דיווח: רוסיה מצמצמת כוחות בסוריה בשל המלחמה באוקראינה

בעוד שהצבא הרוסי לא נוחל הצלחות רבות בחודשים האחרונים, ודיווחים זרים מצביעים על כשלים לוגיסטים ותפקודיים בו, בארה"ב מדווחים כי אלפי חיילים וציוד צבאי הוחזרו לשטחי הפדרציה הרוסית, מה שיכול לשנות את מאזן הכוחות המזרח התיכון. בכירים במערב טוענים: ישראל יכולה לחשוב מחדש על סיוע לאוקראינה

חיילים של צבא רוסיה
חיילים רוסים | צילום: רויטרס

רוסיה מסיגה כוחות מאדמת סוריה: בעיתון האמריקני הניו-יורק טיימס דיווחו אתמול (רביעי) כי לפי בכירים מערביים וישראליים, נראה כי רוסיה מחזירה אליה חיילים וציוד צבאי מסוריה, מה שחושף לטענתם כיצד הפלישה המדשדשת לאוקראינה הסיטה את השפעתו של הנשיא ולדימיר פוטין במזרח התיכון.

רוסיה מהווה כוח צבאי משמעותי בסוריה מאז 2015, ועוזרת לשמר את משטרו של בשאר אל-אסד. אולם השינויים האחרונים במאזן הכוחות, וחוסר ההצלחה של רוסיה בשדה הקרב מול אוקראינה, משפיעים גם על אחד הסכסוכים המורכבים והקשים בעולם בעשור האחרון, ולטענת הניו-יורק טיימס יכול להשפיע גם על גישתה של ישראל הן כלפי המצב בסוריה, והן כלפי בקשות ההגנה של אוקראינה.

התמיכה הרוסית עזרה. אסד ופוטין
התמיכה הרוסית לסוריה. אסד ופוטין | צילום: רויטרס

לפי שני דיפלומטים בכירים מהמערב ובכיר ביטחוני ישראלי שביקשו להישאר אנונימים, רוסיה הוציאה לאחרונה חלק מחייליה ומערכת הגנה אווירית משטחה של סוריה, מה שהסיר את אחת המגבלות המשמעותיות ביותר של פעילות צה"ל בסוריה. קיימת מחלוקת בין הבכירים לגבי מספר החיילים הרוסים שהוצאו מסוריה, כאשר שניים אומרים שמדובר בסדר גודל של 1,200-1,600 חיילים, ואחר אומר שמדובר במספר גבוה בהרבה.

הבכיר הישראלי הוסיף כי מספר מפקדים רוסים הוצבו מחדש באוקראינה, בעוד פעילות הצבא הרוסי והמעורבות שלו במבצעים של צבא אסד הולכת ופוחתת, כמו גם פעולות התיאום עם הצבא הישראלי.

שיירת טנקים רוסיים שהושמדו
שיירת טנקים רוסיים שהושמדו | צילום: רויטרס

לא רק זאת, אלא שמנהיגים במדינות אחרות באסיה שהיו בעבר חלק מהגוש הסובייטי מעידים כי מעורבותו של פוטין פחתה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, בפברואר השנה. לפי הדיווח, הנוכחות והשלטון של פוטין התערערו במדינות השונות, והאחיזה שלו נחלשת.

מלחמת האזרחים בסוריה פרצה לפני 11 שנים, ב-2011, ומאז צבאו של בשאר אל-אסד נשען על תמיכה צבאית מאיראן ומרוסיה כדי לדכא את מתנגדיו. למעשה, רוסיה שומרת על נוכחות צבאית בסוריה משנות ה-70, אולם ב-2015 הנשיא פוטין הגביר משמעותית את סדר הכוחות ושלח אלפי חיילים רוסים וציוד צבאי לשטח, מה שהטה את את המאזניים לטובתו של אסד.

נשיא סוריה בשאר אסד עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שיוגו בדמשק, ארכיון
נשיא סוריה בשאר אסד עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שיוגו בדמשק, ארכיון | צילום: רויטרס

לאחרונה, המאזן העדין שבין רוסיה-סוריה-ישראל הפך למשמעותי, בעוד אוקראינה מוסיפה לבקש מישראל סיוע בהגנה אווירית. לכך התייחס מוקדם יותר השבוע נשיא וראש ממשלת רוסיה לשעבר, דמיטרי מדבדב, כשכתב בחשבון הטלגרם שלו: "נראה שישראל נערכת לשלוח אמצעי לחימה לקייב, מהלך מאוד פזיז. משלוחי נשק שיגיעו מישראל לאוקראינה - יהרסו את היחסים בין מוסקבה ותל אביב".