ביקורת במשטרה על אשד: "השאיר את השוטרים להתמודד עם הכאוס"

ביום שלאחר נאום הפרישה התוקפני של מפקד מחוז תל אביב, במשטרה יש ביקורת קשה על התנהלותו, וגורמים בארגון טוענים שהניצב התייעץ עם יועצי תקשורת וידע שהצהרתו תוציא אלפי מפגינים לרחובות. במקביל, המפכ"ל מזרז את מינוי המחליף. "מפקד לא יכול לנטוש את הפקודים שלו"

זמן צפייה: 01:07

יממה אחרי נאום הפרישה התוקפני של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, ביקורת קשה נשמעת הערב (חמישי) בסביבת המפכ"ל קובי שבתאי ומפי גורמים בכירים במשטרה, שאומרים לחדשות 13 כי "מפקד שאומר שהוא מפקד עד הרגע האחרון לא יכול לנטוש את פקודיו. הוא ידע שהנאום שלו יוציא אנשים לרחובות, הגיע לחפ"ק ואז ברח, והשאיר את השוטרים שלו להתמודד עם הכאוס שנוצר".

גורמים במשטרה אומרים למעשה כי הנאום של אשד היה מתוכנן, והם טוענים כי הוא התייעץ עם יועצי תקשורת וידע בדיוק מה הוא אומר. המפכ"ל שבתאי לא רוצה יותר לראות את אשד מפקד על ההפגנות, וגם אשד בעצמו מבין שהוא לא יכול להמשיך לעשות את זה עד למועד פרישתו. המפכ"ל הורה לזרז את תהליך כניסתו של ניצב פרץ עמר לתפקיד מפקד מחוז תל אביב, ובשבת הקרובה יגיע ניצב עמר לחפ"ק במהלך ההפגנות וילמד את השטח.

כזכור, בנאום הפרישה שלו, ארבעה חודשים לאחר שהודח מתפקידו על ידי המפכ"ל שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, תקף אשד ואמר: "הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי. בגב זקוף וראש מורם אני משלם מחיר כבד מנשוא על הבחירה למנוע מלחמת אחים".

ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה
ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה | צילום: פלאש 90

בעקבות הנאום של אשד, המונים יצאו להפגנת ענק ברחוב קפלן בתל אביב ובנתיבי איילון, ועוד אלפים הפגינו ברחבי הארץ עד השעות הקטנות של הלילה. נתיבי איילון נחסמו לכארבע שעות, והמשטרה עצרה כמה מפגינים בחשד להפרות סדר.

Whatsapp Image 2023 07 05 At 2
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון אחרי הצהרת ניצב אשד | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"33 שנות שירות במדים בתפקידים התובעניים ביותר במשטרה הלכו לטמיון באחת, בעת שהייתי על קו הסיום על תפקיד המפכ"ל", אמר אשד, "אני מודה בפניכם כך על החטא הנורא שלא יכולתי לעמוד בציפיות של הדרג המדיני שכללו את שבירת הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתערבות בוטה בקבלת החלטות ובשיקול הדעת המבצעי".

"יכולתי בקלות לעמוד בציפיות האלה ולהפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב", הוסיף, "יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות במחיר של שבירת ראשים ועצמות, במחיר של ניפוץ האמנה של המשטרה ואזרחי המדינה. כל ימיי כמפקד חינכתי דורות של שוטרים להכיר במגבלות הכוח ולרסן אותו, לשמור מכל משמר על החוזה שלנו מול הציבור ולפעול להגנת הברית הקדושה מול האזרח".

ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה
ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה | צילום: פלאש 90

עוד הוא אמר: "במהלך המחאה התבקשתי פעם אחר פעם להוכיח במחוז תל אביב שאפשר גם לקיים מחאה וגם לקבוע לה גבולות ברורים, שאפשר אחרת. לצערי בפעם הראשונה בשירות של שלושה עשורים נתקלתי במציאות הזויה בה שקט וסדר הם לא ההישג הנדרש -  אלא בדיוק להפך. איש מהקרובים אליי לא יודע וגם הצוות שלא אינו יודע מה הדעות הפוליטיות שלי, מעולם לא חלקתי אותן עם פקודיי, אבל זה לא מנע את הפניית מכונת הרעל המשוכללת נגדי ברשתות שהביאו אף לאיומים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר".

"כל אלה לא ריפו את ידיי לרגע ומול עיניי כל העת מפת דרכים אחת, איזונים ובלמים, ספר החוקים של מדינת ישראל וכללי המוסר והצדק. יש בכוונתי לסיים את שירותי במשטרת ישראל לאחר העברת הפיקוד בצורה מסודרת למחליפים. במעמד זה, אני קורא לחברי לסגל הפיקוד של משטרת ישראל לעמוד כמו צוק איתן, לדבוק בערכים הארגוניים ולהתעלות מעל לכל שיקול אישי רגעי. לזכור ששוטר הוא קודם כל שליח ציבור ועובד ציבור שמחויב לציבור".

"אסור בשום פנים ואופן שתקדים עמי אשד יהלך אימים על מפקדי משטרת ישראל", סיכם הניצב הפורש, "אסור שמפקד מחוז יגמיש את ערכיו ולא יאמר את דעתו. אני רוצה במעמד המכובד הזה לחזק את שוטרי מחוז תל אביב שמוכיחים שאפשר  לאזן בין דרישות החוק לבין זכויות האזרח כבר חמישה חודשים ובתווך להמשיך להילחם בטרור ובפשיעה".

השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי היום בטקס
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר בן גביר כתב בתגובה בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "הדברים של עמי אשד הערב מוכיחים שבמשטרת ישראל שירת ניצב פוליטי על מדים. מאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו כמועמד בבחירות הבאות במפלגת שמאל".