איראן: צעירה הוכתה כי לא עטתה חיג'אב ומתה - המונים יצאו להפגין 

מחסה אמיני מתה אתמול בעת שהיא שוהה במעצר, לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית, שעצרה אותה כי לא עטתה את החיג'אב כנדרש. המוני בני אדם יצאו לרחובות איראן להפגין נגד מדיניות משטרת הצניעות והכוח שהיא מפעלה. "מוות לדיקטטור", הם קראו

מחסה אמיני בת ה-22
מהסא אמיני בת ה-22, שמתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

מחסה אמיני בת ה-22, מתה אתמול (שישי) בעת שהיא שוהה במעצר, לאחר שלפני כמה ימים הוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית, שעצרה אותה כי לא עטתה את החיג'אב כנדרש. בתגובה למותה, המוני בני אדם יצאו אמש לרחובות איראן להפגין נגד מדיניות משטרת הצניעות והכוח שהיא מפעלה. חלקם אף קראו לביטול החוק המחייב את הנשים במדינה לעטות חיג'אב במרחב הציבורי. "מוות לדיקטטור חמינאי", הם קראו.

הרשויות במדינה פתחו בחקירה על מותה של אמיני בעקבות דרישה של הנשיא אבארהים ראיסי. מהמשטרה נמסר בתגובה אמיני סבלה מהתקף לב בעת כשהמתינה יחד עם נשים נוספות בתחנת המשטרה בה הוחזקה כעצורה, ופונתה להית החולים. כמו כן, המשטרה טענה כי מאז שנעצרה וגם בתחנת המשטרה - "לא היה מפגש פיזי איתה".

איור לשהופץ באיראן לזכרה של מחסה אמיני בת ה-22
איור לשהופץ באיראן לזכרה של מחסה אמיני בת ה-22 | צילום: מתוך טוויטר

זו אינה הפעם הראשונה בה אישה איראנית מוכה באלימות שכזו בגלל שלא עטתה את החיג'אב כראוי, ובעת האחרונה, התפרסמו עשרות סרטונים בהן ניתן לראות את משטרת הצניעות משתמשת באלימות קשה נגד נשים שהסירו את החיג'אב שלהן או לא עטתו אותו כראוי.

כמה אנשי ספורט ואומנות מקומיים מתחו ביקורת על מותה של אמיני, והיה אף פוליטיקאי, חבר המחנה הרפורפיסטי האיראני, שקרא למנהיג העליון האיראני להתבטא בנושא כפי שהתבטא על מותו של ג'ורג' פלויד, ודרש ממנו להוקיע את ההרג של אמיני.

כמו בהפגנות קודמות, גם הפעם השלטונות בטהרן הגבילו את הגישה לאינטרנט כדי להקשות על המפגינים לפרסם תמונות וסרטונים ברשתות החברתיות. השליח המיוחד של ארצות הברית לאיראן, רוברט מאלי, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מותה של מחסה אמיני בעקבות פציעות שנגרמו לה בעת שנעצרה על שעטתה חיג'אב באופן 'לא תקין' הוא מחריד. האחראים למותה צריכים לתת את הדין".

יצוין כי על פי חוק השריעה האיסלאמי של איראן, נשים מחויבות לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ורפויים. אלו שיפרו את החוק צפויות לעמוד בפני מאסר או קנסות. עשרות שנים לאחר המהפכה האיסלאמית, ואנשי הדת האיראניים והמערכת האיראנית נאבקים לאכוף את החוק, ועדיין - יש נשים שלא מוכנות להיכנע לתכתיבי המשטר בטהרן.