רוסיה מזהירה את האו"ם שלא לבחון את שימושה במל"טים איראניים

לאחר שהאוקראינים הפילו 220 מכלי הטיס הבלתי מאוישים בחודש החולף והזמינו את הארגון לבחון את הממצאים, סגן שגריר רוסיה לאו"ם הזהיר את אנטוניו גוטרש וצוותו מבחינתם, אחרת "יצטרכו להעריך מחדש את שיתוף הפעולה". פקיד רוסי בפליטת פה: "כולנו יודעים שהמל"טים איראנים אבל הרשויות לא רוצות להודות בכך"

הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין על רקע העצרת הכללית של האו"ם
הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין על רקע העצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

רוסיה הזהירה הלילה (חמישי) את האומות המאוחדות מפני חקירת השימוש שלה במל"טים איראניים במלחמה באוקראינה, לאחר ישיבת מועצת הביטחון אתמול. סגן שגריר רוסיה באו"ם, דמיטרי פוליאנסקי, התעקש כי הנשק יוצר ברוסיה וגינה: "האשמות חסרות בסיס ותיאוריות קונספירציה", זאת לאחר שהאוקראינים טענו שהפילו 220 מל"טים תוך חודש והזמינו את האו"ם לבחון אותם.

הוא קרא למזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש ולצוותו "להימנע מלהשתתף בכל חקירה לא לגיטימית. אחרת, נצטרך להעריך מחדש את שיתוף הפעולה שלנו איתם, וזה כמעט לא אינטרס של אף אחד", אמר לכתבים.

מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש
מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

את הדברים האלו אמר פוליאנסקי לאחר שארצות הברית, צרפת ובריטניה כינסו מועצת הביטחון בדלתיים סגורות על המל"טים לאחר מתקפה על קייב ביום שני, שבה נהרגו לפחות חמישה בני אדם, וגרמה לנזק נרחב לתחנות כוח ולתשתיות אזרחיות אחרות.

בהקשר זה, יצוין כי אתמול בערב, התראיין ראש המרכז למחקר אסטרטגיות וטכנולוגיות וחבר במועצה בציבורית במשרד ההגנה הרוסי באחד מערוצי הטלוויזיה בפדרציה. טרם החל להתראיין באופן רשמי, הוא נתפס אומר למראיינים: "אל תשאלו אותי יותר מדי לגבי המל"טים האיראנים. כולנו יודעים שהם איראנים אבל הרשויות לא רוצות להודות בכך".

ארצות הברית והאיחוד האירופי מצביעות על ראיות לכך שאיראן סיפקה לרוסיה מטוסי "שהאד-136", על אף שאספקת נשק איראני היא בניגוד להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231, ומנוגדת להסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית.

קייב לאחר מתקפת המל''טים הרוסית
קייב לאחר מתקפת המל''טים הרוסית | צילום: רויטרס

האיראנים והרוסים אמנם דחו השבוע את את הטענות על הסחר באמצעי לחימה בין המדינות, אך הרשויות באוקראינה טוענות כי המל"טים ששימשו בהתקפות היו בעיקר מדגם "שאהד 136" האיראני. מאוחר יותר סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי איראן הבטיחה טילים וכטב"מים נוספים לרוסיה, זאת לאחר שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס מוקדם יותר לדיווחים השונים, הכחיש את הטענות, והצהיר כי רוסיה משתמשת אך ורק באמצעי לחימה ובכטב"מים מייצור מקומי.

המל"טים באורך של כ-3.3 מטרים, מונעי מדחף, ועל אף שהם יחסית לא מתוחכמים, לדברי מומחי הגנה הם עדיין מהווים איום רציני, במיוחד אם רוסיה תקבל אותם במספרים גדולים. הם מסתמכים על מנוע אזרחי קטן ומערכות GPS זמינות מסחרית, מה שהופך אותו לפגיעים לחסימות וקלים יחסית להפלה, טוען סמואל בנדט, מומחה למערכות צבאיות בלתי מאוישות רוסיות ב-CNA, קבוצת מחקר ביטחונית מווירג'יניה.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

למרות שהם איטיים בהרבה מטילי השיוט המתקדמים של רוסיה, הם עדיין מסוגלים לטוס מאות קילומטרים, ומסוגלים להגיע כמעט לכל מקום באוקראינה. היות והם איטיים ונמוכים, הם יכולים גם להיות קשים לזיהוי וליירוט עבור חלק ממערכות ההגנה אוויריות. גם מטענם מוגבל והם יכולים לשאת משקל של עד 50 ק"ג, אבל כפי שמראות ההתקפות ביום שני, הם עדיין עלולים לגרום לפעמים לנזק משמעותי.

פגיעת מל''ט רוסי בבירה קייב
פגיעת מל''ט רוסי בבירה קייב | צילום: רויטרס

במקביל, בעיתון האמריקני הניו-יורק טיימס דיווחו אתמול כי לפי בכירים מערביים וישראליים, נראה כי רוסיה מחזירה אליה חיילים וציוד צבאי מסוריה, מה שחושף לטענתם כיצד הפלישה המדשדשת לאוקראינה הסיטה את השפעתו של הנשיא ולדימיר פוטין במזרח התיכון.

רוסיה מהווה כוח צבאי משמעותי בסוריה מאז 2015, ועוזרת לשמר את משטרו של בשאר אל-אסד. אולם השינויים האחרונים במאזן הכוחות, וחוסר ההצלחה של רוסיה בשדה הקרב מול אוקראינה, משפיעים גם על אחד הסכסוכים המורכבים והקשים בעולם בעשור האחרון, ולטענת הניו-יורק טיימס יכול להשפיע גם על גישתה של ישראל הן כלפי המצב בסוריה, והן כלפי בקשות ההגנה של אוקראינה.

Whatsapp Image 2022 04 21 At 0
חיילים רוסיים במריופול | צילום: רויטרס