בן גביר נגד מח"ש: "חקירת שוטרי יס"מ ת"א תמוהה וחמורה"

השר לביטחון לאומי הגיע לתמוך בשוטרים שנחקרים במחלקה לחקירות שוטרים, בהם מפקד היחידה סנ"צ יאיר חנונה, בחשד לאלימות מופרזת כלפי מפגינים נגד המהפכה המשפטית, ואמר להם: "במשמרת שלי יהיה לכם גיבוי". מהפרקליטות נמסר בתגובה: "דוחים מכל וכל את הניסיון להטיל דופי במח"ש"

זמן צפייה: 00:12

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע הערב (רביעי) לתמוך בשוטרי היס"מ של מחוז תל אביב, לאור חקירתם של חמישה מהם, כולל מפקד היחידה, סגן-ניצב יאיר חנונה, ואמר: "ההתנהלות של מח"ש תמוהה וחמורה בעיניי". מפקד מחוז תל אביב הנכנס, ניצב פרץ עמר, לא הגיע לאירוע.

עוד אמר השר לשוטרי היס"מ: "באתי לומר לכם בשם מדינת ישראל, בשם ממשלת ישראל, תודה רבה. תודה לכולכם, אתם הגיבורים שלנו. אני יודע כמה אתם נותנים את הנשמה והלב שלכם וראיתי גם לא מעט מהסרטונים ובהם רואים מעט מהמפגינים, ואני אומר מקצת כי צריך להיות הגון, המפגינים ברובם הם אנשים ערכיים ומותר להם להפגין, אבל מקצתם מקללים ויורקים וזורקים עליכם גדרות ומנסים לפגוע".

"במשמרת שלי יהיה לכם גיבוי", הוסיף בן גביר, "ככה זה עובד. אני חושב שחלק מהתפקיד שלי כשר לביטחון לאומי, זה לבוא לכאן, להגיד לכם תודה ולתת לכם גב. אני לא מגבה אלימות ולפעמים קצת חורגים, אבל מהסרטונים שאני ראיתי, ראיתי שימוש בכוח סביר, ראיתי איך מנסים להרתיע אתכם וללכת עליכם אימים וזה לא יעזור לאף אחד. אני אומר למחלקה לחקירת שוטרים שאני מבין שמפקד היס"מ עדיין נמצא שם ממש עכשיו. זו התנהלות לא ברורה, מה רוצים? שרחובות תל אביב יהיו הפקר?".

שוטרי יס''מ תל אביב במפגן תמיכה לחבריהם שנחקרים במח''ש
שוטרי יס''מ תל אביב במפגן תמיכה לחבריהם שנחקרים במח''ש | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד אמר בן גביר: "אתם עושים את העבודה לכולנו, כדי שיהיה איזון נכון, בין חופש הביטוי שהוא חשוב מאוד, לחופש תנועה, בין חופש של אנשים להפגין, ואני יודע שכולכם מכבדים את החופש הזה, לבין חופש של הורים, של נערים, לחזור הביתה. של אנשים באמבולנס להגיע לבית חולים, של נשים עובדות לחזור לילדים שלהם וההתנהלות של מח"ש תמוהה וחמורה מאוד בעיניי. אני מכיר את מח"ש גם מהצד השני, לא ראיתי מהירות כזו של הזמנה לחקירות, של שעות על גבי שעות ואני אומר, מח"ש לא תרתיע אתכם מלהמשיך לעשות את העבודה שלכם".

"אני באתי לכאן כדי להגיד תודה", סיכם בן גביר, "אתם לא יודעים כמה אזרחים בישראל, דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים; זה לא משנה בכלל, עומדים מאחוריכם, יודעים ומעריכים. כמעט 30 שבועות לא הייתם בבית, שבתות, חגים, יום ולילה, ורק שתדעו שאזרחי ישראל מעריכים את זה".

מפקד יס''מ ת''א, סנ''צ יאיר חנונה, מגיע לחקירה במח''ש
מפקד יס''מ ת''א, סנ''צ יאיר חנונה, מגיע לחקירה במח''ש | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מהפרקליטות נמסר בתגובה לדברי בן גביר: "פרקליטות המדינה דוחה מכל וכל את הניסיון להטיל דופי במח"ש. מח"ש לא תורתע מלעשות את עבודתה. אנו שבים ואומרים כי מח"ש פועלת במקצועיות ומשיקולים ענייניים בלבד וכל ניסיון להטיל דופי בעבודתה לא יצלח. מערכת אכיפת החוק תמשיך לפעול בהתאם לדין, ללא מורא וללא משוא פנים".

מפקד יס''מ ת''א, סנ''צ יאיר חנונה, מגיע לחקירה במח''ש
מפקד יס''מ ת''א, סנ''צ יאיר חנונה, מגיע לחקירה במח''ש | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שוטרי היס"מ נחקרים בחשד לאלימות מופרזת כלפי מפגינים נגד המהפכה המשפטית. סנ"צ חנונה, כזכור, תועד כשהוא מחייך תוך כדי שהוא מכה באגרוף את הנער אמיתי עבודי בן ה-18 בפניו במהלך הפגנה בנתיבי איילון, וכשהוא הגיע לחקירה היום הוא זכה למפגן תמיכה וקריאות עידוד משוטרי היחידה. החקירה נגד סנ"צ חנונה נפתחה בעקבות תלונה מקוונת שהגיש מפגין אחר, שטוען כי מפקד היס"מ הכה אותו בפניו ושבר את אפו לפני כשבועיים.

אמיתי עבודי מגיע לחקירה
אמיתי עבודי מגיע לחקירה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך כך, עשרות מפגינים מחו מול אתמול תחנת המשטרה ברחוב סלמה בתל אביב, שם נחקר עבודי בפעם השלישית. שלושה מהמפגינים נעצרו. בהמהלך אחד המעצרים, שוטר נפצע בידו על ידי מפגין. השוטר קיבל טיפול רפואי במקום, והעצור נלקח לחקירה.

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
המפכ''ל קובי שבתאי בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

בנוסף,  בטקס חילופי מפקדי מחוז הדרום במשטרה אתמול, אמר המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, על רקע האלימות המשטרתית בהפגנות ואמירת השר לביטחון לאומי בן גביר שלפיה "המדיניות מחלחלת": "רוצה להרגיע את התל-אביבים - אין שינוי במדיניות. אנחנו מבינים שנגזר עלינו לשמש שובר הגלים של כל תחלואות מדינת ישראל. התפקיד שלנו לשמור על הדמוקרטיה". השר בן גביר אמר: "המדיניות אותה מדיניות. דין תושבי הדרום כדין תל אביב. דין מפגינים חרדים כדין מפגיני קפלן. כולם שווים בפני החוק".

ניצב פרץ עמר
ניצב פרץ עמר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מפקד מחוז תל אביב הנכנס ניצב פרץ עמר הדגיש כי לשיטתו, "קבוצות קטנות יוצרות את הכאוס האלים. הם יורדים לאיילון וזורקים אבנים על שוטרים. צריך מחאה שקטה". הוא הוסיף: "המשטרה פועלת לפי עקרונות המוכתבים לה מראש. אין מרחב תמרון למפקד המחוז. לכל מחאה יש שני צדדים - הצד שרוצה למחות והצד שרוצה את חופש התנועה והעיסוק. לא מנחים אותי מה לעשות בהקשרים האלה, אני יודע לעשות מה שצריך. אפשר למחות ואעזור לקיים את המחאה. איילון צריך להישאר פתוח, אבל זה לא קו אדום".