כ-550 נעצרו עד כה: המחאה באוניברסיטאות ארה"ב מתגברת

המחאות הפרו-פלסטיניות שהחלו באוניברסטת קולומביה שבניו יורק והתפשטו לקמפוסים רבים ברחבי ארצות הברית נמשכות: שוטרים נכנסו לקמפוס כדי לבצע מעצרים - ועימותים פרצו בינם לבין המפגינים, דגל חיזבאללה נצפה באוניברסיטת פרינסטון. מחאות דומות פרצו בפריז

שוטרים מפזרים מחאה פרו-פלסטינית באוניברסיטת דרום קליפורניה
שוטרים מפזרים מחאה פרו-פלסטינית באוניברסיטת דרום קליפורניה | צילום: רויטרס

המחאות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארצות הברית נמשכות: גם הלילה (שישי) סטודנטים רבים מחו נגד המלחמה בעזה, ולפי בדיקה של רויטרס, כ-550 מפגינים נעצרו עד עתה. באוניברסיטת אמורי בג'ורג'יה פרצו עימותים אלימים עם המשטרה, בהם נעשה שימוש בגז מדמיע ובאקדחי טייזר נגד המפגינים, בעוד באוניברסיטת טקסס פוזרה ההפגנה באלימות - ונעצרו כשישים מפגינים.

בהפגנות נצפו אירועים אנטישמיים רבים: באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, מוקד המחאות המרכזי, קראו מפגינים לעבר יהודים "תחזרו לפולין ולבלארוס", בעוד באוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי נצפה מוחה עם דגל חיזבאללה.

לאחר הפגנות סוערות באוניברסיטת דרום קליפוריניה, בעקבותיהן נעצרו בקמפוס עשרות מוחים, הנהלת המוסד האקדמי ביטלה את טקס הפתיחה המרכזי שהיה אמור להיערך בחודש מאי - והנהיגו נהלי בטיחות חדשים. בקולג' אמרסון שבבוסטון נעצרו מעל 100 מפגינים, בעוד 4 שוטרים נפצעו. באוניברסיטת אינדיאנה עוכבו לחקירה לפחות 33 מוחים.

באוניברסיטת מדעי המדינה בפריז שבצרפת פרצו מחאות דומות נגד מדיניות ישראל בעזה, אך המשטרה פיזרה את ההפגנה באופן מהיר. באוניברסיטה היוקרתית סורבון סטונדטים רבים מחו נגד נשיא צרפת, עמנאול מקרון, שהגיע לביקור בקמפוס, וקראו: "עזה, סורבון איתכם".

באוניברסיטת קולומביה, בה החלו המחאות נגד המדיניות הישראלית בעזה לפני כשבועיים, ההנהלה ניסתה להגיע להסכמות עם המוחים כי יפרקו את המאהל שהוקם - אך ללא הצלחה. למרות הצעות שונות שהועלו, המוחים סירבו לפזר את הפגנתם ולציית למדיניות האוניברסיטה. ההנהלה הודיעה מצדה כי "צעדים נוספים" יישקלו כדי להחזיר את השקט לקמפוס.

Whatsapp Image 2024 04 24 At 0
מאהל המוחים הפרו-פלסטינים בקמפוס "קולומביה" | צילום: רויטרס

המוחים באוניברסיטה היוקרתית טוענים כי הם לא יתפזרו עד שהנהלת המוסד האקדמי תסכים לנתק כל קשר עם מוסדות ישראליים, אקדמיים וכלכליים. מפגינים בקמפוסים שונים ברחבי המדינה מעלים דרישות דומות, וקוראים להנהלות האוניברסיטאות לנתק כל קשר עם חברות המוכרות נשק, חומרי בנייה וטכנולוגיה לישראל.

בתוך כך, בעקבות התרבות התקריות האלימות באוניברסיטה, פעילים בפורום משפחות החטופים וסטודנטים ב"קולומביה" הציבו במרכז הקמפוס שלטים של 133 החטופים שנותרו בשבי חמאס. ממטה משפחות החטופים נמסר כי הפעולה נעשתה "במטרה להזכיר לכל הצדדים המעורבים - החטופים ניצבים לפני הכל". עוד נמסר: "על רקע ההפגנות והעיסוק הגובר במלחמה, הרגשנו חובה מוסרית לבוא לכאן ולהבליט את הפנים של כל אחד ואחת מהם. 133 חפים מפשע עדיין נרקבים בשבי החמאס וכל פעיל זכויות אדם צריך לפעול למען ולשחרורם".

"קיר החטופים
"קיר החטופים

מוקדם יותר השבוע, עשרות מפגינים פרו-פלסטיניים נעצרו באוניברסיטת ייל שבקונטיקט ובאוניברסיטת ניו יורק, בהם סטודנטים ואנשי סגל. במקביל, בתקרית שאירעה ב"קולומביה", הפרופסור הישראלי שי דוידאי, לא הורשה להיכנס לאזור בקמפוס עליו השתלטו המפגינים הפרו-פלסטיניים. "אתם לא יכולים לתת לתומכי חמאס להיות בקמפוס - ולי, מרצה באוניברסיטה, לא", אמר דוידאי במהלך עימות עם השוטרים במקום.

התקריות האנטישמיות וההפגנות הפרו-פלסטיניות הביאו לכך שתורמים יהודים השהו את תרומותיהם לאוניברסיטאות יוקרה אמריקניות. המיליארדר רוברט קראפט, בוגר קולומביה ומייסד הקרן למלחמה באנטישמיות, היה בין התורמים שהודיעו כי יקפיאו את תרומותיהם. "אני כבר לא משוכנע שבקולומביה מסוגלים להגן על התלמידים ועל הסגל ואני לא מרגיש בנוח לתמוך באוניברסיטה עד שיינקטו בה צעדי תיקון", מסר קראפט.