ביידן הכריז על סנקציות נגד רוסיה: "אם תמשיך בתוקפנות, היא תשלם מחיר גבוה יותר"

לאחר הכרזת הבית הלבן על צעדיה של רוסיה במחוזות הבדלניים כפלישה לאוקראינה, נשיא ארצות הברית הודיע על סנקציות כספיות נגד רוסיה וסנקציות מלאות על שני בנקים רוסיים. בקרמלין הגיבו בזלזול: "פוטין לא צפה, הוא בפגישת עבודה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם הערב (שלישי) במסיבת עיתונאים בבית הלבן בנוגע לפלישה הרוסית לאוקראינה, והכריז על סנקציות כספיות נגד רוסיה ונגד אנשי האליטה הרוסית ובני משפחותיהם. בנוסף הכריז ביידן על סנקציות חסימה מלאות על שני בנקים רוסיים, ואמר: "אם רוסיה תמשיך בתוקפנות, היא תשלם מחיר גבוה יותר".

ביידן אמר בנאומו כי הוא אישר הוספת כוחות וציוד לחיזוק המדינות הבלטיות, וציין כי מדובר במהלכי הגנה, וכי אין לו כוונה להילחם ברוסיה. "נגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו", אמר ביידן, "אתה לא צריך דם אלא אם כן אתה מתכנן להתחיל במלחמה".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן | צילום: רויטרס

עוד הוסיף ביידן כי "אם רוסיה תמשיך, רוסיה לבדה תהיה זו שתישא באחריות להסלמה" וכי "ארה"ב תמשיך לספק נשק הגנתי לאוקראינה". ביידן הגדיר את ההכרה של פוטין בעצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה "תקיפה ישירה של זכותה של אוקראינה להתקיים", וכי הוא מקווה שהנתיב הדיפלומטי עדיין זמין. בקרמלין הגיבוהקרמלין מגיב לנאום ביידן - לא צפתה בנאומו של ביידן על אוקראינה, לפוטין יש פגישת עבודה עכשיו- ריא מצטט את דובר קרמלין

Ukrainian Border Guards Keep Watch On The Frontier With Russia In Chernihiv Region
חיילים אוקראינים בגבול עם רוסיה | צילום: רויטרס

האיחוד האירופי הודיע הערב גם הוא כי הוא מטיל סנקציות על רוסיה. ג'וזף בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, מבטיח שסנקציות הן רק חלק מתגובות האיחוד לפלישה הרוסית.

מוקדם יותר הערב אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כי "הסכם מינסק בנוגע למזרח אוקראינה נהרג הרבה לפני ההחלטה של ​​רוסיה להכיר בשני האזורים הנפרדים,  על ידי הרשויות האוקראיניות", והוסיף כי "ההחלטה הטובה ביותר שאוקראינה יכולה לקבל כרגע תהיה לוותר על שאיפת החברות שלה בנאט"ו".

מזכ''ל נאט''ו, ינס סטולטנברג | צילום: רויטרס

כזכור, ארצות הברית הכריזה היום כי ההכרה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעצמאותם של המחוזות הבדלניים דונייצק ולוהנסק, ושליחתם של "כוחות שלום" לאזור, מהווה פלישה לאוקראינה. מוקדם יותר היום נמסר ממשרד החוץ הרוסי כי הגבולות של הרפובליקות דונייצק ולוהנסק הן עניין שיש לפתור בעתיד. הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, צפוי למסור הערב הצהרה בה יחריף את הסנקציות אחרי ההכרה בצעד הרוסי כפלישה.

ברקע הדברים האלו, הפרלמנט הרוסי אישר מתן סמכות פורמלית לפוטין לשגר את הכוחות המזוינים מחוץ למדינה. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר הערב: "זהו הרגע המסוכן ביותר בביטחון בדור האחרון. נמשיך לספק לאוקראינה תמיכה פוליטית חזקה. נמשיך לעשות כל מה שנדרש כדי להגן על הברית מפני תוקפנות. אנו מפצירים ברוסיה לבחור בנתיב הדיפלומטיה".