לא מתוחכם, אבל חומק מיירוט: המל"ט האיראני שבשימוש רוסיה

על אף שהפדרציה הרוסית והרפובליקה האיסלאמית הכחישו את הטענות על סחר באמל"ח בין המדינות, ה"שהאד 136" האיראני שקל לזיהוי בזכות צורת כנפיו הייחודית, תועד כבר רבות באוקראינה מאז ספטמבר. במקביל, לפיד צפוי לשוחח עם שר החוץ האוקראיני, בעיקר על סיוע הגנתי והתקפי

זמן צפייה: 01:00

ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לשוחח ביום חמישי עם שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, זאת לאחר שאוקראינה הגישה היום (שלישי) בקשה רשמית לסיוע בציוד הגנתי והתקפי מישראל. משרדו של קולבה הגיש בקשה ללשכת הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם הרפובליקה האיסלאמית, ברקע גל תקיפות המל"טים האיראניים בהם משתמשת רוסיה.

האיראנים והרוסים אמנם דחו מוקדם יותר היום את הטענות על הסחר באמצעי לחימה בין המדינות, אך הרשויות באוקראינה טוענות כי המל"טים ששימשו בהתקפות היו בעיקר מדגם "שאהד 136" האיראני. מאוחר יותר סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי איראן הבטיחה טילים וכטב"מים נוספים לרוסיה, זאת לאחר שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס מוקדם יותר לדיווחים השונים, הכחיש את הטענות, והצהיר כי רוסיה משתמשת אך ורק באמצעי לחימה ובכטב"מים מייצור מקומי.

זאת, כשברקע נמשכות מתקפות המל"טים והטילים של רוסיה לעבר אוקראינה ובפרט נגד מטרות אזרחיות ותשתיתיות, וכאשר כבר מספטמבר מתעדים חיילים אוקראיניים את המל"טים, שצורת כנפיהם הייחודית עוזרת מקלה על זיהויים, בשמי אוקראינה.

פגיעת מל''ט רוסי בבירה קייב
פגיעת מל''ט רוסי בבירה קייב | צילום: רויטרס

השריפה שנוצרה כתוצאה מהפיצוצים בקייב
השריפה שנוצרה כתוצאה מהפיצוצים בקייב | צילום: רויטרס

המל"טים באורך של כ-3.3 מטרים, מונעי מדחף, ועל אף שהם יחסית לא מתוחכמים, לדברי מומחי הגנה הם עדיין מהווים איום רציני, במיוחד אם רוסיה תקבל אותם במספרים גדולים. הם מסתמכים על מנוע אזרחי קטן ומערכות GPS זמינות מסחרית, מה שהופך אותו לפגיעים לחסימות וקלים יחסית להפלה, טוען סמואל בנדט, מומחה למערכות צבאיות בלתי מאוישות רוסיות ב-CNA, קבוצת מחקר ביטחונית מווירג'יניה.

למרות שהם איטיים בהרבה מטילי השיוט המתקדמים של רוסיה, הם עדיין מסוגלים לטוס מאות קילומטרים, ומסוגלים להגיע כמעט לכל מקום באוקראינה. היות והם איטיים ונמוכים, הם יכולים גם להיות קשים לזיהוי וליירוט עבור חלק ממערכות ההגנה אוויריות. גם מטענם מוגבל והם יכולים לשאת משקל של עד 50 ק"ג, אבל כפי שמראות ההתקפות ביום שני, הם עדיין עלולים לגרום לפעמים לנזק משמעותי.

מחאה מול שגרירות איראן בקייב על עזרתה לרוסיה
מחאה מול שגרירות איראן בקייב על עזרתה לרוסיה | צילום: רויטרס

היתרון הגדול ביותר של המל"טים, טוענים מומחים, הוא שהם זולים בהשוואה לטילים רגילים. "כל העניין בשימוש בשהאדים הוא לשלוח אותם בגלים, לעורר את ההגנה האווירית האוקראינית, לגרום להם להוציא תחמושת, לשמור על אנשים על הקצה", אמר בנדט.