פוטין הורה לשלוח "אוכפי שלום" לאזורים הבדלניים; זלנסקי: "גבולותינו יישארו כפי שהם"

שעות בודדות לאחר הכרתו של נשיא רוסיה ב"רפובליקות העצמאיות של לוהנסק ודונייצק", הורה פוטין להכניס "כוחות שלום" לאזורים שבמחלוקת. במקביל, מנהיגי המערב מאיימים להטיל סנקציות כבר היום ומבטיחים "המהלך לא יישאר ללא מענה". הנשיא האוקראיני: "יש לנו צבא חזק, אנחנו לא מפחדים"

זמן צפייה: 02:30

שעות לאחר שהנשיא הרוסי הכיר ב"רפובליקות העצמאיות של לוהנסק ודונייצק" שבמזרח אוקראינה, הורה ולדימיר פוטין לשלוח "כוחות שלום" לאזורים שבשליטת בדלנים פרו-רוסיים, במטרה לבצע "משימות שלום" לטענת הקרמלין. במקביל, במערב חוששים כי תנועת הכוחות הרוסיים הראשונית עשויה לסמן את תחילתה מערכה צבאית גדולה באוקראינה, עליה התריעו גורמים במערב במשך שבועות.

כזכור, אמש אחר נאום פוטין, בעולם גינו את הכרתו בעצמאותם של החבלים הבדלניים והפרו-רוסיים במזרח אוקראינה, כאשר בארצות הברית ובריטניה הודיעו כי יטילו סנקציות על הרוסים, ובגמרניה דרשו להפוך את ההחלטה. כמו כן, גם טורקיה דחתה את הההכרה הרוסית בעצמאותם של המחוזות הבלדניים, ויפן הודיע לארה"ב כי היא מוכנה להטיל סנקציות על רוסיה בעקבות המהלך. בד בבד, תושבי חבלי הארץ שעליהם פוטין הכריז כעצמאיים חגגו אמש באמצעות ירי זיקוקים והניפו דגלי רוסיה.

נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי מבקר את כוחות הצבא
נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי מבקר את כוחות הצבא | צילום: רויטרס

לאחר ההכרזה של הנשיא פוטין ולבקשת אוקראינה, במהלך הלילה התכנסה מועצת הביטחון של האו"ם לדיון חירום בנושא ההכרה החד-צדדית של פוטין במחוזות הבדלניים באוקראינה. בדיון השתתף גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שאמר כי "ללא קשר להצהרות הרוסיות, הגבולות הבינלאומיים של אוקראינה יישארו כפי שהם". עוד הוסיף לומר זלנסקי: "אנחנו על אדמתנו. יש לנו צבא חזק. אנחנו לא מפחדים".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן גינה אמש את הצעד של פוטין, וחתם על צו נשיאותי שמטיל באופן מיידי סנקציות על האזורים הבדלניים במזרח אוקראינה שבעצמאותם הכירה רוסיה. לפי הצו, "חל איסור על השקעות חדשות וסחר של אמריקאים בדונייצק ולוהנסק".