המדריך לחייל הטרי: כך תשמור על המשקל במהלך השירות הצבאי

במבה, קולה, גלידות, בורקסים ועוד חטיפים ומתוקים הם חלק קטן מכמה דקות של נחמה ופסק זמן מהשגרה המאתגרת שמלווה אתכם בשירות הצבאי. קבלו עשרה טיפים איך לשמור על המשקל ולא לחכות ליום השחרור כדי לגלות שאי אפשר להזדכות על הקילוגרמים הנוספים

עודף שומן

המפגש הראשון שלנו כחיילים, אחרי שעברנו את שרשרת החיול וחדר האוכל הוא השק"ם, מקום שממנו אף פעם לא יוצאים כפי שנכנסים. במבה, קולה, גלידות, בורקסים ועוד חטיפים ומתוקים לכמה דקות של נחמה ופסק זמן מהשגרה המאתגרת, ילווה אתכם בשירות הצבאי. ביקשנו מחלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא, לתת כמה טיפים לחיילים הטריים, איך לשמור על המשקל בשירות הצבאי ולא לחכות ליום השחרור ולגלות שאי אפשר להזדכות על הקילוגרמים הנוספים.

  1. בוקר טוב לקיבה, המפקד! – ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום וצה"ל מציע יופי של ארוחת בוקר משביעה התואמת אורח חיים נכון ובריא. ארוחה הכוללת לחם, ביצה קשה, גבינות רזות, ירקות חתוכים, מעדנים, דייסות ועוד. אכלו בכמות שפויה והגיונית ואף ציידו את עצמכם בכריך, ירקות או פרי נוסף לארוחת ביניים לאחר מכן.
  2. הופעה, סדר וארגון בצבא הם חשובים ביותר - גם בתהליך ההרזיה הם משמעותיים אכילה מסודרת של 6 ארוחות קטנות ביום, במרווח של עד 3 שעות בין ארוחה לארוחה. יציאה מאורגנת מהבית עם מאכלים אהובים תורמת גם כן. למשל: כריכים, נשנושי ירקות, חטיפי אנרגיה, סוכריות ומסטיקים ללא סוכר, פסטרמה, גבינות ויוגורטים.
  3. האוכל שוחה בשמן – זה כמעט בלתי אפשרי להתעלם מחדר האוכל הצבאי ולכן למדו לבחור בצורה נבונה את המזון שאתם אוכלים. העדיפו מזון מבושל על פני מזון מטוגן, ספגו את האוכל במפיות והעשירו את הארוחה עם ירקות מבושלים או טריים. הניחו בצלחת את הכמות הרצויה בלבד והתרחקו מהבופה. לאחר הארוחה, קנחו עם שתייה חמה או סוכריה מתוקה ללא סוכר והתרחקו ממכונות השתייה והממתקים.

    עוד ב"בריאות"

    האם אור כחול מזיק לבריאות העור שלנו?

    מצאנו את הדרך (סוף סוף) איך לשבור את מעגל הדחיינות הכרונית

    7 מאכלים ומשקאות מועילים שיעזרו לכם כשאתם מיובשים

  4. "משעמם לי, בואו נזמין פיצה" - האם אוכל באמת מושיע אותנו משעמום? האם הוא מספק לנו תעסוקה או ייסורי מצפון? לא! אז בבקשה הצטיידו בפעילויות פנאי שונות היכולות להנעים את זמנכם במהלך השעות "המתות" בצבא, כמו למשל: קריאת ספר, צפייה בטלוויזיה, פעילות גופנית, טיפוח ועוד. בנוסף, קחו אתכם לנסיעה הארוכה באוטובוס, כריכים מלחם קל ונשנושי ירקות כמו גזר, מלפפון וגמבה והעדיפו אותם על פני ממתקים וחטיפים. טיפ חשוב- ניתן ליצור קשרים טובים עם הטבחים בבסיס ולבקש מהם מדי פעם ירקות ופירות טריים או להביא מהבית.
  5. אין לי זמן לעשות ספורט – האם באמת אין זמן או שאין רצון/כוח/חשק? גם לאלו שמשרתים בבסיסים פתוחים וגם לאלו מכם שנמצאים בבסיסים סגורים. יש לפחות חצי שעה ביום חופשייה שניתן לעסוק בה בפעילות גופנית כמו טאבטה, הליכה, ריצה, אופניים ועוד. כשבאמת חשוב מוצאים את הזמן. למשל, לרדת תחנת אוטובוס אחת לפני הבסיס ולצעוד לעברו. בשעות הערב, לקחת חברה וללכת איתה מסביב לבסיס או בתוכו, ולאלו שיש בבסיס חדר כושר – זה הזמן לפקוד אותו! מומלץ להתאמן 3-4 פעמים בשבוע, 40 דקות. אימון שמשלב גם פעילות אירובית ופעילות
    המשלבת עבודה עם משקולות לבניית מסת שריר.
    חדר אוכל בבסיס צבאי
    צילום: shutterstock
  6. מי רוצה לאכול בקניון? - מסעדות וקיוסקים רבים מציעים הנחות ומבצעים מיוחדים לחיילים. השתדלו לא לצאת מהבסיס במיוחד כדי לקנות אוכל לא בריא, ובקרו יותר בחדר האוכל הצבאי ובחרו לפי התפריט והארוחה הרצויה מה שטעים לכם, זה עדיף גם לכיס שלכם וגם למשקל שלכם. אך אם בכל זאת החלטתם לקפוץ לקניון ולאכול, בחרו בחוכמה ובשפיות, אל תגזימו בכמויות והעדיפו תמיד אוכל מבושל על פני מטוגן והעשירו את הארוחה בירקות.
  7. משמעת מים בפקודה! – חשיבות המים לגוף האדם ברורה ומובנת. הצמידו אליכם בקבוק מים ושתו אותו לאורך כל היום, כמו כן, בחדר האוכל ראשית מלאו לעצמכם קנקן גדול של מים ומקמו אותו ליד הצלחת שלכם, ומדי פעם עשו הפסקה לשתות במהלך הארוחה.
  8. וואו, ירדתי קילו! – שקלו את עצמכם פעם בשבוע כדי להיות עם היד על הדופק ולראות מה מצבכם, זה לא נעים לסיים שירות צבאי עם עודפים רבים ולגלות זאת רק בסוף. זכרו שניתן לשנות את העתיד ולא את העבר, ואנו עושים זאת בהווה.
  9. אני רוצה, אני מסוגל, אני אצליח - חשיבה חיובית היא חלק בלתי נפרד מתהליך המעבר לתזונה בריאה יותר. תרגלו את המחשבות בדיוק כפי שתרגלתם לקראת הבגרות במתמטיקה. האמינו בעצמכם, לקחו אחריות על חייכם, לקיחת אחריות היא הנכס והמתנה הגדולה ביותר שאנו יכולים להעניק לעצמנו. לא מגיע לכם מתנת גיוס?
  10. זהירות, מלכודת! – היזהרו ממלכודות בדמות אכילה מהירה וחטופה, העדיפו תמיד לאכול בישיבה מול שולחן. יש משקל בריאותי חשוב ללעיסה איטית של האוכל, דבר העוזר בהורדת העומס מהקיבה. בנוסף, הימנעו מאכילה בשעות מאוחרות בלילה או מאכילה חברתית. הימנעו מצומות וקיזוזים במהלך כל היום – דבר שמוביל לאכילה מופרזת בשעות הערב כשמגיעים הביתה או לחדר. עצור שק"ם לפניך!