אחרי חודשים של הפגנות: באיראן בוחנים את "חוק החיג'אב"

התובע הכללי ברפובליקה האיסלאמית הודיע כי יבחן מחדש את החוק המחייב כיסוי ראש לנשים, שסביבו מתקיימות מחאה אזרחית נרחבת במדינה מזה חודשיים וחצי, לאחר מותה של צעירה בת 22 שהוכתה כי לא עטתה חיג'אב. דיווח: איראן ביקשה עזרה מרוסיה בדיכוי המחאות

זמן צפייה: 01:24

חודשיים וחצי אל תוך המחאות האזרחיות ברחבי איראן, הודיע היום (שבת) התובע הכללי באיראן כי החוק המחייב נשים לעטות חיג'אב ייבחן מחדש. נזכיר כי החוק המקובל ברפובליקה האיסלאמית לגבי עטיית כיסוי ראש לנשים, עלה לשיח בעקבות מותה של מהסא אמיני בת ה-22, שהוכתה למוות על ידי משטרת הצניעות האיראנית לאחר שלא עטתה חיג'אב כמו שצריך לטענתם.

סוכנות הידיעות האיראנית "אירנא" ציטטה היום את הודעת המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, שבה נטען כי בעקבות חקירות רשמיות שקיימו הגורמים הרשמיים הנוגעים בדבר - במהלך המחאות האחרונות בעקבות מותה של מהסא אמיני נהרגו יותר מ-200 איש, כולל אנשי כוחות ביטחון ומפגינים. מספרים אלו מנוגדים לחלוטין לאלה שמדווחת האופוזיציה האיראנית. למשל: ארגון זכויות אדם איראני הפועל בנורבגיה טען ביום שלישי האחרון כי במסגרת המחאות באיראן נהרגו לפחות 448 בני אדם.

תלמידות איראניות בבתי הספר מפגינות נגד המשטר
תלמידות איראניות בבית ספר מוחות נגד המשטר. תמונת ארכיון | צילום: מתוך טוויטר

בתוך כך, גוף התקשורת האיראני "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, פירסם היום כי איראן ביקשה מרוסיה עזרה בדיכוי המחאות - כך על פי מידע שהגיע לגוף התקשורת מהאקרים המתגדים למשטר האיראני. עוד נטען כי עזרה רוסית זו תבוא לידי ביטוי באמצעות אספקת ציוד והדרכות לדיכוי מחאות ובאמצעות שליחת יועצים רוסים.

בנוסף, נטען כי איראן ביקשה סיוע זה מפני שהיא מתכוננת לעימות ארוך טווח מול המפגינים, ומפני שהרפובליקה האיסלאמית מוגבלת מבחינת כוח אדם וציוד. עוד הודגש כי רוסיה עוקבת אחר הדיווחים בתקשורת המערבית לגבי המחאות באיראן וזאת במטרה להעביר למשטר האייתוללות דיווחים לגבי האופי וחוזק המחאות.

כמו כן, מפקד בכיר במשמרות המהפכה מסר היום ל"איראן אינטרנשיונאל" כי אלף חברים לשעבר בארגון הוזמנו על ידי בכירים על מנת שיסייעו בדיכוי המחאות – אך רק 300 מתוכם נענו לזימון זה.

אוהדת איראנית מביע מחאה בקטר
אוהדת איראנית מביע מחאה בקטר

נראה כי המשטר ברפובליקה האיסלאמית מעלה הילוך אל מול המשך המחאות האזרחיות, שהחלו בחודש ספטמבר בעקבות מותה של אמיני. אתמול דווח באתר הבריטי "הגרדיאן" כי אל המחאות הצטרפו נשים ממחוז סיסתאן ובַלוּצִ'סְתאן הנחשב שמרני ביותר באיראן - ארגוני זכויות אדם קראו למהלך "צעד נדיר".

סרטוני וידאו שהופצו ברשתות מראים עשרות נשים לבושות ניקאב שחור - לבוש מוסלמי שמכסה את האישה מכף רגל ועד ראש, למעט חריץ קטן לראייה - צועדות ברחובות עיר הבירה של המחוז ומחזיקות שלטים עליהם כתובה סיסמת המחאה: "אישה, חיים, חופש", כשהן צועקות "עם חיג'אב או בלי, קדימה למהפכה".

''נמאס לנו להיות אזרחיות סוג ב''': הנשים באיראן דורשות שינוי פוליטי
''נמאס לנו להיות אזרחיות סוג ב''': הנשים באיראן דורשות שינוי פוליטי (ארכיון) | צילום: מתוך טוויטר

בריאיון שנערך ביום רביעי אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לכתבת ה-CNN, כי איראן עושה טעות חמורה כשהיא מאשימה גורמי חוץ במחאות בארצה, ולא מסתכלת על המניעים האמיתיים של האזרחים. "מה שקורה באיראן הוא בראש ובראשונה סביב העם האיראני", אמר בלינקן והוסיף, "זה סביב העתיד שלהם, הארץ שלהם. זה לא שייך אלינו".