש להגיש כתב אישום נגד סנ"צ מאיר סוויסה ושוטרים נוספים נגועה במניעים פוליטיים ולחץ פוליטי. מח"ש, בהנחיית היועמ"שית ופרקליט המדינה, דבקה בעיקרון של אכיפה בררנית ומספקת הגנה למפרי חוק וחוסמי כבישים מצד אחד של המפה הפוליטית, תוך ניסיון להרתיע שוטרים מלאכוף את החוק נגדם".

ממשטרת ישראל נמסר: "לאחר קבלת כל חומרי החקירה בתיק ולמידת כתב האישום, ייבחן עניינו של הקצין כמקובל".

השר איתמר בן גביר במשרדי מח"ש
השר בן גביר במשרדי מח"ש | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במאי אשתקד, ימים לפני החלטת מח"ש לפתוח בחקירה נגד סוויסה, אישרה המשטרה את מינויו למפקד תחנת דרום תל אביב - והוא קודם מדרגת רפ"ק לסנ"צ.  לאחר שרפ"ק סוויסה זומן לחקירה, השר בן גביר גיבה נחרצות את הקצין: "ההחלטה לזמן את רב-פקד מאיר סויסה יחד עם שוטרים נוספים לחקירה מעבירה מסר גרוע מאוד של חוסר גיבוי לשוטרי משטרת ישראל. בהחלטה זו מח"ש הופך את עצמו לגוף פוליטי. כשהיה מדובר באהוביה סנדק הם מיסמסו את התיק, וכשמדובר במפגינים אנרכיסטים שחוסמים עורקי תנועה ראשיים ופורצים גדרות - מזמנים שוטרים לחקירה. אם היה מדובר בהפגנה של חרדים או יוצאי אתיופיה, לא היינו שומעים על זה אפילו אזכור. אני מגבה את רפ"ק מאיר סויסה ואת כל שוטרי משטרת ישראל שמתמודדים בכל ימות השנה וביתר שאת בתקופה זו, מול אתגרים קשים מאוד על מנת לשמור על הביטחון של תושבי מדינת ישראל".

דן פלד, תושב העיר בן 36, שנפגע מרימון הלם בהפגנה המדוברת, סיפר אז לחדשות 13: "בשלב מסוים, ללא כל סיבה נראית לעין, שוטרים החלו לננו לעברנו ולירות רימוני הלם לכיוון המפגינים. אני קיבלתי פגיעה ישירה של רימון הלם אל תוך הכתף, זה גרם לי גם לכוויה מאוד קשה וגם למכה בכתב. מאוד לא נעים, אני לא מבין למה זה קרה. משטרה לא צריכה לירות על מפגינים בשום מצב. באנו להפגין כי אנחנו אוהבים את המדינה ומודאגים ממש שקורה. צריך להגיע לרגיעה ולהימנע מאלימות".

בהכנת הידיעה השתתפה ליאור ורוצלבסקי