הבית הלבן הכריז: צעדי רוסיה מהווים פלישה לאוקראינה

פחות מיממה לאחר שנשיא רוסיה פוטין הכיר בעצמאותם של המחוזות הבדלניים דונייצק ולוהנסק, ושלח לאזור "כוחות שלום", הממשל האמריקני הודיע כי הוא רואה בכך פלישה למדינה. בתוך כך,, הפרלמנט הרוסי אישר לפוטין לשגר את הכוחות המזוינים מחוץ למדינה

זמן צפייה: 05:00

ארצות הברית הכריזה היום (שלישי) כי ההכרה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעצמאותם של המחוזות הבדלניים דונייצק ולוהנסק, ושליחתם של "כוחות שלום" לאזור, מהווה פלישה לאוקראינה, כך נמסר היום מהבית הלבן. מוקדם יותר היום נמסר ממשרד החוץ הרוסי כי הגבולות של הרפובליקות דונייצק ולוהנסק הן עניין שיש לפתור בעתיד. הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, צפוי למסור הערב הצהרה בה יחריף את הסנקציות אחרי ההכרה בצעד הרוסי כפלישה.

ברקע הדברים האלו, שליחנו המיוחד לקייב, גיל תמרי, מספר כי הפרלמנט הרוסי אישר מתן סמכות פורמלית לפוטין לשגר את הכוחות המזוינים מחוץ למדינה. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר הערב: "זהו הרגע המסוכן ביותר בביטחון בדור האחרון. נמשיך לספק לאוקראינה תמיכה פוליטית חזקה. נמשיך לעשות כל מה שנדרש כדי להגן על הברית מפני תוקפנות. אנו מפצירים ברוסיה לבחור בנתיב הדיפלומטיה".

מזכ''ל נאט''ו, ינס סטולטנברג | צילום: רויטרס

עוד אמר סטולטנברג כי :"רוסיה ממשיכה לתכנן התקפה בקנה מידה מלא על אוקראינה. רוסיה כבר פלשה לאוקראינה בשנת 2014, מה שאנו רואים כעת היא מדינה שכבר חוותה פלישה, סובלת פלישה נוספת".

בתוך כך, שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, אמר הערב כי "בפועל רוסיה נסוגה מהסכמי מינסק - היחסים כבר היו בתחתית, ועכשיו הם שקעו מתחת לתחתית". עם זאת, הוא ציין באופטימיות זהירה כי "סוף סוף השותפים שמעו אותנו והתחילו להחיל סנקציות". קולבה גם שלח מכתב לשר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, בנושא אספקת נשק נוספת לאוקראינה, והוסיף כי יצור קשר בהמשך היום עם מדינות נוספות.

עוד פנה היום שר החוץ האוקראיני לאיחוד האירופי, ממנו ביקש קולבה להבטיח חברות עתידית לאוקראינה באיחוד.

חיילים של צבא רוסיה
חיילים של צבא רוסיה | צילום: רויטרס

Normandy Summit Format On Ukraine In Paris
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

כזכור, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר היום כי הוא שוקל לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם רוסיה, כמחאה על הצעד החד-צדדי של הקרמלין, לאחר שהדומה הרוסית אישרה פה אחד את ההסכמים להכרה ברפובליקות העממיות של לוהנסק ודונייצק.

במקביל להחלטת האיחוד האירופי ובריטניה להטיל סנקציות נוספות על רוסיה בגין ההחלטה להכיר בעצמאות החלקים הפורשים מאוקראינה, זלנסקי הזהיר כי פליצה צבאית רוסית תעמיד מדינות נוספות בסכנה, וקרא לא לחכות להסלמה רוסית נוספת, אלא להטיל סנקציות קשות כבר עכשיו. לצד זאת, הנשיא זלנסקי הרגיע ואמר כי "לא תהיה מלחמה והסלמה נרחבת יותר נגד אוקראינה"