אוקראינה שוקלת לנתק יחסים עם רוסיה, הנשיא לא מודאג: "לא תהיה מלחמה"

פחות מיממה לאחר ההכרה בעצמאותם של המחוזות הבדלניים באוקראינה ע"י הנשיא פוטין, מקבילו האוקראיני זנלסקי קרא להטיל סנצקיות חריפות על רוסיה. קנצלר גרמניה הודיע: עוצרים את פרויקט צינור הגז מרוסיה. שר החוץ הרוסי תקף: "לאוקראינה אין זכות לריבונות"

Normandy Summit Format On Ukraine In Paris
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

פחות מיממה לאחר שהנשיא הרוסי ולדימיר פוטין הכיר בעצמאותם של המחוזות הבדלניים שבמזרח אוקראינה, הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר היום (שלישי) בתגובה כי כי הוא שוקל לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם הפדרציה הרוסית כמחאה על הצעד החד-צדדי של הקרמלין ביחד למדינתו. בתוך כך, הדומה הרוסית אישרה היום בפה אחד את ההסכמים להכיר ברפובליקות העממיות של לוהנסק ודונייצק.

במקביל להחלטת האיחוד האירופי ובריטניה היום להטיל סנקציות נוספות על רוסיה בגין ההחלטה להכיר בעצמאות החלקים הפורשים מאוקראינה, הנשיא זלנסקי הזהיר כי פלישה צבאית רוסית לאוקראינה תעמיד בסכנה למדינות נוספות, וקרא לא לחכות להסלמה רוסית נוספת ולהטיל סנקציות קשות כבר עכשיו. לצד זאת, הנשיא זלנסקי הרגיע ואמר כי "לא תהיה מלחמה והסלמה נרחבת יותר נגד אוקראינה". בנוסף, שגריר אוקראינה במוסקבה הושב למדינתו לצורך התייעצויות.

נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי פוגש את כוחות הצבא
נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי פוגש את כוחות הצבא | צילום: רויטרס

בתוך כך, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום כי ארצו תטיל סנקציות נגד רוסיה, בתגובה לפקודה של פוטין להכניס חיילים רוסים אל תוך אוקראינה. לדבריו של ג'ונסון, "פוטין הפר לחלוטין את החוק הבינלאומי". כמו כן, אמר ג'ונסון כי הסנצקיות של בריטניה מכוות לא רק כלפי המחוזות הבדלניים, אלא גם כלפי רוסיה עצמה, הכלכלה שלה והאינטרסים שלה. זאת ועוד, קנצלר גרמניה אולף שולץ השהה את האישור הרגולטורי לצינור ה"נורד סטרים 2".

בד בבד, הקרמלין הגיב היום לראשונה לטענות על כוחות רוסים במחוזות הבדלניים, ומסר: "אין לנו מידע על כוחות רוסיים שנכנסו לאזור דונבאס. אנו מקווים כי ההכרה בעצמאותם של האזורים תעזור לשמירה על השלום והיציבות". עוד מסר דובר הקרמלין כי "שליחת כוחות לדונבאס תהיה תלויה בהתפתחויות", וכי "הקרמלין עדיין פתוח לדיפלומטיה ואף רוצה בה".